Seksitauti
Voiko saada seksitaudin, kun pussaa tyttöä?
Vastaus:
Seksitaudit eivät tartu pussaamalla. Eli ei voi saada seksitautia pussaamalla.
Seksitauti voi tarttua yhdynnässä ja suuseksissä tai yhteisistä seksivälineistä.
Seksitauti voi tarttua, jos sinulla tai kumppanillasi on seksitauti.
Seksitauti ei tartu, jos sinulla ja kumppanillasi ei ole ollut koskaan seksiä kenenkään kanssa.
Lue lisää seksitaudeista Seteken sivuilta. Sivut ovat selkokieliset.
Pääset Seteken sivuille tästä linkistä (www.seteke.fi)
Seksitauti
Mä huomasin kaksi näppylää mun alapäässä. Olin viikko sitten yhdynnässä yhden miehen kanssa. Kuinka kauan seksitaudit itää yleensä ennen kuin ne puhkeavat? Mun miehellä on todella pieni siitin, että sen päällä ei pysy kondomi kuulemma. Niin se sanoi mulle.
Vastaus:
Sinun kannattaa mennä käymään lääkärissä, jos epäilet seksitautia. Eri seksitautien oireet ilmenevät eri aikoihin.
Kondomeja on olemassa eri kokoisia. Esimerkiksi apteekeissa myydään pienempiä kondomeja. Yksi pieni kondomi on RFSU Tight. Kondomin kanssa voi käyttää myös silikonista regasta, joka pitää kondomin paremmin paikoillaan. Pehmeä silikonirengas laitetaan kondomin päälle peniksen juureen. Näitä renkaita voi ostaa seksikaupoista.
Pidä itsestäsi huolta. Älä suostu seksiin ilman ehkäisyä.