Uusimmat vastaukset

Vaippaan pissaaminen

23.5.2020

Moikka

Onko vaippaan pissaaminen turvallista, kun on virtsarakkovaiva?

Vastaus:

Moikka

Valitettavasti en osaa vastata. Sinun kannattaa kysyä asiasta omasta terveyskeskuksesta tai ohjaajalta.

Itsetyydytys omassa asunnossa

20.5.2020

Minulla on oma tukiasunto, jossa on oma vessa. Siellä onnistuu käydä pesulla suihkussa vessanpytyllä ja itsetyydyttäminen.

Minulla vaipat käytössä omassa kämpässä, tulee vaippaan pissit ja kakat. Ei haittaa, saa olla alasti tai vaippa päällä yksin. Vauva olla, juoda tuttipullosta maitoa tai mehua.

Vastaus:

Mukava kuulla, että nautit omasta seksuaalisuudestasi.

Jokaisella on oikeus oman seksuaalisuuden toteuttamiseen. Esimerkiksi oma koti, huone tai vessa ovat hyviä paikkoja itsetyydytykseen ja omasta seksuaalisuudesta nauttimiseen.

Itsetyydytys ilman omaa vessaa ja suihkua

19.5.2020

Muutin asuntolaan, jossa ei ole omaa vessaa tai suihkua huoneessa, vaan ne ovat käytävällä ja kaikille yhteiset.

Miten nyt onnistuu itsetyydytys, kun ennen olen tehnyt sen ennen suihkuun menoa illalla, omassa kodissa?

En pystynyt enää asumaan yksin, vaan jouduin tulemaan asuntolaan. En voi mennä täällä suihkuun niin myöhään kuin omassa kodissa, enkä viitsi tehdä sitä ennen suihkuun menoa, ettei kukaan huomaa.

Ennen nukkumaan menoa sen voisi tehdä, mutta sperma sotkee lakanat ja ohjaajat huomaa sen ja en viitsi viedä spermaista paperia käytävän kautta vessanpönttöön.

Ohjaajille en ainakaan tästä kehtaa puhua.

Vastaus:

Muutto uuteen kotiin jännittää aina. Sinua jännittää varmasti vielä enemmän, kun asuinolosuhteet muuttuvat noin paljon.

Itsetyydytys on tavallinen tapa saada mielihyvää. Et ole asuntolassa ainoa, joka tyydyttää itseään omassa huoneessaan.

Kaikilla asuntolan asukkailla on oikeus toteuttaa seksuaalisuuttaan yksityisesti. Ohjaajien ammattitaitoon kuuluu asukkaan yksityisyyden arvostaminen. On vaikea uskoa, että kukaan ohjaaja kiinnittää huomiota siihen, että menet suihkuun itsetyydytyksen jälkeen.

Jos suihku on sinulle tärkeä itsetyydytyksen jälkeen, voit sopia mahdollisimman myöhäisestä suihkuajasta.

Voit myös puhdistaa itsesi talouspaperilla ja peseytyä ennen nukkumaanmenoa vessan alapesusuihkulla.

Hanki huoneeseesi kannellinen roskis, niin voit laittaa spermaiset paperit sinne. Voit tyhjentää oman roskiksesi yhteiseen roskikseen.

Onnea uuteen kotiin!

Yhdyntä

18.5.2020

Mitä yhdynnässä tehdään?

Vastaus:

Yhdynnässä ihmiset yhtyvät toisiinsa kehonosilla
tai jollain välineellä.

On olemassa monia erilaisia tapoja olla yhdynnässä.

Yhdynnässä esimerkiksi mies voi työntää oman peniksensä naisen emättimeen tai toisen ihmisen suuhun tai peräaukkoon.

Emätinyhdynnässä mies liikuttelee penistä naisen emättimessä.

Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa.

Oraaliyhdynnässä toisen sukupuolielimiä hyväillään suulla. Oraaliyhdyntä on sama asia kuin suuseksi tai suihinotto.

Välineellä yhdyntä voi tapahtua esimerkiksi hieromasauvalla tai anaalitapilla.

Voit lukea lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)

Seksisuhde

14.5.2020

Asun kaukana Helsingistä ja täällä ei ole Villiklubi-toimintaa. Eikä ole lähimmässä kaupungissa Lohjallakaan. Mistä voisin etsiä seksisuhteeseen seuraa?

Vastaus:

Juuri nyt seksiseuran etsiminen on tavallista vaikeampaa. Koronaviruksen takia ihmisten pitää välttää muiden tapaamista ja koskettamista.

Normaalisti seksiseuraa voi etsiä paikoista, joissa voi tutustua uusiin ihmisiin. Monet etsivät seuraa myös netistä.

