Uusimmat vastaukset

Vaipat, tutti ja tuttipullo

12.8.2020

Moikka

Tekeekö aikuisesta miehestä vauvan, jos joutuu käyttämään vaippoja, tuttia ja tuttipulloa?

Vastaus:

Meillä jokaisella on erilaisia tarpeita. Ei vaipan käyttäminen tee kenestäkään vauvaa.

Mutta on ihan ok, jos haluaa kuvitella olevansa vauva ja käyttää siksi vaippaa ja tuttia.

Haluan naista koskettaa

12.8.2020

Haluan naista koskettaa. Hänen kanssaan mennä sänkyyn. Mutta naiset eivät halua sitä, koska olen kiltti mies. Naiset haluavat jännän miehen.

Miten minusta voi tulla jännä mies, kun en halua naisia lyödä?

Vastaus:

Hei

Jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä juuri sellaisena kuin on.

Ei sinun tarvitse muuttua sen takia, että haluat seksiä.

Kiltteys on hieno asia. Kyllä naiset haluavat olla kilttien miesten kanssa.

Kukaan ei saa lyödä toista ihmistä. Lyöminen ei tee kenestäkään haluttavaa tai kiinnostavaa, päinvastoin.

Moni haluaa seksiä sellaisen ihmisen kanssa, johon voi luottaa.

Lähesty vaan rohkeasti naisia omana itsenäsi.

Kondomimerkkejä naisille joilla on kumiallergia

12.8.2020

Voitko kirjoittaa kumiallergikoille kolme eri kondomimerkkiä, joissa ei ole kumia?

Vastaus:

Hei

Kumiallergikoille sopii lateksittomat kondomit.

Laitoin Googleen hakusanoiksi kondomi ja kumiallergia.

Löysin seuraavat lateksittomat kondomit:

  • Pasante Female on lateksiton naisten kondomi.
  • RFSU So Sensitive on lateksiton miesten kondomi.
  • Durex Real Feel on lateksiton miesten kondomi.

Sperma ja siittiöt

11.8.2020

Kuinka kauan siittiöt elää spermassa? Voiko siittiöt elää kauan spermassa, jos harrastaa anaaliseksiä ja tulee spermaa anaaliin? Jos sperma valuu pois anaalista, voiko se joutua emättimeen ja voinko tulla siitä raskaaksi?

Vastaus:

Siittiöt voivat elää naisen kehon sisällä emättimessä ja munanjohtimissa noin viikon. Siittiöt kuitenkin vanhenevat ja niiden hedelmöittämiskyky laskee koko ajan. Siittiöt voivat hedelmöittää munasolun vielä 2-3 vuorokauden jälkeen siemensyöksystä.

Jos siemennestettä valuu anaaliyhdynnässä naisen häpyhuulille, on olemassa pienen pieni mahdollisuus, että siemennestettä kulkeutuu esimerkiksi seksin aikana emättimeen ja munasolu hedelmöittyy.

Siittiöt kuitenkin kuolevat, kun siemenneste kuivuu kehon pinnalla.

Pippelin näyttäminen

11.8.2020

Mikä siinä on, että pippeliä ei saa muille näyttää, kun tekee niin kovasti mieli näyttää sitä muille?

Pippeli on ihan luonnollinen, kuten käsi tai jalka ja nekin saavat olla paljaana. Miksi ei sitten pippeli?

Vastaus:

Käsi ja jalka ei ole samanlainen paikka kehossa kuin pippeli tai pimpin alue.

Pippeli kuuluu kehosi yksityisiin alueisiin. Yksityisiin alueisiin kuuluvat esimerkiksi ne kehon osat, joista saa seksuaalista mielihyvää.

Suomessa on laki, joka määrää sopivasta käytöksestä. Sen mukaan pippelin tai pimpin näyttäminen julkisilla tai yhteisillä paikoilla on sopimatonta ja rangaistava teko.

Pippelin ja pimpin näyttäminen on kiellettyä myös yksityisissä paikoissa, jos ei ole kysynyt ja saanut näyttämiseen lupaa.

Pippelin näyttäminen ihmisille, jotka eivät halua sitä nähdä, on itsensä paljastelua.

