Uusimmat vastaukset

Peniksen seisominen

20.9.2021

Mistä johtuu, kun mulla menee penis välillä kovaksi ja alkaa seisomaan, vaikka en ole ollut edes yhdynnässä.

Eikö sen pitäs olla sitten vasta iso, paksu ja seisoa, kun on yhdynnässä, että se menisi sinne pillun reikään?

Vastaus:

Hei

Penis suurenee, kovettuu ja nousee pystyyn, kun mies kiihottuu.

Peniksen seisominen mahdollistaa yhdynnän. Mutta mies voi kiihottua ja penis alkaa seistä, vaikka mies ei olisi yhdynnässä.

Doggy style -asento

19.9.2021

Millainen seksiasento doggy style on ja mitä mies ja nainen siinä tekevät?

Vastaus:

Hei

Doggy style on yhdyntäasento.

Miehen ja naisen yhdynnässä mies työntää peniksensä naisen emättimen sisälle ja liikuttelee sitä siellä.

Doggy style -asennossa nainen on kontillaan miehen edessä ja mies työntää peniksensä naisen sisään naisen takaa.

Voit lukea seksistä ja yhdynnästä lisää Seteken sivuilta (seteke.fi)

Mikä vika pippelissäni on?

19.9.2021

Se on usein pystyssä, kun herään aamulla ja nousee pystyyn, kun ajattelen näkemiäni kuvia alastomista tytöistä. Ja kun koskettelen pippeliä, kun se on pystyssä, niin sieltä tulee valkoista, mikä tuntuu todelta hyvältä.

Olenko minä jotenkin sairas?

Olen kysynyt asiaa minun vanhemmiltani ja asuntolan hoitajilta, mutta he vain sanovat, että ei sellaisia saa puhua.

Kukaan ei ole kertonut minulle, että mitä se valkoinen on, enkä uskalla etsiä asiasta tietoa internetistä tai kirjaston kirjoista, koska asuntolan hoitajat voivat saada tietää.

Ja vanhemmat sanovat, että minä joudun kuoltuani Helvettiin, koska pippelini on pystyssä ja minä koskettelen sitä. Minun vanhemmat ovat uskovaisia ja sanovat, että Jumala on minulle vihainen, enkä minä pääse Taivaaseen.

Vastaus:

Hei

Todella kurjaa, että olet saanut väärää tietoa seksuaalisuudesta. 

Pippelissäsi ei ole mitään vikaa. Kun koskettelet pippeliäsi ja tuntuu mukavalta, tyydytät itseäsi. Itsetyydytys on hyvä juttu, se rentouttaa ja tekee hyvän olon.

Itsetyydytyksessä ei ole mitään väärää tai pahaa. On väärin, että sinua pelotellaan helvetillä itsetyydytyksen vuoksi.

Pippelistäsi tuleva valkoinen aine on spermaa eli siemennestettä.

Spermaa tulee yleensä silloin, kun mies saa orgasmin. Orgasmi on hyvä tunne, joka tulee yleensä itsetyydytyksen jälkeen. Orgasmin voi saada myös seksissä toisen ihmisen kanssa.

Lue lisää seksuaalisuudesta ja itsetyydytyksestä

Saat lukea seksistä netistä. Siinäkään ei ole mitään väärää.

Jos haluat, opettele tyhjentämään nettiselaimen sivuhistoria. Silloin kukaan ei näe, mitä olet netissä lukenut tai katsonut.

Näin tyhjennät sivuhistorian:

  • Avaa nettiselain
  • Valitse sivun yläreunasta “Historia”
  • Valitse “Poista selaustiedot”
  • Valitse “Aikaväli”
  • Poista koko sivuhistoria valitsemalla “Kaikki”

Miehen potenssi

19.9.2021

Hei!

Olen kuullut, että potenssi alkaa laskea siinä 35 vuoden jälkeen. Olen melkein 38-vuotias. Ja silti vieläkin aika usein panettaa.

Onko potenssin heikkeneminen hyvä vai huono asia?

Vastaus:

Miehen potenssi tarkoittaa peniksen jäykistymistä niin, että yhdyntä onnistuu.

Peniksen jäykistymistä kutsutaan erektioksi.

Potenssin heikkeneminen tarkoittaa yleensä sitä, että erektion kesto lyhenee ja määrät vähenevät.

Kun mies ikääntyy, hän ei jaksa yhdyntöjä samalla tavalla kuin nuorempana. Häntä voi silti panettaa yhtä usein kuin nuorena.

Potenssin heikkeneminen ei ole hyvä eikä huono asia. Se kuuluu ikääntymiseen.

