Uusimmat vastaukset

Raskaus 50-vuotiaana

19.4.2021

Voiko 50-vuotias saada lapsia?

Vastaus:

Hei

Jotkut 50-vuotiaat ovat saaneet lapsia, mutta se on erittäin harvinaista.

Naisen hedelmällisyys eli mahdollisuus tulla raskaaksi ja saada lapsia laskee iän myötä.

Nakurannat

14.4.2021

Haluan tietää, onko Suomessa nakurantoja?

Vastaus:

Hei

Helsingissä on kaksi naturistirantaa. Toinen on Pihlajasaaressa ja toinen Seurasaaressa.

Myös Hangossa on naturistiranta.

Aiemmin myös Porissa oli naturistiranta.

Lapsen saaminen yli 43-vuotiaana

14.4.2021

Mä haluan tietää, voinko mä saada vielä lapsia. Olen 43-vuotias.

Vastaus:

Hei

Lapsen saaminen yli 43-vuotiaana on melko harvinaista. Se on mahdollista, mutta melko harvinaista.

Naisen hedelmällisyys eli mahdollisuus tulla raskaaksi ja saada lapsia laskee iän myötä.

Kondomi vai kierukka

7.4.2021

Kondomi vai kierukka, kumpi on parempi?

Vastaus:

Hei

Ehkäisy kannattaa valita oman elämäntilanteen mukaan.

Kondomi on ainoa ehkäisymenetelmä, joka suojaa raskauden lisäksi seksitaudeilta. Jos et ole parisuhteessa, kondomi on paras ehkäisymenetelmä.

Kierukka suojaa vain raskaudelta, ei seksitaudeilta. Jos olet pysyvässä parisuhteessa, eikä kummallakaan kumppaneista ole seksitauteja, kierukka on hyvä vaihtoehto.

Peppuseksi

5.4.2021

Miten peppuseksiä tehdään tai mitä siinä tapahtuu siis?

Vastaus:

Hei

Peppuseksissä mies liikuttelee penistään naisen tai miehen peräaukossa.

Peppuseksiin kannattaa valmistautua etukäteen. Kummankin osapuolen pitää peseytyä huolellisesti.

Peppuseksissä kannattaa käyttää liukuvoidetta. Muuten peppuseksi voi sattua ja aiheuttaa haavoja.

Peppuseksi kannattaa aloittaa rauhallisesti ja varovasti. Jos jännittää, peppuseksi voi sattua.

Ehkäisy on tärkeää myös peppuseksissa. Sukupuolitaudit tarttuvat myös peppuseksissä.

Kaikki eivät pidä peppuseksistä. Ja kaikilla on oikeus kieltäytyä siitä. Kokeile peppuseksiä vain jos itse haluat.

Seurustelu ja koulutus

5.4.2021

Voiko korkeasti koulutettu ja vähemmän koulutettu ihastua, seurustella ja mennä naimisiin.

Vastaus:

Hei

Korkeasti koulutettu ja vähemmän koulutettu voivat hyvin ihastua, seurustella ja mennä naimisiin.

Monissa parisuhteissa toinen kumppaneista on korkeammin koulutettu kuin toinen.

Haluaisin nähdä muita asukkaita alasti

1.4.2021

Haluaisin nähdä asuntolassa muita asukkaita alasti.

Miksi minulle suututaan, kun sanon niin toisille asukkaille tai hoitajille?

Vastaus:

Hei

Ihmisen kehossa on yksityisiä alueita. Näitä ovat esimerkiksi sukuelimet, takamus ja naisen rinnat. Nämä yksityiset alueet peitetään vaatteilla.

Muut asukkaat eivät halua näyttää näitä yksityisiä alueita sinulle. He eivät halua näyttäytyä alasti. Asian pyytäminen tuntuu heistä kiusalliselta, siksi he suuttuvat sinulle.

Asuntolan yhteisissä tiloissa on myös kiellettyä olla alasti.

Ihmiset ovat yleensä alasti sellaisen ihmisen seurassa, jonka kanssa he ovat parisuhteessa tai seksisuhteessa. Silloinkin he saavat olla alasti vain yksityisessä paikassa, kuten omassa huoneessa.

Kalun näyttäminen

1.4.2021

Mitä mun pitäis tehdä, kun en kehtaa pyytää yhdeltä mieheltä, että näyttää mulle kaluansa.

Vastaus:

Hei

On ihan hyvä, ettet kehtaa pyytää kalun näyttämistä. Kalu on miehen kehon yksityisaluetta, jota ei näytellä kenelle tahansa.