Ihmisiä pelottaa ja suututtaa, jos näyttelet heille yksityisiä kehonosia. Se on toisista sopimatonta ja rikkoo yhteisiä sääntöjä.

Voit olla alasti omassa asunnossasi, kun huolehdit, että esimerkiksi ulkoa ei näe sisälle.

Kumiallergia ja kondomit

10.8.2020

Olen 38-vuotias nainen ja minulla on kumiallergia.

Onko kumiallergikoille ehkäisyä, joka suojaa miestä sukupuolitaudeilta? Ja minua myös?

En ole voinut antaa irtosuhteissa miehen laittaa kondomia, kun minulla on kumiallergia.

Vastaus:

Kondomi on ainoa ehkäisy, joka suojaa sinua ja miestä sukupuolitaudeilta. Kondomi suojaa myös raskaudelta. Siksi on todella tärkeä käyttää kondomia.

On olemassa paljon lateksittomia kondomeita, jotka sopivat myös kumiallergikolle. Sinun kannattaa hankkia tällaisia kondomeja valmiiksi.

Voit ostaa kondomeja esimerkiksi apteekista. Pyydä apua sopivan kondomin ostamiseen apteekin työntekijältä. Hän on tottunut auttamaan tällaisissa asioissa. Asiassa ei ole mitään hävettävää.

Kuvien lähettely

4.8.2020

Moi

Olen 25-vuotias palvelukodissa asuva poika. Tykkään Messengerissä laittaa pippelistäni kuvia tytöille, mutta kerran yksi tyttö sanoi asiasta vanhemmille ja sain rangaistuksen. Oliko tämä oikein?

Vastaus:

Hei

Pippelikuvat ovat yksityisasia.

Jos haluat lähettää pippelikuvia, sinun pitää ensin kysyä lupa viestin saajalta. Jos et ole saanut lupaa etukäteen, et saa lähettää kuvia.

Pippelikuvan saaminen voi tuntua ahdistavalta ja loukkaavalta.

Pippelikuvan lähettäminen voi olla lain mukaan myös rikos. Se saattaa olla kunnianloukkaus, josta voi saada rangaistukseksi sakkoa.

Oli oikein, että tyttö kertoi sinun pippelikuvastasi vanhemmille. Jokaisella on oikeus kieltäytyä häiritsevistä viesteistä ja kuvista.

Miksi haluat lähettää kuvia pippelistäsi naisille?

Jos olet kiinnostunut naisesta, älä lähetä hänelle pippelikuvia. Pippelikuvat luultavasti pelästyttävät tai suututtavat hänet, eikä hän tahdo tutustua sinuun.

Jos siis haluat lähettää pippelikuvia, sinun pitää sopia asiasta etukäteen kuvan saajan kanssa. Yleensä tällaisia yksityisiä viestejä lähetellään vain tutun ihmisen kanssa.

On myös riski, että kuvan vastaanottaja näyttää kuvasi muille tai lähettää sen eteenpäin.

Lähetä tällaisia yksityisiä kuvia siis vain luotettavalle ihmiselle, joka on antanut luvan kuvien lähettämiseen.

Pippeliin sattuu

4.8.2020

Hei.

Pippelin päähän sattuu. Siinä ei näy mitään haavaa.

Vastaus:

Hei

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Saat terveyskeskuksesta lisää tietoa ja ohjeita.

En valitettavasti osaa sanoa, mistä kipu johtuu.

Uimapuvussa kauppaan

4.8.2020

Miksei kauppaan voi mennä uimapuku päällä? Onhan nyt sekin vaate.

Vastaus:

Uimapuvussa kauppaan meneminen ei kuulu hyviin tapoihin. Uimapuvut sopivat uimahalleihin ja rannoille.

Jos haluaa mennä uimapuvussa kauppaan, voi uimapuvun päälle pukea vaikkapa mekon.

Kuka saa harrastaa itsetyydytystä?

4.8.2020

Minä olen aikuinen ja minulle on sanottu, että aikuinen mies ei saa itsetyydytystä ollenkaan tehdä, koska vain lapset tekevät niin. Onko se totta?