Potenssi heikkenee iän myötä, mutta seksi on paljon muutakin kuin yhdyntä. Seksi voi olla esimerkiksi koskettelua, hyväilyä ja suutelua.

Seksistä voi nauttia iän myötä jopa enemmän kuin nuorena. Iän myötä oma seksuaalisuus ja kumppanin seksuaalisuus voivat tulla tutummiksi. Iän myötä voi oppia enemmän siitä, mistä itse nauttii ja mistä kumppani nauttii.

Lähes kaikilla miehillä on välillä ongelmia peniksen jäykistymisen kanssa. Jos nämä ongelmat jatkuvat pitkään, kannattaa käydä lääkärissä.

Naisen pimpin näkeminen

17.9.2021

Hei

Olen mies ja haluaisin nähdä ja koskettaa naisen pimppiä, kukahan antaisi tehdä niin?

Vastaus:

Hei!

Jos sinulla ei ole seksisuhdetta naisen kanssa, toivettasi ei voi toteuttaa.

Pimpin alue on yksityinen niin kuin peniksen aluekin. Sitä ei ole sopivaa näyttää esimerkiksi ystävälle.

Voisitko käydä kirjastossa ja lainata kirja, jossa on kuvia naisen pimpistä? Kirja löytyy hakusanoilla seksuaaliterveys ja emätin.

Johtuukohan tämä siitä, että olen kehitysvammainen

17.9.2021

Olen miettinyt tätä, että kun tykkään olla omassa huoneessani usein pikkuhoususillaan, niin johtuukohan se siitä, että minulla on kehitysvamma?

Tykkään olla omassa huoneessani ja omalla terassillani niin, että minulla on vain pikkuhousut jalassa ja toppi tai t-paita päällä. Minusta on vaan kiva ja ihanaa olla pikkuhoususillaan.

Toki jos menen muualle, niin laitan vaikka mekon päälleni.

Vastaus:

Hei

On ihan tavallista ja yleistä, että ihmiset vaihtavat kotona mukavan tuntuiset vaatteet päälle.

Huone on sinun kotisi, joten voit hyvin olla siellä alusvaatteilla.

Hoitaja suuttui, kun minulla oli seksikirja huoneessa

17.9.2021

Hoitaja huomasi asuntolassa, että minulla oli kirjastosta lainassa kirja, jossa kerrotaan esimerkiksi itsetyydytyksestä ja homoseksuaalisuudesta.

Hoitaja suuttui ja sanoi, että minä en saa sellaisia kirjoja lukea, koska minulla tulee sairaita ja lainvastaisia seksifantasioita mieleen, jos minä sellaisia kirjoja luen.

Onko se sairasta ja lain vastaista, että minä haluan tietää niistä asioista ja että minä haaveilen parisuhteesta miehen kanssa?

Kyseinen hoitaja tietää, että minä haaveilen parisuhteesta, jossa olisi seksiäkin toisen miehen kanssa, vaikka olen itse mies.

Hoitaja sanoo, että se on sairasta ja lain vastaista sellainen suhde. Mutta minä olen lukenut, että homoseksuaalisuus ei ole ollut rikos tai sairaus pitkään aikaan, eikä itsetyydytystäkään pidetä enää pahana, kuten joskus vaikka 100 vuotta sitten pidettiin.

Siis jos sitä tekee yksin vaikka asuntolassa, omassa huoneessa ilman, että muut tietävät tai heille on siitä vahinkoa. Enkä vahingoita siinä itseänikään, niin eihän se ole paha asia, että minä itsetyydytän?

Vastaus:

Hei

Olet ihan oikeassa!

Itsetyydytys on ihan tavallinen tapa saada seksuaalista mielihyvää.

Ja homoseksuaalisuus on yhtä arvokasta seksuaalisuutta kuin heteroseksuaalisuus.

Hoitajalla ei ole oikeutta puuttua seksuaalisuuteesi eikä siihen, mitä luet. Ne ovat sinun yksityisasioita.

Jos voit, kerro hoitajan käytöksestä jollekin läheiselle ihmiselle tai hoitajan esimiehelle eli pomolle.

Hoitaja käyttää valtaansa väärin. Hän ei saa tuomita toisia ihmisiä omien asenteiden ja ennakkoluulojen pohjalta. 

Mitä yhdynnässä tapahtuu?

13.9.2021

Mitä mies ja nainen tekevät yhdynnässä? Mitä siinä siis tapahtuu?

Vastaus:

Hei

Yhdynnässä mies työntää peniksen naisen emättimen sisään. Jotta se onnistuu, peniksen pitää seistä ja pimpin olla kostea.