Netissä on seuran etsimiseen erilaisia palveluita. Suosittuja palveluita ovat esimerkiksi Tinder ja E-kontakt.

Jos päätät jossain vaiheessa etsiä seuraa netistä, huolehdi turvallisuudestasi. Pelkän nettikeskustelun perusteella et voi tietää, millainen keskustelukumppani oikeasti on.

Netissä on helppo valehdella esimerkiksi nimi, ikä ja sukupuoli. Kuvakin voi olla väärä.

Jos sovit netin kautta tapaamisen, muista seuraavat asiat:

  • Kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle ihmiselle.
  • Sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan.
  • Ota mukaan kännykkä.
  • Poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.

Toivotaan, että koronatilanne helpottaa pian ja pääset tutustumaan uusiin ihmisiin.

Koronavirus ja orgasmi

11.5.2020

Suojaako orgasmi koronalta?

Vastaus:

Orgasmi ei suojaa koronavirukselta.

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut henkilö aivastaa tai yskii. Koronavirus voi tarttua myös pussatessa ja suudellessa.

Orgasmi on vahva hyvänolon tunne. Seksuaalinen kiihottuminen voi päättyä orgasmiin.

Orgasmissa lantionpohjan ja peräaukon seudun lihakset supistelevat rytmikkäästi muutaman sekunnin ajan.

Orgasmin yhteydessä mies voi kokea siemensyöksyn.

Lue lisää seksistä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivustolta (seteke.fi)

Klitoriksen koko

9.5.2020

Kuinka iso klitoris voi olla? Voiko se muistuttaa jopa pientä penistä?

Vastaus:

Klitoris eli häpykieli on osa naisen ulkoisia sukuelimiä.

Klitoriksesta on näkyvillä vain pieni osa. Suurin osa klitorista on piilossa.

Klitoriksen pituus voi olla noin 8 senttiä. Se voi siis olla yhtä pitkä kuin penis.

Jokainen klitoris ja penis on omanlaisensa. Klitoristen ja penisten koot vaihtelevat.

Lue lisää ihmisen kehosta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (seteke.fi)

Seksiin pakottaminen on rikos

2.5.2020

Hei

Eikö se ole niin, että kaikkia ei kiinnosta seksi niin kuin minua ei kiinnosta? Eikä ketään saa pakottaa, koska se on rikos?

Vastaus:

Hei

Kaikkia ei tosiaan kiinnosta seksi.

Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin. Seksiin pakottaminen on rikos.

Jos joku yrittää pakottaa seksiin, asiasta pitää kertoa luotettavalle ihmiselle ja poliisille.

Lapsenomaiset nimitykset sukuelimille

28.4.2020

Minua ihmetyttää tämmönen asia, kun usein ohjaajat puhuvat meille kehitysvammaisille lapsenomaisilla nimillä sukuelimistä ja ruumiintoiminnoista.

Emättimestä käytetään nimeä pimppi ja vessakäynneistä pissalla käynti ja kakalla käynti. Vaikka ne ovat virtsaaminen ja ulostaminen. Kyllä meillekin voi puhua ihan oikeilla nimillä noista asioista.

Vastaus:

Tähän on varmasti monia syitä.

Minusta tuntuu, että aika harvoin ihmiset puhuvat virtsaamisesta tai ulostamisesta. Minusta tuntuu, että aika moni puhuu pissalla ja kakalla käynnistä.

Toki tässä on eroja. Ihmisillä on vähän erilaisia tapoja puhua.

Etenkin sukupuolielimistä ihmiset käyttävät monia eri nimityksiä.

Emätin voi olla sanana vähän vaikempi ymmärtää kuin pimppi. Ehkä ohjaajat puhuvat siksi ennemmin pimpistä kuin emättimestä.

Miehen ja naisen sukupuolielimet

28.4.2020

Onko klitoris ja penis käytännössä samoja, entä häpyhuulet ja kivespussit, ovatko ne käytännössä samoja?

Vastaus:

Miehen ja naisen sukupuolielimet eivät ole samanlaisia.

Miehillä ulkoiset sukupuolielimet ovat kivespussit ja penis.

Naisen ulkoiset sukupuolielimet ovat häpyhuulet ja klitoris.

Erektiossa miehen penis jäykistyy ja nousee pystyyn.

Kun nainen kiihottuu, häpykieli eli klitoris kovettuu ja suurenee noin herneen kokoiseksi. Myös häpyhuulet turpoavat hieman.

Miehen naisen sukupuolielimissä on samankaltaisuuksia, mutta ne eivät ole samanlaisia.

Voi lukea lisää miehen ja naisen kehosta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivustolta (seteke.fi)

Itsetyydytys ja virtsarakkovaiva

27.4.2020

Moikka!