Vastaus:

Ei ole totta. Kyllä sinä saat tyydyttää itseäsi.

Itsetyydytystä voi tehdä kaiken ikäisenä,
nuorena tai vanhana.

Jokaisella on oikeus nauttia omasta kehosta ja seksuaalisuudesta.

Varaa itsetyydytykselle sellainen paikka, jossa voit olla yksin ja rauhassa. Hyvä paikka on esimerkiksi oma huone,
wc tai suihku.

Itsetyydytys ei ole salaisuus, mutta se on sinun oma
eli henkilökohtainen asiasi. Siksi sitä tehdään yksin
ja omassa rauhassa.

Itsetyydytyksen jälkeen on hyvä peseytyä.
Sukuelimet pysyvät silloin siisteinä.

Seteken sivuilla on tietoa itsetyydytyksestä selkokielellä (seteke.fi)

Oma penis

4.8.2020

Hei.

Onko normaalia tykätä omasta peniksestä? Se on ihanan iso, pitkä ja paksu. Sitä on mukava hieroa ja saada se laukeamaan ja spermat ulos.

Vastaus:

Omasta peniksestä tykkääminen ja itsetyydytys ovat ihan tavallisia asioita.

Hyvä juttu, että tykkäät ja nautit omasta kehostasi.

Varaa itsetyydytykselle oma rauha ja sellainen paikka,
jossa voit olla yksin. Hyvä paikka on esimerkiksi oma huone,
vessa tai suihku.

Itsetyydytys ei ole salaisuus, mutta se on sinun oma
eli henkilökohtainen asiasi. Siksi sitä tehdään yksin
ja omassa rauhassa.

Itsetyydytyksen jälkeen on hyvä peseytyä.

Seksiin pakottaminen vankilassa

3.8.2020

Jos kerran seksiin pakottaminen on rikos, niin miksi minulle sanotaan, että vankilassa toiset vangit saavat raiskata minut ja lyödä jos en suostu? En ole edes rikoksia tehnyt, mutta kuuleman mukaan vankilaan joudun.

Vastaus:

Seksiin pakottaminen on tosiaan rikos myös vankilassa.

Kuulostaapa inhottavilta puheilta. Kenellekään ei saisi tuollaisia puhua. Se on väärin.

Jos asut esimerkiksi asuntolassa tai ryhmäkodissa, puheista kannattaa kertoa ohjaajille.

Tyttöjen pikkuhousut

3.8.2020

Olen aikuinen nainen, muta tykkään pitää tyttöjen pikkuhousuja, koska ne ovat kauniita ja niissä on kuvioita.

Kaupassa kerran yksi ihminen ihmetteli, kun ostettiin tyttöjen pikkuhousuja ja nukkeja. Ohjaaja totesi, että ei ole kiva ihmetellä ja kertoi, että olen kehitysvammainen.

Kesällä on kiva olla huoneessaan vaan pikkuhoususillaan ja toppi päällä. Tulee kuuma, kun leikin nukeilla ja terassillakin on kiva istua pikkuhoususillaan omalla takapihalla.

Olen oppinut sen, että vaikka olen 8-vuotiaan tasolla henkisesti ja minun älykkyysosamäärä on vähän alle 50, niin julkisesti minun täytyy pukeutua kuin aikuinen nainen.

Huoneessani voin olla pikkuhoususillaan. Tyttöjen pikkuhousut on kivoja jalassa, kun niissä on kuvioita.

Vastaus:

Mukava kuulla, että voit pukeutua omassa huoneessa niin kuin sinusta hyvältä tuntuu.

Hieno homma, että tiedät miten julkisissa paikoissa pukeudutaan.

Hyvä, että ohjaaja puuttui kaupan asiakkaan ihmettelyyn. Sinun ostoksesi eivät kuulu muille asiakkaille. Saat ostaa juuri sellaisia alusvaatteita ja nukkeja kuin itse haluat.

