Uusimmat vastaukset

Pojat ja tylleröt

22.11.2022

Moi

Olen 12-vuotias tyllerö. Saako pojat koskea mun pimppiä ilman lupaa?

Vastaus

Hei

Pojat eivät saa koskea pimppiäsi.

Jos joku on koskenut pimppiäsi ilman lupaasi, kerro asiasta luotettavalle aikuiselle.

Lähetyssaarnaaja

16.11.2022

Hei.

Miten mies rakastelee naista lähetyssaarnaaja nimisessä asennossa? Miten se eroaa täällä aiemmin mainitusta takaapäin asennosta?

Vastaus

Hei

Lähetyssaarnaaja-asennossa nainen makaa selällään kasvot mieheen päin. Mies istuu naisen päällä kasvot naiseen.

Takaapäin asennossa nainen on selin mieheen päin.

 

Naisen alapää

15.11.2022

Olen monta kertaa miettinyt, että miltähän mahtaa naisen pillun sisältä näyttää? Eikö kaikkien naisten pillut voisi olla samanlaisia ja leveitä?

Vastaus

Hei

Jokainen ihminen on omanlaisensa. Siksi myös jokaisen naisen emätin on omanlainen.

Emättimen sisäpuolella on esimerkiksi lihaksia, ihoa ja limakalvoa.

Välilevyvaivat

14.11.2022

Onko välilevyn pullistuma ja välilevytyrä sama asia?

Vastaus

Kyllä! Välilevyn pullistuma ja välilevytyrä ovat sama asia.

Sovituskoppi

14.11.2022

Saako sovituskopissa panna?

Vastaus

Sovituskopit ovat vaatekaupoissa. Vaatekaupat ovat julkisia paikkoja, joissa liikkuu paljon muitakin ihmisiä.

Julkisilla paikoilla ei kannata harrastaa seksiä, koska seksin harrastaminen julkisella paikalla voi täyttää rikoksen tunnusmerkit.

Miltä orgasmi tuntuu?

14.11.2022

Miltä orgasmi tuntuu? Ja miksi alkaa tuntumaan, että tulisi pissahätä? Entä miksi alan kiemurrella sängyssä?

Vastaus

Hei

Seksuaalisen kiihottumisen tai seksin aikana voi saada orgasmin. Orgasmit ovat erilaisia ja tuntuvat erilaisilta.

Yleensä orgasmi tuntuu hyvältä.

Orgasmin aikana sydämen syke ja hengitys kiihtyvät. Lihakset jännittyvät ja rentoutuvat vuorotellen. Kehossa voi tuntua kihelmöintiä, tärinää ja joskus puutumista.

Orgasmin jälkeen olo voi olla rentoutunut. Olo voi olla myös tunteellinen.

Alapään karvojen määrä

14.11.2022

Kummalla on enemmän alapään karvoja miehellä vai naisella?

Vastaus

Hei

Alapään karvojen määrä ei riipu ihmisen sukupuolesta.

Karvojen määrä on yksilöllistä eli riippuu ihmisestä, kuinka paljon alapään karvoja on.

Kakkaaminen ja pissaaminen

7.11.2022

Hei neuvoja

Täällä on puhuttu kakkaamisesta, niin kyllä se kivalle tuntuu, kun kakka tulee ja pissa tulee.

Vastaus

Hei

Täällä tosiaan kysyttiin, onko tavallista, että kakkaaminen tuntuu hyvältä.

Monen mielestä kakkaaminen tuntuu hyvältä.

Kiitos, kun jaoit oman kokemuksesi.

Lapsen tekoon painostaminen

7.11.2022

Mua koko ajan painostetaan lapsen tekemiseen, mutta mä en halua lapsia.

Onko mun pakko suostua?

Vastaus

Hei

Jokainen päättää itse, tekeekö lapsia. Sinun ei pidä suostua lapsen tekemiseen.

Ketään ei saa painostaa tekemään lapsia. Se on väärin.

Olisi tärkeää, että juttelet asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Kenen kanssa voisit jutella asiasta?

Raskaaksi

4.11.2022

Voiko 13-vuotias tulla raskaaksi?

Vastaus

Hei

Kyllä 13-vuotias tyttö voi tulla raskaaksi. Tyttö voi tulla raskaaksi, kun kuukautiset ovat alkaneet.

Vastaa kyselyymme

3.11.2022

Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista.

Arvomme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia. Otamme voittajiin yhteyttä henkilökohtaisesti.

Vastauksesi on meille tärkeä. Käytämme vastauksia selkosivujen kehittämiseen.

Voit vastata kyselyyn nimettömästi.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (webropol.com)

Kiitos!

Rauni

3.11.2022

Voiko Rauni olla miehen nimi?

Vastaus

Hei

Kyllä Rauni voi olla miehen nimi.

