Uusimmat vastaukset

Vastaan kysymyksiin elokuussa

30.6.2022

Hei

Olen heinäkuun lomalla.

Voit lähettää minulle kysymyksiä myös lomani aikana. Vastaan kysymyksiin seuraavan kerran elokuussa.

Hyvää kesää!

Vaipat ja kiihottaa

28.6.2022

Moikka

Voitko kertoa, mikä on, kun on vaipat käytössä koko ajan ja kiihottaa ne virtsarakkovaivat. Iso kikkeli seisoo kivikovana, jäykkänä joka aamu. Aamulla herää ja mennä vessanpytylle itsetyydyttämään. Siemensyöksy tulee.

Vastaus

Hei

Ihmiset kiihottuvat erilaisista asioista. Sinua kiihottavat vaipat ja virtsarakkovaivat.

Voit hyvin tyydyttää itseäsi vessassa.

Peniksen näyttäminen

28.6.2022

Mitä mun pitäis tehdä, kun yksi mies on näyttänyt kulliansa, vaikka olen pyytänyt, ettei näyttäisi sitä. Se on sanonut, että pitäisi hieroa sen kullia. Onko niin pakko tehdä?

Vastaus

Hei

Kerro asiasta luotettavalle ihmiselle, kuten avustajalle, ohjaajalle tai tukihenkilölle. Sinun ei tarvitse hävetä asiaa. Et ole tehnyt mitään väärää.

Ketään ei saa painostaa tai pakottaa katsomaan penistä. Ketään ei saa myöskään painostaa tai pakottaa hieromaan penistä.

Sinun ei tarvitse katsoa tai hieroa kenenkään penistä.

On tärkeää, että kerrot asiasta luotettavalle ihmiselle.

Poikaystävästä kertominen

28.6.2022

Kelle mä sanon siitä, kun mun poikaystävä on pakottanut mut seksiin, kun mulla ei ole mitään avustajaa, ohjaajaa ja vanhemmat on kuollut.

Vastaus

Hei

Voit kertoa asiasta kenelle tahansa luotettavalle ihmiselle.

Voit soittaa myös Mieli ry:n kriisipuhelimeen numeroon 09 2525 0111. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksella. Puhelu maksaa tavallisen matkapuhelinmaksun.

On tärkeää, että juttelet asiasta luotettavan ihmisen kanssa.

Mikä mun seksuaalisuus on?

28.6.2022

Olen nainen ja olen ollut rakastunut naisiin ja nuorena toiseen tyttöön. Olen muutaman kerran ollut ihastunut mieheen, mutta vain heidän persoonaan. Seksuaalisesti olen kiinnostunut vain naisista.

Olenko minä bi vai lesbo?

Kun en ikinä ole ollut kiinnostunut seksuaalisesti miehistä, enkä ole nykyäänkään. Pelkästään naisista.

Vastaus

Hei

Hienoa, että olet tunnistanut omat tunteesi ja mieltymyksesi.

Oman seksuaalisen suuntautumisen nimeäminen voi olla vaikeaa. Omaa suuntautumista ei ole edes pakko nimetä, jos ei halua.

On ihan tavallista, että omat mieltymykset ja kiinnostukset vaihtelevat elämän aikana.

Sekin on tavallista, että on seksuaalisesti kiinnostunut jostakin ja ihastunut jonkun toisen ihmisen persoonaan.

Yleensä bi kokee vetovoimaa miehiä ja naisia kohtaan. Lesbo kokee yleensä vetovoimaa vain naisiin.

Voit kuitenkin itse päättää, kutsutko itseäsi biksi vai lesboksi.

Tärkeintä on, että sinä itse tiedät, mistä asioista tykkäät ja kehen koet vetoa.

Poikaystävä pakottaa

28.6.2022

Mun poikaystävä pakottaa mua seksiin ja pakottaa tekemään lapsia, voiko se niin tehdä?

Vai onko se raiskaus, jos pakottaa toista seksiin?

Vastaus

Hei

Seksiin ei saa koskaan pakottaa. Myöskään lapsia ei voi pakottaa tekemään.

Seksiin pakottaminen ja seksin ottaminen niin, ettet sinä sitä halua, on raiskaus.

Jos poikaystävä on pakottanut sinua seksiin, kerro asiasta jollekin luotettavalle ihmiselle. Luotettava ihminen voi olla esimerkiksi avustaja, ohjaaja tai vanhempi. On tärkeää, että saat apua.