Kalun näyttämistä on sopivaa pyytää mieheltä, jonka kanssa on parisuhteessa tai seksisuhteessa. Silloinkin kalun näyttäminen on yksityisasia. Eli silloinkin kalun näyttämistä voi pyytää vain yksityisessä paikassa, jossa ei ole muita ihmisiä.

Jos kalun toiminta kiinnostaa sinua, voit katsoa Väestöliiton videon aiheesta.

Pääset Väestöliiton videoon tästä linkistä (vaestoliitto.fi)

Pippelit kiinnostavat

30.3.2021

Olen 50-vuotias mies, jota kiinnostaa muiden miesten pippelit. Haluaisin muiden miesten pippeleitä nähdä.

Miten pääsisin näkemään miesten pippeleitä, kun miehet aina suuttuvat, kun pyydän nähdä pippelin?

Vastaus:

Hei

Pippeli eli penis on miehen yksityistä aluella. Siksi miehet hämmentyvät ja suuttuvat, kun pyydät heitä näyttämään pippeliä.

Vaikka mies olisikin alasti, kuten uimahallin saunassa, pippelin tuijottaminen ei ole sopivaa.

Toisen ihmisen pippeliä voi katsella yleensä vain seurustelusuhteessa tai seksisuhteessa.

Pippelin kuvia voi nähdä ja katsella esimerkiksi valokuvataiteessa. Esimerkiksi taiteilija Antonio Da Silva  ja valokuvaaja Laura Dodsworth ovat tehneet taidetta, joissa näkyy myös miehen pippeleitä.

Seksin kaipuu

30.3.2021

Olen koko ikäni, 46 vuotta, elänyt selibaatissa. Mutta haluaisin, että mulla olisi seksielämää.

Mista löytäisin kumppanin?

Vastaus:

Hei

Koronaviruksen vuoksi nyt ei ole sopiva aika tavata seksikumppania. Voit käyttää tämän poikkeusajan tutustumalla mahdollisiin kumppaneihin ja harjoittelemalla ihmissuhdetaitoja.

Vernerin sivuilla on kirjeenvaihtopalsta, jossa voit etsiä seuraa. Voit lähettää palstalle oman ilmoituksen tai vastata muiden ilmoituksiin.

Mieti etukäteen, millaisen suhteen haluaisit: Haluatko pitkäaikaisen seurustelukumppanin vai seksiseuraa silloin tällöin?

Jos lähetät palstalle oman ilmoituksen, kerro ilmoituksessa, millaista seuraa etsit. Kerro myös jotain itsestäsi.

Internetissä on myös monia muita treffipalstoja, esimerkiksi Tinder.

Ennen seurustelusuhteen tai seksisuhteen aloittamista kannattaa tutustua kumppaniin kunnolla.

Sinua saattaa jännittää, miten seksi sujuu ensimmäisellä kerralla. Seksi uuden kumppanin kanssa on aina hapuilua ja opettelua. Seksissäkin toiseen tutustuu vasta ajan kanssa. Pikkuhiljaa oppii, millaisista asioista itse nauttii ja millaisista asioista kumppani nauttii.

Pääset Vernerin kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä

Lue myös vinkkejä kirjeenvaihtoon

Chat

30.3.2021

Onko seksuaalineuvojan chat tulossa joskus?

Vastaus:

Hei

Suunnittelemme seksuaalineuvojan chattia Kohdataan-someen.

Chat on todennäköisesti toukokuun lopulla. Ilmoitamme heti, kun tarkka ajankohta on varmistunut.

Kohdataan on turvallinen ja helppokäyttöinen somepalvelu. Sitä ylläpitää Kehitysvammaliitto.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Seksi ja yhdyntä

21.3.2021

Mitä yhdynnässä tehdään?

Vastaus:

Hei

Yhdyntä on yksi tapa harrastaa seksiä. Yhdynnässä voi nauttia toisen ihmisen läheisyydestä ja kokea seksuaalista mielihyvää.

Yhdynnässä voi olla monella eri tavalla.

Emätinyhdynnässä mies työntää peniksensä naisen emättimeen ja liikuttelee penistä edestakaisin emättimessä.

Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa.

Yhdynnässä voi olla eri asennoissa. Paras yhdyntäasento löytyy kokeilemalla ja harjoittelemalla.

