Olet tässä:
 

Saako olla vauvamainen?

Saako kehitysvammainen ihminen, joka käyttää housuvaippoja  olla vauvamainen? Haluaa olla ohjaajille asukkaan vauva. Itse olen tykkänyt välillä käytää vauvojen tutteja öisin.

Vastaus

Tutti on tarkoitettu pienelle lapselle. Pieni lapsi saa tutin imemisestä turvaa. Lapsen tutin käyttö lopetetaan viimeistään, kun lapsi on kaksi-kolmevutias. Vanhemmat lapset eivät käytä tuttia, sillä se voi vahingoittaa hampaita.

Isommille lapsille ja aikuisillekin on tutteja. Ne on tarkoitettu suun käytön harjoitteluun esimerkiksi puheterapiaan apuvälineiksi. Niitä voi tilata internetistä esimerkiksi tästä linkistä (www.dreamcare.fi).

On muitakin aikuisia, jotka saavat nautintoa siitä, että välillä ovat vauvoja, käyttävät vaippoja ja tutteja. Öisin voit käyttää tuttia, jos siitä tulee sinulle hyvä olo. Jos joku sinulle tärkeä ihminen, esimerkiksi toinen asukas, haluaa silloin tällöin hoitaa sinua kuin isoa vauvaa, sekin ok. Ketään toista ei saa kuitenkaan pakottaa osallistumaan vauvailuusi.

Et voi myöskään vaatia, että ohjaajat hoitavat sinua kuin vauvaa. Ohjaajien tehtävä on auttaa asukkaita mahdollisimman omatoimiseen ja itsenäiseen elämään. He eivät voi hoitaa aikuisia asukkaita vauvoina.