Uusimmat vastaukset

Naisen pimppi

27.6.2019

Mitä osia naisen pimpistä löytyy? Miten nainen saa nautintoa pimpistä? Mitä voin kokeilla että nainen kiihottuu? Muuttuuko pimppi jotenkin kun kiihottuu?

Vastaus:

Naisen pimpin eli emättimmen osat ovat

  • emättimen aukko
  • häpyhuulet
  • klitoris

Suosittelen sinua lukemaan Setekin sivuja. Sieltä löydät vastauksia kysymyksiisi, miten kiihottaa naista.

Tässä linkki Setekin Seksi-sivulle (www.seteke.fi).

Tässä linkki Setekin Itsetyydytys-sivulle (www.seteke.fi). Itsetyydytys-sivulta voit saada vinkkejä siihen, miten kiihottaa naista koskettelemalla ja suutelemalla.

Nautinnollisia hetkiä!

Mitä minun pitäisi tehdä?

12.6.2019

Minulla on hämärä muistikuva sellaisesta, että minua olisi pienenä poikana ollessani käytetty seksuaalisesti hyväksi niin, että aikuinen mies on pitänyt minua väkisin sylissä, hieronut penistä minun jalkoväliä vastaan ja minä olisin itkenyt, tapellut vastaan ja yrittänyt päästä pois. Mitä minun pitäisi tehdä, kun en ollenkaan tiedä, että onko tämä tapahtunut oikeasti vai onko kyseessä ollut kenties uni tai kuvitelma? Minua nolottaa puhua tästä kenenkään kanssa enkä tiedä, että onko siitä hyötyäkään, kun siitä ajasta on jo yli 30 vuotta ja mahdolliset tekijöiksi epäilemäni miehet ovat jo kuolleet.

Vastaus:

Melkein kaikilla ihmisillä on muistoja asioista, joita ei ole tapahtunut. Aivot eivät osaa erottaa, mikä muisto on ”totta” ja mikä on mielikuvitusta. Mielikuvituksen luomia muistoja kutsutaan ”valemuistoiksi”.

Valemuisto ei kuitenkaan tarkoita, että valehtelee. Mielikuvitus suojaa lasta tunteilta ja kokemuksilta, joita hän ei kykene käsittelemään ja ymmärtämään. Voi olla, että sinunkin mielesi on luonut muiston, joka on suojannut sinua joltain vaikealta kokemukselta.

On myös mahdollista, että olet lapsena kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä ja muistat sen nyt aikuisena. Joka tapauksessa sinun kannattaa puhua asiasta. Esimerkiksi mielenterveysaseman depressiohoitaja voisi olla sopiva keskustelukumppani. Mielenterveysalan ammattilaiset kyllä tietävät, miten muisti toimii, joten sinun ei tarvitse huolehtia siitä, onko muistosi totta vai ei.

Miten selviä, kun mut jätetään?

12.6.2019

Miten mä selviän, kun mun mies on jättämässä mut? Mun sydän hajoaa, kun rakastan sitä todella paljon.

Vastaus:

Onpa ikävää kuulla, että miehesi on jättämässä sinut. Se on varmasti vaikea tilanne sinulle. Kerrot, että sydämesi hajoaa. Se on sydänsurua. Kysyt, miten selviät sydänsurusta.

Annan muutaman neuvon, joita voit noudattaa. Ohjeita on helppo antaa, mutta toivon, että niistä on sinulle apua.

  • Sure rauhassa. Älä yritä vältellä ikäviä tunteita.
  • Tee asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli.
  • Muista harrastaa liikuntaa. Urheilu tekee hyvää keholle ja mielelle.
  • Pidä itsestäsi huolta. Käy joka päivä suihkussa, harjaa hiukset ja vaihda puhtaat vaatteet päällesi.
  • Älä pidä yhteyttä entiseen seurustelukumppaniisi.
  • Muista, että sinulla ei ole kiire aloittaa uutta seurustelusuhdetta.
  • Pohdi, mitä toivot elämältäsi. Tulevaisuuden suunnittelu voi helpottaa oloasi.
  • Jos yhteiset muistot ovat liian kivuliaita, ota pois tavarat, jotka muistuttavat yhteisistä hetkistä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi valokuvat.
  • Tapaa ystäviäsi, läheisiäsi ja perheenjäseniäsi. Älä jää yksin kotiin.
  • Kun olet surrut tarpeeksi, sano lopulliset hyvästit edelliselle parisuhteellesi. Mene elämässäsi eteenpäin.

Kummat fantasiat

4.6.2019

Miksi minulla on seksifantasioita, jotka kuitenkin inhottavat minua? Esimerkiksi että minä häiden pahalta, joku tulee haistelemaan minua ja kiihottuu hajustani. Miksi minulla on tuollainen samalla kiihottava että inhottava fantasia, jota en oikeasti halua edes toteuttaa koska se on niin vastenmielinen? En halua oikeasti haista enkä ketään nuuskimaan pahaa hajuani!

