Sopeutuminen herpekseen

Sain diagnoosin herpeksestä ja minusta tuntuu, että maailmani kaatuu siihen. Mietin välillä, että olenko nyt ällöttävä ihminen kantaessani herpestä, vaikka tiedän, ettei herpes ole tappava tauti. Kumppanin etsiminenkin pelottaa. Pelottaa, ettei kukaan halua minua, koska sehän kuulostaa ällöttävältä, että mulla on sukupuolitauti. Olisiko mistään saatavilla vertaistukea?

Vastaus:

Herpes on yleinen seksitauti. Sen saaminen voi aluksi ahdistaa ja ällöttää. Herpes on pysyvä tauti, mutta se ei vaivaa koko ajan. Sen kanssa oppii ajan myötä elämään. Monet oppivat tunnistamaan alkuoireet ja sen, milloin tarvitsee oireisiin hoitoa.

Järjestettyä vertaistukea herpeksen saaneille ei ole. Juttele taudin herättämistä ajatuksista ja tunteista terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan kanssa.

Sinulla on vastuu siitä, ettet tartuta tautia muihin. Kondomi estää seksitautien tarttumisen. Sinun kannattaa keskustella myös tästä hoitajan kanssa.