Seksuaalisesta suuntautumisesta

3.8.2020

Tuolla kirjeenvaihtopalstalla ei ole sellaisia ihmisiä, mitä minä haen. Mutta ei ole kyse miehistä/pojista. Nyt on kyse tytöistä, koska minä en osaa sanoa, että tykkäänkö miehistä vai naisista. Mies siis olisi mun poikaystävä ja nainen olisi minun ystävä.

Meillä olisi jotain pientä juttua. Siis ei nyt heti aloitella mitään. Eka tietysti vietetään aikaa ja jotain jos tulee, niin sitten. Mutta tietysti kysyn omalta poikaystävältä, että käykö kolmaspyörä. Tarkoitan siis 2 naista ja mies, siis mun poikaystävä.

Haluan kysyä, että mitä sitten, jos on poikakaveri käymässä ja silleen viettämässä aikaa. Minä osaan kyllä vietellä, mutta en tietenkään iske silmää ja silleen, koska kaverin kaveriin ei saa koskea. Eikö se mene niin? Musta menee!

Mutta mitä, jos siihen tulee sitten poikaystävä. Sitten se tarkoittaa, että minä ja 2 miestä. Paitsi yksi on mun poikaystävä.

Koska minä en tiedä, kuka olen. Mutta nainen olen siis. Mutta mikä olen, kun mua vähän kiinnosta tytöt/naiset, mutta enemmän tykkään miehistä/pojista?

Vastaus:

En ole varma, ymmärsinkö viestiäsi kunnolla.

Et ole ihan varma, oletko enemmän kiinnostunut miehistä vai naisista vai ehkä kummastakin.

On ihan ok tuntea viehtymystä sekä miehiä että naisia kohtaan. Oma seksuaalinen suuntautuminen voi myös vaihdella elämän eri vaiheissa.

Seksuaalifantasiat ovat myös seksuaalisuutta. Kimppaseksifantasia on hyvin tavallinen. Fantasioita ei tarvitse toteuttaa, ne ovat mielen ruokaa.

En tiedä, mistä voisit löytää kimppaseksiseuraa. Esimerkiksi Googlesta löytyy hakusanalla aiheeseen liittyviä ryhmiä. Noissa ryhmissä pitää kuitenkin muistaa huolehtia omasta turvallisuudesta.

Näin huolehdit turvallisuudesta:

  • Käytä nimimerkkiä, älä paljasta puhelinnumeroa, osoitetta tai muita henkilökohtaista tietoa.
  • Jos sovit tapaamisen, tapaa ensimmäiset kerrat julkisella paikalla, esimerkiksi kahvilassa.
  • Kerro jollekin läheiselle ja luotettavalle ihmiselle, missä olet ja kenen kanssa.

Sinulla on hyvä suunnitelma aloittaa tutustuminen uusiin ihmisiin kahvilla ja juttelulla. Tapaa ihmisiä ja keskustelkaa kaikesta, mikä on kiinnostavaa. Tehkää yhdessä kivoja asioita.

Lue lisää seksuaalisesta suuntautumisesta

Lue lisää netin turvallisesta käytöstä

Bikinihousut pikkareina

17.6.2020

Heippa

Nyt on ollut todella kuuma ja olen pitänyt bikinihousuja pikkareiden sijaan.

Minusta bikinihousut ovat paremmat kuin pikkuhousut, koska näin kuumalla pikkuhousut kastuu hikoillessa.

Minulla on useat bikinit ja useampi uimapuku, niin kai voi kesällä käyttää bikineitä pikkuhousuina?

Jos kesä jatkuu yhtä helteisenä, niin olisin koko kesän mielelläni vain bikineissä tai uimapuvussa, mutta ohjaajat ovat sanoneet, että kauppaan pitää mekko laitaa päälle.

Vastaus:

Voit pitää kuumalla bikineitä pikkuhousujen tilalla.

Ohjaajat ovat ihan oikeassa. Kauppaan ei ole tapana mennä pelkillä bikineillä tai uimapuvulla, vaan vaatteet päällä.

Omassa huoneessa, rannalla tai vaikkapa mökillä voi hyvin olla pelkissä bikineissä.

Kysymys peniksestä

16.6.2020

Jos murrosiässä saa kovan iskun penikseen, vaikuttaako se peniksen kasvuun tai lapsen saamiseen?