Vastaus:

Ihmisillä on paljon erilaisia fantasioita. Ne voivat olla ihan millaisia vain. Ne voivat olla myös inhottavia tai pelottavia. Fantasiat eivät ole kuitenkaan totta. Fantasiat ovat vain ihmisten mielessä. Jos sinä saat seksuaalista mielihyvää kertomastasi asiasta, se on ok eikä sitä tarvitse hävetä.

Seksilelu

4.6.2019

Hei! Haluaisin ostaa itselleni tekopimpin, kun ei ole naista vielä löytynyt. Ovatko ne aidon tuntuisia, miten niitä käytetään? Mitähän ohjaajat ajattelevat, jos käytän sellaista? Voikohan ohjaaja lähteä minun kanssani ostamaan sellaisen.

Vastaus:

Tekopimppejä on paljon erilaisia. Onko sinulla mahdollisuus käydä seksikaupassa? Seksikaupassa voisit jutella myyjän kanssa erilaisista tekopimpeistä. Toiset tekopimpit tuntuvat enemmän aidoilta kuin toiset. Tekopimpin kanssa käytetään liukastevoidetta. Sitä saa esimerkiksi apteekista tai isommista marketeista. On myös tosi tärkeä pitää tekopimppi puhtaana. Pese se aina heti käytön jälkeen.

Seksilelun käyttö on sinun oma yksityinen asiasi. On tosi hyvä, että olet löytänyt itsellesi tavan, miten voit harrastaa seksiä. Hyvä ohjaaja ymmärtää, että seksi kuuluu jokaisen ihmisen eämään. Hyvä ohjaaja auttaa sinua hankkimaan tekopimpin. Kysy asiasta rohkeasti.

Miksi naisella on kaksi rintaa?

4.6.2019

Miksi naisella on kaksi rintaa, kun vauvoja syntyy melkein aina vain yksi?

Vastaus:

Vauva syö molemmista rinnoista. Kun toinen rinta tyhjenee, vauva siirtyy syömään toisesta rinnasta.

Housuvaippa

31.5.2019

Saako sillon tehdä vaippaan pissut, jos on virtsarakkovaiva nuorella 40-vuotiaalla miehellä?

Vastaus:

Totta kai saa pissata vaippaan.

Pissaa suuhun

27.5.2019

Onko vaarallista, jos mies kusee naisen suuhun tai pilluun? Mä haluaisin, että mies pissaisi suuhuni ja pilluuni.

Vastaus:

Jos olet terve ihminen, niin pissa ei ole vaarallista. Voit niellä pissaa pieniä määriä. Pillussa pissa ei haittaa, jos sitä laitetaan sinne silloin tällöin. Pissassa on kuitenkin bakteereja, jotka voivat aiheuttaa tulehduksia.

Muista, että seksitaudit voivat levitä myös pissan välityksellä. Virtsatietulehduksen aikana ei pidä leikkiä pissalla.

Pippeli ja pimppi

27.5.2019

Minkälaiset pippeli ja pimppi yleensä on? Mitä eroja niissä on?

Vastaus:

Voit lukea Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta miehen ja naisen sukupuolielimistä. Pääset Seteken sivuille tästä linkistä (www.seteke.fi).

Haluan akan

21.5.2019

Haluan itselleni akan ja sitten seksiä sen kanssa aina kun tekee mieli. Mistä löydän naisen, jota ei haittaa että minä seksin sitä, vaikka se ei minun pippeliä haluaisi?

Vastaus:

Toivottavasti et löydä sellaista akkaa mistään. Ei nimittäin ole oikein pakottaa ketään seksiin, jos toinen ei sitä halua. Voit ostaa seksikaupasta vaikka tekopimpin, jota voit “seksiä” aina kun haluat.

Peniksen mitat

21.5.2019

Hei. Jos penis on liian iso, se voi myös satuttaa tyttöä. Ja eihän se mahdu sinne pimppiin. Pitääkö tämä paikkansa?

Vastaus:

Jos miehen penis satuttaa naisen pimppiä, niin syynä on usein se, että nainen ei ole valmis yhdyntään. Se tarkoittaa sitä, että naisen pimppi ei ole kostea. Kun nainen kiihottuu, niin hänen pimppinsä kostuu. On siis tärkeää, että nainen on kiihottunut, ennen kuin yhdyntä aloitetaan.

Joskus harvoin penis voi olla niin iso, että se satuttaa naista. Silloin pari voi kokeilla eri asentoja.

Miten pippelistä voi tulla pissaa että spermaa?

