Uusimmat vastaukset

Saako olla vauva?

21.10.2020

Moikka

Saako aikuinen ihminen olla vauva, jos haluaa ja joutuu käyttämään vaippoja, tuttia ja tuttipulloa.

Vastaus:

Moikka

Kyllä aikuinen saa omassa huoneessaan olla vauva ja käyttää vaippaa, tuttia ja tuttipulloa.

Vaippaa käyttäessä pitää muistaa huolehtia puhtaudesta. Siihen olenkin antanut ohjeita jo aiemmin.

Itsetyydytys ja sperma

20.10.2020

Kun tyydyttää itseään ja saa orgasmin ja alkaa tulemaan spermaa, niin mistä johtuu, että se on paksua eikä ohutta?

Ja miks peniksessä pitää olla esinahka?

Vastaus:

Siemennesteen rakenne vaihtelee.

Siemenneste voi olla paksua, ohutta tai paakkuista. Se voi olla valkoista, kellertävää tai kirkasta.

Siemennesteen rakenteeseen vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka kauan edellisestä siemensyöksystä on aikaa.

Esinahka puolestaan suojaa peniksen kärkeä eli terskaa.

Naisen alapään nimitykset

20.10.2020

Millä muulla nimellä voi sanoa naisen alapäätä kuin vagina, emätin, mirri, tussu? Onko v:llä alkava liian ruma nimi sanoa sitä?

Vastaus:

Naisen alapäästä käytetään tosiaan monia eri nimityksiä. Listasitkin jo useita.

Eri nimityksien käyttö riippuu tilanteesta eli siitä, missä asiasta puhutaan ja kenelle asiasta puhutaan.

Esimerkiksi lääkärit kutsuvat naisen sukupuolielintä yleensä emättimeksi.

Toiset puhuvat vaginasta. Toiset pimpistä.

Joku käyttää niin sanottua kiertoilmausta ja puhuu naisen jalkovälistä tai alapäästä.

Jokainen voi käyttää sitä nimitystä, mikä itsestä parhaalta tuntuu. Kunhan muistaa, että jotkut nimitykset voivat tuntua toisista loukkaavilta.

Itse en käyttäisi v:llä alkavaa sanaa.

Onko yhtään paha?

20.10.2020

Onko yhtään paha, jos tykkää naisen rinnoista, pillusta ja koko kropasta?

Vastaus:

Hei

Ei ole yhtään paha tykätä naisen koko kropasta.

Seksuaalineuvonnasta

20.10.2020

Olisi kiva, jos pääsisi jostakin lukemaan seksuaalioppaita tai vastaavia. En ole koskaan päässyt seksiin toisen kanssa, vaan kaikki on rajoittunut siihen, että olen kosketellut ja hieronut pimppiäni.

Vastaus:

Hei

Hyvä, että olet tutustunut vartaloosi, hyväillyt itseäsi ja nauttinut siten seksistä.

Tunnetko jo Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivut? Sivuilla on tietoa ja kuvia seksuaalisuudesta ja seksistä.

Pääset Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuille tästä linkistä

Seksin aikana ääniä

7.10.2020

Seksin aikana minulta pääsee pierunkaltaisia ääniä, kun miehen siitin on emättimessäni. Se ärsyttää ja nolottaa jonkun verran.

Ääniä siis syntyy silloin, kun mieheni liikuttaa siitintä edestakaisin sisään ja ulos.

Voiko tuolle asialle tehdä mitään, että ääniä ei tulisi?

Vastaus:

Yhdynnän aikana emättimeen menee ilmaa. Kun ilma purkautuu emättimestä ulos, siitä kuuluu pierumainen ääni.

Tätä ilmiötä kutsutaan emätinpieruksi.

Emätinpierut ovat yleisiä. Niitä ei tarvitse hävetä. Mutta nolottaminen on hyvin ymmärrettävää.