Ennen yhdyntää tarvitaan usein läheisyyttä ja koskettelua kiihottumiseen. Kiihottuminen lisää seksuaalista nautintoa.

Kun ihminen kiihottuu, sukuelinten verenkierto lisääntyy. Tämä saa aikaan esimerkiksi peniksen jäykistymisen. Ja naisen sukuelinten turpoamisen ja kostumisen.

Jos tunnelma on hyvä, yhdyntä voi päättyä orgasmiin ja siemensyöksyyn.

Yhdynnän pitää aina olla vapaaehtoista ja siihen tarvitaan aina
molempien suostumus. Yhdyntä pitää keskeyttää, jos jompikumpi niin haluaa.

Nainen voi tulla yhdynnässä raskaaksi. Myös seksitaudit voivat tarttua yhdynnyssä.

Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta.

Lue lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)

Alasti yhteisissä tiloissa

19.3.2021

Haluan olla asuntolassa pelkät alushousut jalassa tai kokonaan alasti yhteisissä tiloissa. Hoitajat ovat kuitenkin kieltäneet sen.

Miksi omassa kodissa ei saa olla alasti?

Eihän se ole minun vika, jos joku katselee minua, kun olen alushousut jalassa tai alasti. Sitä paitsi haluaisin, että naiset näkevät minun pippelin.

Vastaus:

Hei

Asuntolan yhteiset tilat kuuluvat kaikille asukkaille. Yhteisissä tiloissa on sääntöjä, joita asukkaiden pitää noudattaa. Yhteisissä tiloissa kaikilla pitää olla päällä vaatteet, ainakin paita ja shortsit.

Muista asukkaista on noloa ja hämmentävää, jos liikut yhteisissä tiloissa pippeli paljaana tai pelkissä alushousuissa.

Voit olla alasti yksityisessä paikassa. Asuntolassa yksityinen paikka on oma huoneesi. Jos olet omassa huoneessa alasti, huoneen oven ja verhojen pitää olla suljettuna.

Naiset eivät tahdo nähdä pippeliäsi. He hämmentyvät ja suuttuvat, jos esittelet itseäsi alasti.

Haluatko, että naiset huomaavat sinut? Keksin silloin jotain muuta. Keksi jotain sellaista, jolla saat naiset iloiseksi ja hymyilemään.

Vaippojen käyttäminen

17.3.2021

Tekeekö aikuisesta ihmisestä oikean vauvan, jos joutuu käyttämään vaippaa koko ajan ja syöpi vauvojen tuttia?

Tuntuu hyvältä pissata vaippaan.

Vastaus:

Hei

Vaippojen käyttäminen ja tutin syöminen eivät tee aikuisesta oikeaa vauvaa.

Mutta aikuinen voi hyvin kuvitella, että on vauva. Tärkeintä on, että itsestä tuntuu hyvältä.

Kivekset

15.3.2021

Voiko sperma loppua kokonaan kiveksistä? Eli kiveksiä ei ole sen jälkeen ollenkaan?

Vastaus:

Hei

Sperman määrä ja koostumus vaihtelee. Spermaa voi tulla väliaikaisesti vähemmän esimerkiksi runsaan itsetyydytyksen jälkeen. Myös lääkitys, leikkaukset ja sairaudet voivat vaikuttaa sperman määrään.

Kivekset eivät silti katoa minnekään.

Tasavertainen suhde

14.3.2021

Mitä käytännössä tarkoittaa tasavertainen suhde?

Vastaus:

Hei

Tasavertainen parisuhde tarkoittaa, että kumppanit kunnioittavat ja arvostavat toisiaan. Molemmilla on suhteessa hyvä ja turvallinen olo.

Tasavertaisessa suhteessa ei ole väkivaltaa tai sen uhkaa. Kumppanit uskaltavat kertoa ajatuksistaan ja puhua tunteistaan toisilleen.

Tasavertaisessa suhteessa kumppanit huolehtivat yhdessä esimerkiksi kodista ja ruuista. Molemmilla on aikaa asioille, jotka ovat itselle tärkeitä.

Tasavertaisessa suhteessa saa olla riitoja ja erimielisyyksiä. Riitoja ja ongelmia ratkotaan yhdessä.

Tasavertaisuus edellyttää elämäntilanteiden ja kehityksen samankaltaisuutta.

Esimerkiksi alaikäisen nuoren ja 40-vuotiaan aikuisen parisuhde ei voi olla tasavertainen. Nuori on vasta kypsymässä aikuiseksi ja erilaisessa elämäntilanteessa kuin aikuinen.