21.5.2019

Siis että mitä, jos pissaa tulee sperman kanssa samaan aikaan vaikka rakastelussa ja nainen saa lapsen, jossa on jotain vikaa siksi kun spermassa on ollut pissaa.

Vastaus:

Spermassa ei ole virtsaa. Kun mies saa siemensyöksyn, virtsarakko sulkeutuu. Silloin virtsaa ei pääse virtsaputkeen eikä siemennestettä virtsarakkoon.

Enkö millään saisi penikseen lisää kokoa?

21.5.2019

Minä haluaisin niin kovasti saada lisää penikseen lisää senttimetrejä, että se olisi isompi ja paksumpi. Mä en tykkää yhtään, että mulla on pieni ja ohut.

Vastaus:

Moni mies maailmassa miettii tätä samaa asiaa. Moni mies ajattelee, että hänen peniksensä on liian pieni. Peniksen kokoa ei voida suurentaa. Monelle miehelle on tehty erilaisia leikkauksia, mutta ne ovat aiheuttaneet ongelmia eikä peniksen koko ole suurentunut.

Seksissä peniksen koolla ei ole juuri mitään merkitystä. Seksi on paljon muutakin kuin peniksen laittamista emättimeen.

Haluaisin luovuttaa siittiöitä

20.5.2019

Olen mies, jolla on oireyhtymä, joka kai periytyy lapselle niin, että lapsella on yhtä iso mahdollisuus syntyä terveenä tai että hänellä olisi tämä oireyhtymä.

Haluaisin luovuttaa spermaa, että jos joku pariskunta tai yksinäinen nainen haluaisi lapsen joka saisi alkunsa niin, että vieraan miehen spermalla hedelmöitetään naisen munasolu, joka sitten laitetaan naisen kohtuun kehittymään. Voiko mies luovuttaa spermaa tähän ja jos voi, niin kelpaako siihen minun sperma, kun minulla on tuo oireyhtymä?

Vastaus:

Sinä et valitettavasti voi luovuttaa siittiöitä. Miehen, joka voi luovuttaa siittiöitä täytyy olla terve. Miehellä ei saa olla mitään perinnöllistä sairautta tai oireyhtymää, joka voi periytyä lapselle. Tämä tieto kerrotaan Väestöliiton nettisivilla.

On tosi hienoa, että haluat auttaa. Harmillista, ettei se ole tällä tavalla mahdollista.

Miten peppu voi kiihottaa?

20.5.2019

Miten minua voisi toisten miesten peput kiinnostaa ja olla halu laittaa penis toisen miehen peppuun? Eihän se voi olla normaalia, koska peppu on tarkoitettu kakkaamista eikä seksiä varten ollenkaan.

Vastaus:

Sinä tiedät itse parhaiten, mikä sinua kiinnostaa. Peppuseksi on aivan normaalia, jos sitä haluaa tehdä. Joidenkin ihmisten mielestä peppuseksi on kiihottavaa. Peppuseksiä tekevät niin heteroparit kuin homoparit. Tärkeintä on, että molemmat haluavat peppuseksiä.

Saako omalle tyttöystävälle

20.5.2019

Saako omalle tyttöystävälle omassa asunossa antaa alapäätä? Miun tyttö halluaa hieroa kikkeliä ja kunnolla suussa imee.

Vastaus:

Kyllä saa. Nauttikaa toisistanne!

Pepusta tulee limaa

14.5.2019

Miksi minun pepusta tulee aina limaa kun olen kiihottunut?

Vastaus:

Sinun kehosi reagoi kiihottumiseen sillä tavalla. Se on täysin normaalia. Jos asia kuitenkin sinua huolestuttaa, keskustele lääkärin kanssa.

Ryppyreikä

13.5.2019

Saako työntää ryppyreikään?

Vastaus:

Oletan, että puhut peppuseksistä eli anaaliyhdynnästä. Se tarkoittaa sitä, että penis työnnetään peppureikään.

Jotkut ihmiset nauttivat peppuseksistä. Se saako toisen peppuun työntää penistä, riippuu seksikumppanista. Toisen täytyy haluta peppuseksiä. Eli sinun täytyy puhua asiasta seksikumppanisi kanssa.

Parisuhde

13.5.2019

Onko parisuhde seksiä?

Vastaus:

Parisuhde on kahden ihmisen välinen suhde. Jos pari haluaa seksiä, niin silloin parisuhteeseen kuuluu seksi. Yleensä ihmiset haluavat seksiä yhdessä, eivät kuitenkaan aina.

Kaksi ihmistä voi tehdä myös keskenään seksiä, vaikka he eivät olisi parisuhteessa.

 

Suuseksi

13.5.2019

Mitä on kun tekee suuseksiä?

Vastaus:

Suuseksi tarkoittaa sitä, että seksikumppanin hyväilevät toistensa sukupuolielimiä suulla.