Uusimmat vastaukset

Toinen kerta ensimmäisen perään

14.2.2024

Minulla käy niin, että laukeaminen nostaa seksihaluja, ja pitäisi saada toinen kerta perään, että tulisin tyydytetyksi.

Miten naisen saisi haluamaan toista kertaa, kun nyt se nukahtaa orgasmin jälkeen?

Vastaus

Hei

Juttele asiasta kumppanisi kanssa. Kysy, haluaisiko hän kokeilla seksiä uudestaan laukeamisen jälkeen.

Yllätys suuseksissä

14.2.2024

Sain ensimmäisen kerran suuseksiä ja koin yllätyksen. Ei tuntunut yhtään hyvältä, kun tyttöystävä imi penistä.

Olenko jotenkin erikoinen?

Luulin sen tuntuvan hyvälle. Onneksi nuoleminen tuntui todella hyvältä.

Vastaus

Hei

Et ole erikoinen.

Ihmiset kokevat asiat eri tavoin ja nauttivat erilaista asioista.

Seksistä kannattaa jutella tyttöystävän kanssa. Voitte kertoa toisillenne, millainen kosketus tuntuu teistä hyvältä ja millaisista asioista nautitte.

Voit kertoa tyttöystävällesi esimerkiksi sen, että nuoleminen tuntui sinusta hyvältä. Voit myös kysyä, millaisesta kosketuksesta tyttöystäväsi tykkää.

Voitte kokeilla seksissä erilaisia asioita. Kokeilemalla löydätte ne asiat, joista nautitte.

Runkkaaminen

14.2.2024

Onko normaalia runkata kotona vessassa ja katsoa puhelimesta kiihottavia naisten kuvia. Ja onko normaalia myös, että pelkät kasvokuvat tai ilmeet saavat miehen laukeamaan?

Vastaus

Hei

On ihan tavallista runkata eli itsetyydyttää vessassa, kun katsoo kiihottavia naisten kuvia.

On myös tavallista, että pelkät kasvokuvat ja ilmeet saavat laukeamaan.

Erektion kesto

13.2.2024

Kuinka pitkään miehen erektio voi kestää? Yhdyntä pitäisi saada valmiiksi, ennen kuin erektio katoaa.

Vastaus

Erektion kesto on yksilöllistä ja se vaihtelee paljon.

Erektion kestoon vaikuttavat monenlaiset asiat, kuten ikä, terveys ja tunteet.

Esimerkiksi jännittäminen, paineet ja huolet voivat vaikuttaa erektion kestoon.

Erektio voi kadota esimerkiksi siksi, että yhdyntä jännittää. Silloin voi auttaa, kun juttelee asiasta kumppanin kanssa.

Asiasta voi jutella myös seksuaaliterapeutin kanssa.

Erektiohäiriöiden hoitoon on saatavilla myös lääkkeitä ja hoitoja, joista voi keskustella lääkärin kanssa.

Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Seksi voi olla esimerkiksi kehon ja sukuelimien hyväilyä käsillä, suulla tai seksivälineellä.

Masturbointi muiden nähden

13.2.2024

Hei

Haluaisin masturboida niin, että ohjaaja näkee.

Vastaus

Hei

Et voi masturboida niin, että ohjaaja näkee. Masturbointi on yksityinen asia, eikä sitä saa tehdä muiden ihmisten nähden.

Jos kaksi ihmistä ovat keskenään parisuhteessa, he voivat masturboida toistensa nähden, jos he molemmat haluavat sitä.

Piereskely seksin aikana

9.2.2024

Kuuluuko piereskely jollakin tavalla seksiin?

Vastaus

Hei

Kyllä seksinkin aikana voi tulla pieru.

Kumiallergia ja kondomi

6.2.2024

Hei

Voitko laittaa kuvia kondomeista miehille, kun naisella on kumiallergia.

Vastaus

Hei

En valitettavasti voi laittaa kuvia.

Mutta lateksiton kondomi sopii myös kumiallergiselle.

Esimerkiksi Durex- ja RFSU-merkeillä on lateksiton kondomi. Niitä myydään kaupoissa ja apteekeissa.

Seksuaalinen nautinto suuseksissä

5.2.2024

Hei

Miehen seksuaalinen nautinto suuseksissä perustuu moniin asioihin. Seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat esimerkiksi tunteet, ajatukset ja kosketus.

Penis ja etenkin peniksen pää ovat erityisen herkkää aluetta. Ne aistivat suun kosketuksen herkästi.

Pyllypano

5.2.2024

Onko totta, että oikein hoikan naisen kanssa ei pyllypano onnistu?

Vastaus

Hei

Kyllä pyllypano onnistuu hoikankin naisen kanssa.

Seksi miesten tai naisten välillä

5.2.2024

Miten muka 2 miestä tai 2 naista voivat harrastaa seksiä keskenään?

Naisella ei ole penistä, mitä työntää toisen naisen emättimeen? Eikä miehellä ole emätintä, mihin työntää penis.

Vastaus

Hei

Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää.

Seksi voi olla esimerkiksi vartalon ja sukuelimien hyväilyä. Vartaloa ja sukuelimiä voi hyväillä käsillä, suulla tai seksivälineellä.

Yhdynnässä voi olla peniksen lisäksi kädellä tai seksivälineellä, kuten dildolla.