Yleensä ennen yhdyntää on esileikkiä. Esileikissä esimerkiksi suudellaan ja hyväillään. Esileikki saa naisen pimpin kostumaan.

Usein kumppanit liikkuvat yhdynnässä toisiaan vasten niin, että penis liikkuu emättimessä sisään ja ulos.

Voit lukea yhdynnästä lisää Seksistä selkokielellä -sivustolta (seteke.fi)

Seksuaaliset asiat

3.9.2021

Hei

Miksi tyttöjä ei kiinnosta seksuaaliset asiat?

Vastaus:

Hei

Mitä tarkoitat sillä, että seksuaaliset asiat eivät kiinnosta tyttöjä?

Seksuaalisuus on ihmisen ominaisuus, joka on meissä kaikissa. Jokainen ihminen on seksuaalinen koko elämänsä ajan.

Seksuaalisuuteen liittyvät asiat kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia.

Seksuaalisuus kiinnostaa eri ihmisiä eri tavoin. Myös ikä vaikuttaa siihen, millaiset seksuaalisuuteen liittyvät asiat kiinnostavat.

Lue lisää seksuaalisuudesta

Alapääkarvat

3.9.2021

Miksi pitää olla alapääkarvat? Mitä hyötyä niistä on ja onko niillä mitään virkaa?

Vastaus:

Hei

Alapään karvoista on monenlaista hyötyä.

Alapään karvat esimerkiksi

  • suojaavat alapäätä hankaukselta ja pöpöiltä
  • pitävät sukuelimet lämpiminä.

Siittimen koskettelu

3.9.2021

Hei.

Minulla on sellainen tapa, että minulla on käsi housuissa ja koskettelen siitintä kotona ollessani. En kuitenkaan masturboi.

Mistähän tapa johtuu?

Vastaus:

Hei

Voisiko siittimen koskettelu johtua siitä, että koskettelu tuntuu sinusta hyvältä ja rentouttaa?

Sperman maistelu

3.9.2021

Onko sperman maistaminen vaarallista? Ja mistä johtuu että se tarttuu ihoon? Miksi sperma on valkoista ja paksua?

Vastaus:

Hei

Sperman maistaminen ei ole vaarallista tai haitallista.

Sperma sisältää runsaasti erilaisia aineista, kuten suolaa, metalleja, sokereita ja kalsiumia.

Nämä erilaiset aineet saavat aikaan sperman tahmaisuuden, valkoisen värin ja paksuuden.

Sisko ja Veli

30.8.2021

Voiko Sisko ja Veli seurustella, jos on etunimi Sisko ja Veli?

Vastaus:

Hei

Sisko-niminen nainen ja Veli-niminen mies voivat seurustella, jos he eivät ole sukulaisia toisilleen.

Yhdyntöjen määrä

26.8.2021

Kuinka monta kertaa mies voi olla yhdynnässä vuorokaudessa? Siis niin, että hän saa siemensyöksyn ja/tai orgasmin? Mikä mahtaa olla tässä asiassa maailmanennätys?

Vastaus:

Hei

En valitettavasti osaa vastata, kuinka monta kertaa mies voi olla yhdynnässä vuorokaudessa. En tiedä, onko tässä asiassa tehty maailmanennätystä.

Tutkimusten mukaan mies tarvitsee lepoa ainakin kahden orgasmin välillä. Lyhimmillään riittää minuutin lepo. Pisimmillään mies tarvitsee tunnin lepoa orgasmien välissä.

Levon tarpeeseen vaikuttaa miehen ikä, kunto ja elämäntavat.

Olenko erikoinen?

24.8.2021

Minusta tuntuu, että olen erikoinen, kun kosketen pimppiäni niin usein ja tykkän laulaa, kun olen suihkussa ja puhun itsekseni, kun istun vessassa. Sanon välillä “Minä pissaan, minä kakkaan”.

Kosketen joka päivä pimppiäni, vaikka en itse tyydyttäisikään. Tiedän, että en ole ihan lievimmin vammainen, mutta haluan päästä erikoisista tavoista.

Vastaus:

Hei

Pimpin koskettelu tuntuu hyvältä ja rentouttaa.

Pimpin koskettelu on ihan ok, jos tykkäät muistakin asioista, kuten kavereiden tapaamisesta ja vaikkapa harrastamisesta.

    Jos pimpin koskettelu on ainoa asia, mistä saat hyvän mielen, sinun kannattaa jutella asiasta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Voit olla ahdistunut tai masentunut. Molempiin saa apua esimerkiksi keskusteluterapiasta ja lääkkeistä.