Onko silloin terveellistä itsetyydyttää, jos on virtsarakkovaiva?

Minulla toimii alapää tosi hyvin. Saan tulemaan siemensyöksyn kunnolla. Minusta on ihanaa, minulla on vaipat käytössä yöllä. Käytän tuttia jatkuvasti nukkumaan mennessä. Ihana olla vauva.

Vastaus:

Moikka!

Kiva kuulla, että nautit olostasi ja seksuaalisuudestasi.

Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen virtsarakkovaivasta.

Voisitko varmistaa asian terveydenhoitajalta tai lääkäriltä?

Itsetyydytys

22.4.2020

Mä runkkaan tosi paljon.

Vastaus:

Ihminen voi tuottaa itse itselleen seksuaalista mielihyvää.
Hän voi kosketella itseään ja hyväillä sukuelimiään.
Tätä kutsutaan esimerkiksi itsetyydytykseksi tai runkkaamiseksi.

Jokainen saa tyydyttää itseään.

Itsetyydytystä voi tehdä kaiken ikäisenä.

Itsetyydytys on normaalia ja turvallista.

Itsetyydytys ei ole salaisuus, mutta se on sinun oma
eli henkilökohtainen asiasi. Siksi sitä tehdään yksin ja omassa rauhassa.

Hyvä paikka itsetyydytykselle on esimerkiksi oma huone, vessa tai suihku.

Voit lukea itsetyydytyksestä lisää Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (seteke.fi)

Naisten lyöminen kiihottaa minua

18.4.2020

Mistä löytäisin naisia, joita voisin lyödä seksissä, kun se kiihottaa minua? Halusin antaa naisille piiskaa paljaalle pepulle ja että naiset itkevät, koska naiset ovat minulle aina olleet tuhmia ja minä haluan naisia kovasti rangaista.

Vastaus:

Haluaisit siis löytää seksikumppanin aikuisten kurittamis- ja alistamisleikkiin?

Kurittamis- ja alistamisleikit ovat aikuisten roolileikkejä. Niissä kumpikin osallistuja saa toteuttaa omia mieltymyksiään.

Leikin säännöistä pitää keskustella ja sopia kumppanin kanssa tarkasti etukäteen. Leikin pitää olla turvallista ja vapaaehtoista molemmille. Ketään ei saa pakottaa osallistumaan kurittamisleikkiin. Leikki pitää myös lopettaa heti, jos kumppani niin pyytää.

En osaa sanoa, mistä löytäisit kumppanin kurittamis- ja alistamisleikkeihin.

Voisit soittaa Sexpon neuvontapuhelimeen. He osaavat neuvoa sinua kumppanin löytämisessä.

Neuvontapuhelimen tiedot löydät Sexpon sivuilta (sexpo.fi)

Sexpon sivuilla on myös lisää tietoa roolileikeistä (sexpo.fi)

Aiheesta on tehty myös kirja: BDSM-aapinen. Voit tutustua kirjaan Liken sivulla (like.fi)

Peniksen pituus

17.4.2020

Mistä tietää, että oma penis on riittävän pitkä?

Vastaus:

Jokainen penis on omanlaisensa kooltaan, muodoltaan ja asennoltaan.

Jokaisen penis on riittävän pitkä juuri sen pituisena kuin on.

Penis kasvaa noin 20 ikävuoteen asti.

Aikuisella peniksen pituus lepotilassa on noin 6-7 senttimetriä. Erektiossa aikuisen penis on noin 9-14 senttimetriä pitkä.

Yleensä peniksen pituus ei vaikuta sen toimintaan, kuten virtsaamiseen, lisääntymiseen tai seksuaaliseen nautintoon.

Oma rauha

17.4.2020

Eikö oman huoneen tai vessan ovi pitäisi saada laittaa lukkoon?

Minun asuntolassa ei omassa huoneessa saa ovea kiinni ja joskus kun olen vessassa, niin ohjaaja tulee sinne vessaan, kun hänellä on asiaa minulle. Onko se oikein?

En uskalla enää itsetyydyttää, kun pelkään, että joku tulee sinne näkemään ja minua aletaan kiusaamaan, jos muut asukkaat ja ohjaajat saavat tietää. Minua kiusataan jo muutenkin asuntolassa.

Vastaus:

Jokaisella ihmisellä on oikeus seksuaaliseen nautintoon, ilman että joku häiritsee.

Jokaisella on myös oikeus omaan yksityiseen alueeseen, jonne ei saa tulla ilman syytä tai lupaa.

En tiedä, millaisessa asuinyksikössä asut ja miksi siellä ei ole lukkoja.

