Olet tässä:
 

Uniapnea ja ärtyneen suolen oireyhtymä

Mitä sairauksia on uniapnea ja ärtyneen suolen oireyhtymä?

Vastaus

Hei

Uniapnea on sairaus, johon kuuluu katkokset hengityksessä unen aikana.

Uniapnea voi aiheuttaa väsymystä, ärtyneisyyttä ja muita oireita.

Uniapneaa hoidetaan ensin muuttamalla elämäntapoja.

Uniapneaan voi auttaa esimerkiksi

  • ylipainon vähentäminen
  • tupakoinnin lopettaminen
  • liikunnan lisääminen.

Uniapneaa voidaan hoitaa myös maskilla, joka laitetaan kasvoille nukkumisen ajaksi.

Ärtyneen suolen oireyhtymä on vatsavaiva.

Sen oireita ovat usein

  • vatsakipu
  • turvotus
  • ilmavaivat
  • ummetus
  • ripuli.

Ärtyneen suolen oireyhtymää hoidetaan ruokavaliolla.

Jos ruokavalion muutos ei riitä, lääkäri voi määrätä myös lääkkeitä.

Ruokavalion muutokseen saa apua esimerkiksi lääkäriltä tai hoitajalta.