    Meillä kaikilla on omia, erityisiä tapoja. Ei niistä tarvitse päästä eroon aikuisenakaan.

    On ihan tavallista, että vessassa käyttäytyy lapsellisesti. Pissaaminen ja kakkaaminen ovat voimakkaita kokemuksia. Ne herättävät muistoja lapsuudesta.

    Joku aikuinen lukee kakalla aina Aku Ankkaa, toinen puhuu ääneen tai lauleskelee. Myös suihkussa laulaminen on yleistä.

    Me kaikki olemme omanlaisiamme. Ei ole olemassa kahta samanlaista ihmista. Meillä kaikilla on omat tapamme.

    Veli ja sisko

    24.8.2021

    Voivatko veli ja sisko kiinnostua toisistaan seksuaalisesti?

    Vastaus:

    Hei

    Kyllä veli ja sisko voivat kiinnostua toisistaan seksuaalisesti.

    Mielikuvitus ja ajattelu eivät tunne lakia. Fantasit, joissa harrastaa seksiä esimerkiksi sisaruksen kanssa ovat yleisiä. Niistä ei kannata huolestua. Pelkkä seksuaalinen kiinnostus ei ole rangaistava teko.

    Sen sijaan seksi lähisukulaisen kanssa on rikos. Siitä voi saada sakkoja tai jopa vankeutta. Lähisukulaisia ovat sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat.

    16-vuotias tyttöystävä

    17.8.2021

    Miten saan 16-vuotiaan tyttöystävän? Oon 25-vuotias mies.

    Vastaus:

    Hei!

    En osaa vastata kysymykseen.

    Olet itse jo pitkään ollut täysi-ikäinen. Miksi haluat alaikäisen tyttöystävän?

    Seksiä vieraskielisen kanssa

    16.8.2021

    Terve!

    Olen 13-vuotias suomalainen tyttö. Tapasin Instagramissa mukavan oloisen turvapaikanhakijan. Hän ei osaa kunnolla suomea ja tämä tässä mietityttää.

    Miten tässä kannattaa menetellä?

    Vastaus:

    Hei

    Sinun kannattaa jutella viesteissä vanhempasi tai jonkun muun luotettavan aikuisen kanssa.

    Olet 13-vuotiaana vasta kehittymässä tytöstä naiseksi. Sinun kehosi ja mielesi eivät ole vielä valmiita seksiin.

    Jos Instagramissa tapaamasi henkilö on 16-vuotias tai sitä vanhempi, hän ei edes saa harrastaa seksiä kanssasi. 16-vuotta täyttänyt henkilö ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa.

    Sinun kannattaa ehdottomasti puhua viesteistä vanhempiesi tai jonkun luotetun aikuisen kanssa.

    Seksiä somalimiehen kanssa

    11.8.2021

    Oon 19-vuotias suomalainen tyttö ja oon tavannut kiinnostavan somalimiehen, joka on sanonut haluavansa seksiä kanssani. Mäkin haluaisin, mutta jotkut ihmiset suhtautuu negatiivisesti somaleihin.

    Onko sun mielestä hyvä idea mennä sänkyyn sen kaa?

    Vastaus:

    Hei

    Moniin ihmisryhmiin kuten somaleihin, liittyy kielteisiä ennakkoasenteita. Ne osoittautuvat yleensä vääriksi, kun ihmiseen tutustuu paremmin.

    Kerrot, että mies on somali. Se ei kerro mitään siitä, millainen ihminen hän on.

    Millainen tämä mies mielestäsi on? Millainen luonne hänellä on?  Mikä sinua hänessä kiinnostaa?

    Teidän kahden kannattaa luultavasti jatkaa vielä tutustumista toisiinne. Sen jälkeen voit itse tehdä päätöksen seksin suhteen.

    Viettäkää aikaa yhdessä ja jutelkaa teille tärkeistä asioista.

    Mistä saa kikkelihierojan?

    11.8.2021

    Moikka

    Mistä saisin kikkelihierojan itselleni? Itse itsetyydyttää jatkuvasti.

    Onko semmosia ihmisiä olemassa?

    Vastaus:

    Hei

    En oikein tiedä, mitä tarkoitat.

    Jos tarkoitat maksullista seksiä, en osaa auttaa sellaisen löytämisessä.

    Seksikumppaneita moni etsii deittipalveluista, kuten Tinder tai Bumble.

    Jos etsit seksiseuraa netistä, muista huolehtia turvallisuudesta.

    Lue lisää turvallisesta netinkäytöstä