Sinulla on aina oikeus kieltäytyä seksistä. Sinä ole tehnyt mitään väärää, eikä asiaa tarvitse hävetä.

On tärkeää, että juttelet asiasta luotettavan ja turvallisen ihmisen kanssa.

Tyttöystävä haluaa seksiä

28.6.2022

Hei, tyttöystäväni sanoi, että hän tulee asuntolassa minun huoneeseen ja hän haluaisi seksiä kanssani. En ole koskaan harrastanut seksiä.

Vastaus

Hei

Seksiin ei koskaan tarvitse suostua, jos ei itse halua.

Sinun kannattaa kertoa tyttöystävälle, että et ole aiemmin harrastanut seksiä.

Jos haluat aloittaa seksin tyttöystävän kanssa ja se jännittää sinua, kerro se tyttöystävälle.

Jos et halua seksiä, kerro sekin tyttöystävälle.

Seksiin ei saa koskaan painostaa tai pakottaa. Jokainen etenee seksissä omaan tahtiin.

Seksissä kannattaa tehdä vain sellaisia asioita, joista molemmat tykkäävät.

Jos haluatte molemmat aloittaa seksin, muistakaa käyttää ehkäisyä. Kondomi suojaa seksitaudeilta ja raskaudelta.

Kondomeja voi ostaa lähikaupasta tai apteekista.

Lue myös: Seksiä turvallisesti

Pimppi on hyvä nimi alapäälle

22.6.2022

Hei neuvoja

Näin kysymyksen sukupuolielinten nimistä.

Minä kutsun alapäätäni nimellä pimppi, koska se kuulostaa söpöltä.

Vessatoiminnoista käyn pissalla ja kakalla, koska ne sopii minun keskiasteisesti kehitysvammaisen naisen käyttämiksi sanoiksi.

Vastaus

Hei

Kiva kuulla, että sinulla on nimet sukuelimillesi ja vessatoiminnoille.

Nämä ovat tärkeitä asioita. Ja jokainen voi tosiaan itse päättää, mitä nimiä niistä käyttää.

Naisen sukuelimien nimi

20.6.2022

Millä kaikilla eri nimillä voi kutsua naisen sukuelimiä?

En oikein osaa päättää, miksi kutsuisin omiani, kun tiedän niin vähän nimiä niille.

Vastaus

Hei

Naisen sukuelimiä voi kutsua monilla nimillä.

Usein käytettyjä nimiä ovat emätin, pimppi ja vagina.

Monia muitakin nimiä osa.

Osa nimistä on myös kirosanoja, enkä siksi halua kirjoittaa niitä tähän.

Voit tosiaan itse päättää, millä nimellä kutsut omiasi.

Pimppi ja kiihottuminen

20.6.2022

Hei

Kun nainen kiihottuu, aukeaako pimpin reikä ja kostuuko pimppi? Mitä muuta tapahtuu? Miten pimppi ottaa vastaan siittimen?

Vastaus

Hei

Kun nainen kiihottuu, sydän alkaa lyödä tiheästi. Verenkierto lisääntyy naisen iholla, rinnoissa ja pimpissä eli emättimessä.

Naisen häpyhuulet ja häpykieli eli klitoris turpoavat. Emätin laajenee ja kostuu.

Kun naisen emätin kostuu, se muuttuu liukkaammaksi. Silloin miehen on helpompi työntää siitin emättimen sisään.

Miesten alushousut

16.6.2022

Miksi miehet oikeastaan edes käyttävät alushousuja?

Kun miehillä ei ole valkovuotoa, eikä tarvitse saada kuukautissidettäkään kiinni.

Onko juttu vähän sama kuin naisilla rintsikat, että pippeli ei heilu kävellessä ikävästi?

Vastaus

Hei

Miehet voivat käyttää alushousuja eri syistä. Ainakin alushousut suojaavat päällyshousuja likaantumiselta.

Pissa sormettamisesta

13.6.2022

Hei!

Mitä jos tyydyttää ja sormettaa toisen ihmisen kanssa ja tulee pissa esimerkiksi lakanoille tai housuun?

Vastaus

Hei

Ennen sormettamista kannattaa käydä pissalla. Silloin pissa ei tule niin helposti sormettamisen aikana.

Jos tulee pissa lakanoille tai housuun, kannattaa käydä suihkussa pesemässä pissat pois. Myös lakanat tai housut pitää pestä.

Siemensyöksyjen määrä

10.6.2022

Kuinka monta siemensyöksyä mies voi saada päivän aikana?