Äänistä kannattaa jutella kumppanin kanssa. Voit kertoa, että sinua ärsyttää ja nolottaa. Voit myös kysyä, mitä kumppanisi ajattelee äänistä. Luulen, että ne eivät häiritse kumppaniasi.

Ääniin voi yrittää suhtautua myös huumorilla. Äänistä voi vaikkapa vitsailla yhdessä.

Yhdynnän asento voi vaikuttaa siihen, miten paljon emättimeen menee ilmaa. Esimerkiksi takaapäin yhdynnässä ilmaa voi mennä emättimeen paljon.

Eri kokoiset penikset

5.10.2020

Mistä johtuu, että joillakin miehillä on iso ja paksu ja joillakin on pieni ja ohut penis? Mä haluaisin pitemmän ja paksumman kokoisen, enkä mitään herneen kokoista.

Vastaus:

Jokaisen ihmisen vartalo on omanlaisensa. Ei ole kahta samanlaista ihmistä. Jokaisen miehen penis on myös omanlaisensa.

Moni mies ajattelee, että oma penis on pienempi kuin muilla. Et siis ole ainoa.

Aikuisen miehen peniksen pituus on lepotilassa noin 6-7 senttimetriä.

Erektiossa aikuisen miehen penis on noin 9-14 senttimetriä pitkä.

Penis kasvaa noin 20 ikävuoteen asti.

Moni mies toivoo suurempaa penistä.

Yleensä peniksen koko ei kuitenkaan vaikuta sen toimintaan, kuten virtsaamiseen, lisääntymiseen tai seksuaaliseen nautintoon.

Suurin osa naisista on sitä mieltä, että kumppanin peniksen koolla ei ole heille merkitystä.

Vaippaan pissaaminen

5.10.2020

Onko yleensä vaippaan pissaaminen turvallista?

On virtsarakkovaiva, tuntee itsensä vauvaksi. Olen pidemmän aikaa joutunut käyttämään vaippoja, tuttia, tuttipulloa.

Vastaus:

Hei

Kyllä vaippaan pissaaminen on yleensä turvallista.

Vaipan kanssa pitää huolehtia puhtaudesta. Vaippa pitää vaihtaa riittävän usein ja vaippa-alue pitää pestä vedellä ja kuivata.

Välillä on hyvä olla myös ilman vaippaa ja antaa vaippa-alueen tuulettua.

Alapään karvojen leikkaaminen

28.9.2020

Kuinka usein alapään karvat pitäisi leikata tai siistiä, että ei olisi epäsiistin näköinen, eikä karvat sojota mihin sattuu.

Vastaus:

Hei

Karvojen leikkaaminen on ihan makuasia. Riippuu ihan ihmisestä, millaisena haluaa karvoituksensa pitää.

Jotkut leikkaavat tai ajelevat karvoitusta usein, jotkut eivät koskaan.

Tärkeintä on, että on itse tyytyväinen karvoitukseensa.

Saanko harrastaa seksiä?

28.9.2020

Olen lievästi kehitysvammainen likka. Olen 26-vuotias ja tapailen ei-kehitysvammaista miestä. Haluan seksiä sen kanssa. Saanko tehdä niin, kun mulle on sanottu, ettei kehitysvammainen ja ei-kehitysvammainen saa seurustella tai tehdä seksiä.

Vastaus:

Kaikilla ihmisillä on samat seksuaalioikeudet. Sinulla on siis samat oikeudet harrastaa seksiä kuin kaikilla muillakin.

Vamma ei ole este rakastumiselle ja seksille. Tärkeintä on, että seurustelusuhde on tasavertainen ja molemmat haluavat seksiä.

Pissaaminen emättimeen

15.9.2020

Onko vaarrallista, jos mies pissaa emättimeen?

Vastaus:

Jos olet terve ihminen, emättimeen pissaaminen silloin tällöin ei ole vaarallista.

Pissassa on kuitenkin bakteereja, jotka voivat aiheuttaa tulehduksia.

