Olet tässä:
 

Terskan säännöllinen voitelu ja haitat

Onko haittaa, jos terskaa voitelee kerran päivässä Aqualan L -voiteella?

Voiko se aiheuttaa bakteerien tai sienten kasvua esinahan alla?

Vastaus

Hei

Terska on limakalvoa eli se kosteutuu yleensä itsestään. Päivittäinen voitelu Aqualan L:llä ei yleensä ole tarpeen.

Terska kannattaa voidella vain, jos

  • terska on selvästi kuiva, kiristää tai hilseilee
  • terskassa on haavaumia.

Näin huolehdit terskan puhtaudesta:

  • Pese päivittäin lämpimällä vedellä.
  • Kuivaa kevyesti taputtelemalla.
  • Voitele vain tarpeen mukaan.

Jos terskaa pesee liian usein, se voi kuivua. Myös esimerkiksi hiivatulehdus tai ihosairaus voi kuivattaa terskaa.

Jos terska on toistuvasti kuiva tai ärtynyt, kannattaa käydä lääkärissä.