Eikö synnytys satu lastakin?

En oikein tiedä, että keneltä kysyisin tätä tai onko tämä oikea paikka kysyä tätä.

Minua mietityttää, että sattuuko synnytys vauvaan, kun se syntyy. Kun tiedän, että naista sattuu paljon ja siihen on kivunlievityskeinoja olemassa.

Mutta entä se lapsi, joka syntyy? Eikö sitäkin satu, kun se työntyy ahtaan synnytyskanavan läpi maailmaan?

Vastaus

Hei

Kysyit ihan oikeasta paikasta.

Vastasyntyneen vauvan tunteita on vaikea tutkia. On siis vaikea tietää, miltä vauvasta tuntuu syntymän aikaa.

Kipu lisää stressihormoonin määrää. Tutkimuksissa on todettu, että vastasyntyneillä stressihormoonin määrä on lisääntynyt. Tämä voi siis tarkoittaa, että vauvat tuntevat syntymän aikana jonkinlaista kipua.