Myös seksitaudit voivat levitä pissan välityksellä.

Virtsatietulehduksen aikana ei pidä leikkiä pissalla.

Mitä tehdä, kun toinen ei osaa

12.9.2020

Mitä tehdä, kun mies ei tiedä, mitä yhdynnässä täytyy tehdä.

Saanko naisena etsiä ei-kehitysvammaista miestä yhdyntään?

Vastaus:

Yhdyntä on yhteispeliä, jota opetellaan yhdessä.

Kerro kumppanillesi haluistasi ja toiveistasi. Voit kertoa tai näyttää, mitä kumppani voi yhdynnässä tehdä.

Seksikumppanuuden kehittymiselle pitää antaa aikaa.

Mielihyvän lisäksi seksiin kuuluu opettelemista, epäonnistumisia ja turhautumista.

Kehitysvammaisuus ei ole este kumppanin etsinnälle. Kaikilla ihmisillä on samat seksuaalioikeudet.

Seksi tekee kipeää

12.9.2020

Miksi minun peppuun sattuu aina hirveästi, kun joku mies tulee ja laittaa sinne pippelin?

Vastaus:

Peppuseksi sattuu, koska peräaukko ei jousta samalla tavalla kuin naisen emätin.

Peräaukon limakalvot eivät myöskään kostu kuten emättimen limakalvot.

Jos haluat kokeilla peppuseksiä, valmistaudu siihen hyvin.

Ensinnäkin käytä paljon silikonipohjaista liukuvoidetta.

Aloita peppuseksi kokeilemalla työntää peräaukkoon yksi sormi. Jos sormi tuntuu hyvältä, voi kokeilla penistä.

Penis kannattaa suojata kondomilla, sillä pepussa voi olla ulostetta.

Jos yhtään sattuu, pitää lopettaa. Peräaukon limakalvoihin voi tulla haavoja. Haavat tulehtuvat helposti.

Jos olet harrastanut peppuseksiä, huolehdi, ettei emättimeen kulkeudu ulostetta. Uloste voi aiheuttaa tulehduksen.

Jos peppuseksin jälkeen haluaa emätinyhdyntää, kondomi pitää vaihtaa.

Jos harrastatte peppuseksiä ilman kondomia, kummankin pitää peseytyä ennen emätinyhdyntää.

Peppuseksi on makuasia. Joku tykkää siitä, toinen ei.

Jos peppuseksi ei tunnu mukavalta, sitä ei kannata tehdä. Mihinkään sellaiseen ei tarvitse suostua, mikä ei tunnu itsestä hyvältä.

Sukupuolitaudit tarttuvat myös peppuseksissä. Muista siis kondomi, jos et ole aivan varma siitä, että kumppanillasi ei ole tauteja.

Seksikysymys

3.9.2020

Hei!

Miten anaaliseksi eroaa normaalista seksistä?

Vastaus:

Seksiä voi olla monenlaista. Seksi voi olla esimerkiksi toisen koskettelua tai itsensä hyväilyä eli itsetyydytystä.

Yhdyntä on yksi tapa harrastaa seksiä.

Tarkoitatko normaalilla seksillä emätinyhdyntää?

Emätinyhdynnässä mies liikuttelee penistä naisen emättimessä.

Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa eli anaalissa.

Ei tiedä seksistä

24.8.2020

Miksi kehitysvammaiset miehet eivät tiedä mitä yhdynnässä pitää tehdä?

Vastaus:

Kukaan meistä ei tiedä, mitä yhdynnässä tehdään ennen kuin joku on kertonut tai on muuten ottanut asiasta selvää.

Onneksi seksistä ja yhdynnästä voi kysyä ja saada tietoa myös selkokielellä.

Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilla on tietoa esimerkiksi yhdynnästä (seteke.fi)

Kehityvammaisten naisten seurustelu

24.8.2020

Jotkut tuntuvat pitävän erikoisena asiana sitä, että kaksi kehitysvammaista naista seurustelevat.