Naiskalenterit

5.2.2024

Mikä tarkoitus sellaisilla kalentereilla on, joissa on kuvissa pelkästään naisia tissit paljaana?

Vastaus

Hei

Jotkut tykkäävät katsoa kuvia naisista, joilla on rinnat paljaana.

Yhdyntä ilman siemensyöksyä

5.2.2024

Entä jos yhdynnässä ei tule ollenkaan siemensyöksyä? Eikö se kuuluisi aina tulla?

Vastaus

Hei

Yhdynnässä ei tule aina siemensyöksyä. Se on ihan ok.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla yhdynnässä. Jokainen yhdyntä on omanlaisensa.

Seksitautien testaaminen

5.2.2024

Miten seksitaudit testataan? Eikö ole monia tauteja, jotka vaatii erilaisen testin?

Sitä mietin, onko mahdollista, että joku testi otettaisiin pippelistä? Miten siitä otetaan näyte, ja mitä tautia testataan silleen?

Vastaus

Hei

Eri seksitaudit testataan eri tavoin.

Osa taudeista testataan virtsanäytteestä ja osa verikokeella.

Joskus näyte otetaan naisen emättimen limakalvolta tai kohdunsuulta.

Miehellä näyte voidaan ottaa virtsaputkesta.

Näyte otetaan virtsaputkesta vanupuikolla. Lääkäri tai hoitaja laittaa vanupuikon virtsaputkeen ja pyörittää puikkoa varovasti. Testi kestää vain hetken, eikä yleensä satu.

Virtsaputkesta voidaan testata esimerkiksi klamydia, tippuri, mykoplasma ja herpes.

Valkovuodon nuoleminen

1.2.2024

Jos mies nuolee ja imee naisen pillusta valkovuotoa, onko se vaarallista?

Vastaus

Hei

Seksitaudit voivat tarttua suuseksissä. Siksi suosittelen käyttämään suuseksisuojaa.

Valkovuodon nuoleminen tai imeminen ei yleensä ole vaarallista. Jos emättimessä on tauti tai tulehdus, silloin valkovuotoa ei kannata nuolla tai imeä.

Emättimessä voi olla tauti tai tulehdus, jos

  • valkovuodon haju on muuttunut esimerkiksi pahaksi tai imeläksi
  • valkovuodon väri on muuttunut esimerkiksi vihertäväksi, tummankeltaiseksi tai harmaaksi.

Tällaisessa tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä lääkärin.

Katumuspilleri

1.2.2024

Mitä tarkoittaa katumuspilleri?

Vastaus

Hei

Katumuspilleri tarkoittaa tablettia, jolla ehkäistään raskaus yhdynnän jälkeen.

Yleensä yhdynnässä käytetään ehkäisyvälineenä esimerkiksi kondomia tai ehkäisypillereitä. Jos näiden käyttö on epäonnistunut, voi raskauden estää katumuspillerillä.

Pullistunut terska

31.1.2024

Voiko terska pullistua liian paljon? Minulla se paisuu pyöreäksi kuin ilmapallo ja tuntuu välillä, että se voi räjähtää. Silloin minun on pakko kosketella sitä ja sitten tulee spermaa.

Vastaus

Hei

Kun mies kiihottuu, penis jäykistyy ja terska paisuu. Joskus terska paisuu enemmän, joskus vähemmän. Tämä on ihan tavallista.

Rivot seksiasennot

30.1.2024

Miksi joitakin seksiasentoja pidetään törkeinä tai rivoina? Eivätkö kaikki asennot ole samanarvoisia?

Vastaus

Hei

Jokainen kokee seksin ja asennot omalla tavallaan. Joku voi kokea jonkun asennon rivona, jonkun toisen mielestä asento ei ole rivo.

Seksissä on tärkeä kuunnella omia ja kumppanin tunteita. Seksissä kannattaa tehdä asioita, jotka tuntuvat itsestä ja kumppanista hyvältä ja oikealta.

Laukeaminen pakaroiden väliin

30.1.2024

Voiko mies laueta naisen pakaroiden väliin? Eikö siitä tule sotkua, jos on spermaa pakaravaossa?

Vastaus

Hei

Kyllä mies voi laueta naisen pakaroiden väliin.

Seksin jälkeen on hyvä peseytyä. Sperman voi huuhdella pois vedellä.

Yhdynnän pituus

30.1.2024

Kauanko mies tavallisesti liikuttelee pippeliään naisen pimpissä ennen kuin pippelistä tulee spermaa?

Vastaus

Hei

Jokainen yhdyntä on aina omanlaisensa. Yhdynnän pituus ennen siemensyöksyä vaihtelee. Joskus yhdyntä kestää vain pienen hetken, joskus kauemmin.

Seksiä voi jatkaa myös yhdynnän jälkeen esimerkiksi hyväilemällä kumppanin sukuelimiä.

Seksissä kannattaa kuulostella omia ja kumppanin tunteita. Seksissä voi kokeilla ja tehdä asioita, jotka tuntuvat itsestä ja kumppanilta hyvältä.

Peniksen pesu

26.1.2024

Onko tarpeellista pestä penis suuseksin jälkeen, kun nainen on nuollut sitä?

Vastaus

Hei

Penis kannattaa pestä aina seksin jälkeen, myös suuseksin ja itsetyydytyksen jälkeen.

Pelkkä vesipesu riittää.