Vastaus

Hei

Siemensyöksyjen määrä päivässä vaihtelee. Joku voi saada esimerkiksi yhden siemensyöksyn päivässä. Joku toinen voi saada useita siemensyöksyjä päivässä.

Suurin osa miehistä saa alle 10 siemensyöksyä vuorokaudessa.

Siemensyöksyjen määrään vaikuttaa esimerkiksi miehen ikä.

Sormettaminen ja pissa

8.6.2022

Hei!

Mitä jos yksin tai joku sormettaa ja tulee pissa? Onko se normaalia?

Vastaus

Hei

On ihan normaalia, että tulee pissa, kun sormettaa.

Pissan ja sormettamisen jälkeen kannattaa käydä pesulla. Ja jos pissaa on mennyt esimerkiksi lakanoille, ne pitää pestä.

Alapään koskettelu

8.6.2022

Hei

Olin asuntolan saunassa, kun sinne tuli toinen mies ja hän alkoi suihkussa kosketella minua. Hän on minua isompi, enkä uskaltanut tehdä mitään. Hän kosketteli alapäätäni.

Vastaus

Hei

Jos joku on koskenut alapäätäsi ilman lupaasi, kerro asiasta luotettavalle ihmisille.

Kenenkään alapäätä ei saa koskea ilman lupaa. Ja asiasta on tärkeä kertoa luotettavalle ihmiselle, joka voi auttaa kertomaan asiasta esimerkiksi poliisille.

Luotettava ihminen voi olla esimerkiksi avustaja, hoitaja, kumppani tai vanhempi.

Tapahtuma ei ole sinun syysi, eikä sitä tarvitse hävetä. Asiasta on tärkeä kertoa jollekin.

Housuvaipassa

6.6.2022

Moikka

Saako omassa kämpässä olla pelkkä housuvaippa päällä? On lämmin kesä. Ihanaa olla pikkuvauva ja syödä tuttia.

Vastaus

Hei

Kyllä omassa kämpässä saa olla pelkkä housuvaippa päällä.

Nyt on tosiaan tullut lämmin ja kesä.

Ihana kun on kesä

6.6.2022

Minusta on ihana, kun on kesä ja saa olla pikkuhoususillaan tai uimapukusillaan. Minä tykkään olla kesällä vähissä vaatteissa.

Vastaus

Hei

Mukava kuulla, että nautit kesästä.

Kesällä tosiaan tarkenee vähillä vaatteilla. Voit hyvin olla pikkuhoususillaan omassa kodissasi.

Ihanaa kesää!

Pissat ja kakat vaippaan

3.6.2022

Moikka

Jos on aikuinen vauvaihminen ja on vaipat, saako silloin tehdä vaippaan pissat ja kakat?

Vastaus

Moikka

Kyllä yleensä saa tehdä vaippaan pissat ja kakat, jos pitää vaippoja.

Iso penis

3.6.2022

Miksi joillakin miehillä on iso penis?

Vastaus

Hei

Jokainen mies on omanlaisensa. Myös jokainen penis on omanlaisensa. Peniksiä on erinäköisiä ja erikokoisia. Ja jokainen penis on hyvä juuri sellaisena kuin on.

Penis kasvaa sellaiseksi kuin kasvaa. Peniksen kokoon ei voi itse vaikuttaa.

Itsetyydytyksen lopettaminen

3.6.2022

Mitä tehdä, jos ei pysty lopettamaan itsetyydytystä?

Vastaus

Hei

Itsetyydytys tuottaa nautintoa ja rentouttaa.

Jos olet kuitenkin huolissasi siitä, että et pysty lopettamaan itsetyydytystä, ota yhteyttä seksuaalineuvojaan tai seksuaaliterapeuttiin. Voit pyytää yhteydenottoon apua luotettavalta ihmiseltä.

Itsetyydytyksestä voi tulla riippuvaiseksi. Itsetyydytys voi olla ongelma, jos teet sitä joka päivä tai monta kertaa päivässä.

Jos sinun on pakko itsetyydyttää, voit pohtia millaisia tunteita siihen liittyy.

Miksi sinun on pakko itsetyydyttää? Miltä sinusta tuntuu, kun haluat itsetyydyttää?

Kun haluat itsetyydyttää, voitko keksiä tilalle jotain muuta tekemistä? Mikä muu tuottaa sinulle hyvää oloa? Mikä muu rentouttaa sinua?

Kysy rohkeasti apua, jos se mietityttää sinua.