Minusta siinä ei ole mitään erikoista, että kaksi kehitysvammaista naista rakastaa toisiaan.

Kehitysvamma ei ole valintani, olen syntynyt tämmöiseksi. Mieluummin olen hieman älyllisesti vammainen ja rakastan täysillä joka solullani kuin olisin normaali ja ilkeä ja pettäisin.

Vastaus:

Hei

Hieno homma, että tunnet itsesi ja tiedät mitä haluat. On tärkeää elää kuten itse haluaa.

Se ei ole aina helppoa.

Itseensä ja omiin tunteisiinsa voi tutustua kaikessa rauhassa.

Seksuaalisuudesta voi lukea lisää Verneristä

Mitä yhdynnässä tapahtuu?

19.8.2020

Miten seksissä se miehen pippeli menee sinne naisen pimppiin ja mitä sitten tehdään, kun se on siellä?

Miten pitkään sitä tehdään yhdellä kerralla?

En ole tehnyt seksiä, niin en tiedä.

Vastaus:

Seksiä voi olla monenlaista. Seksi voi olla esimerkiksi toisen koskettelua tai itsensä hyväilyä eli itsetyydytystä.

Yhdyntä on yksi tapa harrastaa seksiä.

Yhdyntää edeltää yleensä esileikki. Esileikissä keho ja mieli
valmistautuvat yhdyntään. Esileikki voi olla esimerkiksi suutelua ja hyväilyä.

Esileikissä kiihottuminen aiheuttaa miehelle erektion eli peniksen jäykistymisen. Naisen lantionpohjan lihaksisto rentoutuu ja emätin kostuu.

Yhdynnässä mies työntää peniksen naisen emättimeen eli pimppiin. Mies liikuttelee penistä naisen emättimessä rytmikkäästi edestakaisin.

Yhdyntä kestää tavallisesti muutamia minuutteja.

Voit lukea lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)

Vaipat, tutti ja tuttipullo

12.8.2020

Moikka

Tekeekö aikuisesta miehestä vauvan, jos joutuu käyttämään vaippoja, tuttia ja tuttipulloa?

Vastaus:

Meillä jokaisella on erilaisia tarpeita. Ei vaipan käyttäminen tee kenestäkään vauvaa.

Mutta on ihan ok, jos haluaa kuvitella olevansa vauva ja käyttää siksi vaippaa ja tuttia.

Haluan naista koskettaa

12.8.2020

Haluan naista koskettaa. Hänen kanssaan mennä sänkyyn. Mutta naiset eivät halua sitä, koska olen kiltti mies. Naiset haluavat jännän miehen.

Miten minusta voi tulla jännä mies, kun en halua naisia lyödä?

Vastaus:

Hei

Jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä juuri sellaisena kuin on.

Ei sinun tarvitse muuttua sen takia, että haluat seksiä.

Kiltteys on hieno asia. Kyllä naiset haluavat olla kilttien miesten kanssa.

Kukaan ei saa lyödä toista ihmistä. Lyöminen ei tee kenestäkään haluttavaa tai kiinnostavaa, päinvastoin.

Moni haluaa seksiä sellaisen ihmisen kanssa, johon voi luottaa.

Lähesty vaan rohkeasti naisia omana itsenäsi.

Kondomimerkkejä naisille joilla on kumiallergia

12.8.2020

Voitko kirjoittaa kumiallergikoille kolme eri kondomimerkkiä, joissa ei ole kumia?

Vastaus:

Hei

Kumiallergikoille sopii lateksittomat kondomit.

Laitoin Googleen hakusanoiksi kondomi ja kumiallergia.

Löysin seuraavat lateksittomat kondomit:

  • Pasante Female on lateksiton naisten kondomi.
  • RFSU So Sensitive on lateksiton miesten kondomi.
  • Durex Real Feel on lateksiton miesten kondomi.