Voisitko keskustella asiasta oman ohjaajasi tai jonkun läheisen kanssa?

Asuinpaikasta riippumatta sinulla pitäisi olla joka päivä omaa aikaa noin 1 ja ½ tuntia. Tänä aikana sinun pitää saada olla omassa rauhassa omassa huoneessa.

Voisit tehdä itse tai oman ohjaajasi kanssa kyltin, jossa lukee “ei saa häiritä.”

Kun haluat olla rauhassa, laita kyltti huoneesi ulkopuolelle ovenkahvaan.

Oma huone ja vessa ovat yksityisiä paikkoja. Niihin saa tulla vain sinun luvallasi.

Kerro omalle ohjaajalle tai läheisellesi, että sinua ahdistaa, kun ohjaaja voi tulla huoneeseesi koska tahansa.

Pyydä ohjaajia koputtamaan ensin ja odottamaan, että annat luvan tulla sisään.

Voit esimerkiksi pyytää ohjaajia toimimaan näin:

  1. Koputa oveen ja odota hetki.
  2. Avaa ovea raolleen.
  3. Kysy, saatko tulla sisään.
  4. Astu sisään, kun olen antanut luvan.

Toivottavasti asia ratkeaa puhumalla.

Tsemppiä!

Korona ja seksi

17.4.2020

Saako seksiä harrastaa tän koronan aikana?

Vastaus:

Ei tiedetä, tarttuuko koronavirus yhdynnässä. Se tiedetään, että virus voi tarttua syljen kautta. Eli virus voi tarttua suudellessa.

Jos asut yhdessä seksikumppanisi kanssa ja olette molemmat terveitä, voitte harrastaa seksiä.

Uusia seksikumppaneita pitää nyt välttää.

Vauvamainen olotila

17.4.2020

Moikka

Minulla on virtsarakkovaiva, vaipat on käytössä aina. Antaa tulla isot pissit, kakat vaippaan. Ihana vauvamainen olotila. Käytän tutteja, tuttipulloa jatkuvasti.

Vastaus:

Moikka

Kiva kuulla, että olotilasi on ihana.

Hyvä että tiedät, mistä sinulle tulee hyvä olo.

Yhdynnän kulku

8.4.2020

Minua mietityttää yhdynnän kulku. Mikä se juttu siinä on, että mies liikuttaa siitintään edestakaisin emättimessä. Miksei siitintä pidetä vaan paikoillaan?

Vastaus:

Siittimen liikuttelu emättimessä lisää nautintoa eli mielihyvän tunnetta.

Yhdynnässä voi olla eri asennoissa. Kokeilemalla erilaisia asentoja voi löytää ne asennot, jotka tuntuvat itsestä hyvältä.

Lue lisää seksistä ja yhdynnästä Seteken sivuilta (seteke.fi)

Vaipat päivisin

4.4.2020

Joudun öisin käyttämään vaippoja. Se ei haittaa minua, sillä vaipat tuntuvat mukavilta.

Saako myös päivällä käyttää vaippoja vaikkei tarvitsisikaan? Onko se väärin? Miten saisin sanottua ohjaajalle? Vaihtaisin itse vaippani.

Vastaus:

Jos vaipat eivät aiheuta ohjaajille ylimääräistä työtä, voit varmasti pitää vaippaa välillä myös päivällä.

Jos vaippoja pitää paljon, ne voivat ärsyttää ihoa. Tärkeintä on, että huolehdit puhtaudestasi. Pissainen vaippa pitää riisua pois ja heittää roskiin. Vaippa-alue pitää myös pestä vedellä säännöllisesti.

Kerro vaan rohkeasti ohjaajalle, mitä toivot. Asiassa ei ole mitään hävettävää.

Toivottavasti saatte ohjaajan kanssa sovittua asiasta.

Tsemppiä!

Vaippojen pitäminen

30.3.2020

Saako lievästi kehitysvammainen olla aikuinen vauva, jos haluaa? Saako pissata vaippaan, käyttää tuttia yöllä, juoda välillä maitoa tuttipullosta?

Vastaus:

Sinä saat tehdä omassa huoneessa mitä haluat, jos siitä ei ole haittaa sinulle itsellesi tai muille.

Jos käytät omassa huoneessa vaippaa, tuttia tai tuttipulloa, siitä ei ole kenellekään haittaa. Siinä ei ole mitään väärää tai hävettävää.

Tärkeintä on, että huolehdit omasta puhtaudestasi. Pissainen vaippa pitää riisua pois ja heittää roskiin. Vaippa-alue pitää pestä vedellä säännöllisesti. Jos vaippoja pitää paljon, ne voivat aiheuttaa iho-ongelmia.