Seksin erot

14.3.2021

Miten heterojen ja homojen seksi eroaa toisistaan?

Vastaus:

Hei

Seksi on jokaisella erilaista. Ihmiset nauttivat erilaisista asioista.

Mies ja nainen voivat olla yhdessä emätinyhdynnässä.

Mutta seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Seksi voi olla myös koskettelua, suutelua ja erilaista kiihottamista.

Minut on estetty kaikista paikoista

14.3.2021

Minua ei päästetä Villiklubiin, kun olin suoraan kysynyt, haluaako alkaa seksisuhteeseen ja pyysin lähettämään yksityisiä kuvia. Ja nyt Kohdataan-some esti. Ja kirjeenvaihtokavereille olen kirjoittanut, että lähettää minulle yksityisen kuvan ja painostin kirjeessä ja kiristin.

Joten mistä löydän helposti koronan jälkeen miehen, joka voi tulla harrastamaan seksiä?

ADHD-ihmisenä en jaksa tutustua kaverina, vaan impulsiivisesti olen hypännyt vain seksisuhteeseen. En jaksa sitoutua kaverina mihinkään. Haluan yhden illan suhteita vain.

Vastaus:

Hei

Korona-aika on rankkaa kaikille, kun toisiin ihmisiin on pidettävä välimatkaa. Nyt ei voi etsiä uutta seksikumppania, koska kohtaamisia pitää välttää.

Pandemia menee ohi. Kun tapaaminen on taas turvallista, netissä on seuran etsimiseen erilaisia palveluita. Suosittuja palveluita ovat esimerkiksi Tinder ja E-kontakt. Osa palveluista on ilmaisia, osa maksullisia.

Jos etsit seuraa netistä, huolehdi turvallisuudestasi. Pelkän nettikeskustelun perusteella et voi tietää, millainen keskustelukumppani oikeasti on.

Jos sovit netin kautta treffit, sovi ensimmäinen tapaaminen julkiselle paikalle, esimerkiksi kahvilaan.

Kerro myös jollekin läheiselle

  • ketä olet menossa tapaamaan
  • milloin tapaatte
  • missä tapaatte.

Jaksamista sinulle!

Saako tästä fantasioida?

11.3.2021

Joskus seksifantasioissa minä pakotan toisia ihmisiä seksiin. Esimerkiksi kun itsetyydytän, saatan katsella jotain kuvaa ja kuvitella, että pakotan siinä kuvassa olevan ihmisen puoliväkisin seksiin kanssani. Oikeassa elämässä en ikinä pakottaisi ketään seksiin.

Tämä on vain mielikuvitusta, mutta onko se väärin?

Vastaus:

Hei

Seksifantasiat ovat tosiaan mielikuvitusta, ne eivät ole totta.

Fantasioissa voi haluta sellaisia asioita, joita ei halua oikeassa elämässä. Fantasiat voivat olla esimerkiksi väkivaltaisia.

Kuvaamasi fantasiat eivät satuta ketään, eikä niissä ole mitään väärää.

Fantasiat ovat hyvä tapa

  • tutustua omaan seksuaalisuuteen
  • nauttia omasta seksuaalisuudesta.

Oikeassa elämässä ketään ei saa satuttaa tai pakottaa seksiin. Oikeassa elämässä se on väärin ja kiellettyä.

Lesbous

8.3.2021

Jos tykkää tytöistä, niin onko sitten aina neitsyt, kun ei halua olla poikien kanssa, eikä poika ole laittanut pippeliä mun sisään?

Joku poika halusi koko ajan vaan laittaa pippeliä mun sisään. Teinkö oikein, kun en halunnut?

Vastaus:

Hei

Seksiä on monenlaista.

Pippelin laittamista emättimeen kutsutaan yhdynnäksi. Yhdyntä on vain yksi tapa harrastaa seksiä.

Seksi voi olla myös toisen ihmisen koskettelua ja suutelua eri paikkoihin.

Jokainen määrittelee itse sen, milloin menettää neitsyytensä. Neitsyyden menettää, kun kokee harrastaneensa seksiä toisen kanssa.

Jokainen myös päättää itse, millaista seksiä harrastaa ja kenen kanssa. Ketään ei saa pakottaa tai painostaa seksiin.

Teit oikein, kun kieltäydyit seksistä pojan kanssa.

On tärkeää kuunnella omia tunteitaan ja kieltäytyä asioista, joita ei itse halua.