Hiertymän paraneminen

Onko hyvä pitää taukoa runkkaamisesta, kun tulee hiertymiä esinahkaan? Paraneeko nämä hitaammin, jos runkkaa vaan?

Voiko esinahkaan jäädä hiertymästä jälkiä, vaikka sitä hoitaa? Onko vaarallista? Voiko esinahan menettää, että se pitää poistaa tuon vaivan takia?

Vastaus

Hei

Jos esinahassa on hiertymiä, kannattaa pitää taukoa runkkaamisesta.

Hiertymät paranevat hitaammin, jos ei pidä taukoa. Hiertymät voivat myös tulehtua, jos ne eivät saa parantua rauhassa.

Yleensä hiertymästä ei jää esinahkaan jälkeä, jos hiertymän antaa parantua rauhassa.

Jos hiertymä kipeytyy, se kannattaa käydä näyttämässä lääkärissä.

Hiertymän takia ei tarvitse poistaa esinahkaa.