Vastaus:

Jos penikseen saa kovan iskun, kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan tai lääkäriin.

Jos penikseen on saanut kovan iskun joskus aiemmin ja asia mietityttää, asiasta kannattaa kysyä vaikkapa terveydenhoitajalta. Voit soittaa asiasta esimerkiksi omaan terveyskeskukseen.

Masturboinnin kuvaaminen

11.6.2020

Hei

Voinko kuvata omaa masturbointia puhelimella. Ihan vain itse katselisin sitä.

Vastaus:

Tärkeintä on, että kuvat tai videot pysyvät vain sinun nähtävissäsi.

Jos kuvaat puhelimella, on riski, että muut näkevät kuvasi.

Puhelin katoaa helposti. Puhelimia myös varastetaan. Silloin joku muu saattaa nähdä kuvasi.

On myös riski, että jaat puhelimesta kuvia vahingossa muille. Saatat myös vahingossa tallentaa kuvia nettiin.

Jos kuvaat puhelimella arkaluontoisia asioita, siirrä kuvat puhelimesta turvalliseen paikkaan.

Esimerkiksi tietokoneella kuvia kannattaa säilyttää sellaisessa paikassa, ettei kukaan muu löydä niitä. Kuvat voi esimerkiksi suojata salasanalla.

Kuvia voi säilyttää myös esimerkiksi muistitikulla. Silloin pitää varmistaa, ettei muistitikku häviä. Muistitikku kannattaa säilyttää sellaisessa paikassa, jossa säilytät muitakin arvokkaita tavaroita.

Siitin ja seksi

11.6.2020

Mihin reikään siitiin laitetaan seksissä?

En tiedä seksistä paljoa, siksi kysyn.

Vastaus:

Seksi voi olla monenlaisia asioita.

Seksi voi olla esimeriksi itsensä hyväilyä eli itsetyydytystä. Seksi voi olla myös toisen koskettelua tai hyväilyä.

Seksi voi olla myös yhdyntää. Yhdynnässä voi olla monin eri tavoin.

Yhdynnässä esimerkiksi mies voi työntää oman peniksensä naisen emättimeen tai toisen ihmisen suuhun tai peräaukkoon.

Emätinyhdynnässä mies liikuttelee penistä naisen emättimessä.

Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa.

Oraaliyhdynnässä toisen sukupuolielimiä hyväillään suulla. Oraaliyhdyntä on sama asia kuin suuseksi tai suihinotto.

Voit lukea lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)

Pippelin suurentuminen

11.6.2020

Miksi pippeli on välillä paksu, välillä taas ohut?

Vastaus:

Pippelin jäykistymistä ja suurentumista kutsutaan erektioksi.

Erektio voi tulla monesta eri syystä.

Usein erektio johtuu seksuaalisesta kiihottumisesta.

Erektio voi johtua myös kovasta pissahädästä tai siitä, että penis hankautuu housuihin.

Kesällä ilman pikku housuja?

5.6.2020

Voiko sinun mielestä kesällä olla ilman pikkuhousuja?

Minusta on lämpimällä ilmalla kiva olla niin sanotusti pimppi paljaana siten, että on vaan hame tai mekko päällä.

Ohjaajat ovat sanoneet, että pikkuhousut pitäisi olla jalassa. Minusta taas kuumalla ilmalla ei tarvitse pikkareita.

Vastaus:

Tähän on vaikea vastata.

Vaikka kukaan ei näe pikkareitasi, niiden käyttö on myös puhtauskysymys.

Märkä läntti hameen takapuolella pimpin kohdalla ei myöskään näytä hyvältä.

Toisaalta pimpille tekee hyvää tuulettua eli olla ilman alushousuja. Silloin käytetään sanaa ilmakylpy.

Mielestäni ilman alushousuja voi olla omassa asunnossa tai huoneessa.

Ilman alushousuja voi olla myös kesämökin kaltaisessa paikassa, jossa ei liiku paljon ihmisiä.

Itse laittaisin alushousut jalkaan yhteisissä ja yleisissä tiloissa, kuten asuinyksikön ruokailutilassa tai kaupungilla.