Olen päättänyt laihduttaa

1.11.2022

Alan nyt laihduttamaan, että mulla pienenee maha, että näkisin mun peniksen ja karvat paremmin. Ne on nyt ison maha alla piilossa, niin mä en nyt näe niitä oikein kunnolla.

Mulla on kasvanut alapään karvat takasin, en kyllä leikkaa niitä enää koskaan.

Vastaus

Hei

Laihduttaminen on hyvä ajatus, jos sinulla on ylipainoa.

Voit esimerkiksi lisätä liikuntaa ja vähentää sokeristen sekä rasvaisten ruokien määrää. Muista myös syödä säännöllisesti viisi kertaa päivässä ja syödä paljon kasviksia.

Alapään karvoja ei tosiaan tarvitse leikata.

Tsemppiä!

Tuntuuko ihmisistä kakkaaminen hyvältä?

1.11.2022

Vai olenko minä omituinen, kun jotenkin tuntuu hyvältä, kun kakka tulee pyllystä?

En todellakaan kehtaa kysyä keneltäkään tätä.

Vastaus

Hei

Kyllä kakkaaminen tuntuu monista hyvältä. Se on ihan tavallista.

Koronarokotus ja kuukautishäiriöt

1.11.2022

Voiko joku kehitysvammaisten taho selvittää, kuinka moni kehitysvamman saaneista on saanut koronarokotuspiikin jälkeen kuukautishäiriöt, niin että ei auta kuukautisten estolääkitys?

Vastaus

Hei

Valitettavasti kehitysvamma-alan järjestöt eivät voi selvittää asiaa. Sinun kannattaa puhua asiasta lääkärisi kanssa.

Poikaystävä ja seksiin painostaminen

1.11.2022

Onko se rikos, jos painostaa seksiin?

Vastaus

Hei

Seksiin painostaminen on aina väärin. Seksiin ei pidä koskaan suostua painostettuna.

Jos jokin asia parisuhteessa painaa mieltäsi tai tuntuu pahalta, puhu asiasta luotettavalle ihmiselle. Voit puhua esimerkiksi  ystävällä, avustajalle, läheiselle tai jopa poliisille.

Alapään pesu

1.11.2022

Moikka

Montako kertaa päivässä on hyvä pestä alapää pyllypesut, jos pikkuvauva pissaa housuun?

Vastaus

Hei

Vauvan pyllyn pesua ei suositella jokaisen pissan jälkeen. Mutta peppu pitää pestä aina kakan jälkeen.

Pissainen vaippa pitää vaihtaa noin 3 tunnin välein.

Jos aikuisella ihmisellä tulee pissaa tai kakkaa housuun tai vaippaan, alapää kannattaa pestä jokaisen pissan tai kakan jälkeen. Myös vaippa kannattaa vaihtaa jokaisen pissan jälkeen.

Miehestä nainen

1.11.2022

Voiko miehestä tehdä naisen?

Vastaus

Hei

Miehen sukupuolen voi korjata naiseksi, jos mies kokee, että hän on nainen.

Sukupuolen korjaaminen on kestää vuosia. Ensin lääkärit tutkivat asiaa. Sen jälkeen aloitetaan erilaiset hoidot.

Tiukka kakka

31.10.2022

Minullakin oli kerran kakka TOSI tiukassa. Niin, että sain työntää kaikin voimin, mutta tulihan se onneksi lopulta.

Vastaus

Hei

Vatsa voi tosiaan olla joskus kovalla. Silloin kannattaa syödä ruokaa, jossa on paljon kuituja.

Kuituja on esimerkiksi

  • vihanneksissa
  • juureksissa
  • hedelmissä
  • täysjyväleivässä ja -pastassa.

Myös liikunta voi auttaa kovaan kakkaan ja ummetukseen.

Apteekista saa ummetukseen myös erilaisia valmisteita.

Kakkaaminen

29.10.2022

Hei neuvoja

Olen itsenäisesti asuva keskiasteisesti kehitysvammainen nainen ja minulla on tämmöinen ongelma, kun välillä voi olla monta päivää, ettei kakka tule ja joskus tulee kova kakka.

Syön välillä tulisia mausteita ja silloin kakka voi tulla kaksikin kertaa päivässä.

Mitä pitäisi tehdä?

Vastaus

Hei

Kun kakka on kovalla tai ei tule, puhutaan ummetuksesta.

Voisit käydä apteekissa ja kertoa, että sinulla on ummetusta. Apteekissa myydään erilaisia valmisteita, jotka auttavat ummetukseen.

Lisää myös ruokavalioon kuituja. Saat kuituja vihanneksista, juureksista ja hedelmistä. Valitse leipää, jossa on runsaasti kuituja. Tämä mainitaan leipäpaketissa.