Uusimmat vastaukset

Ei kai tämä ole oikein?

22.1.2020

Joskus täällä Vernerin kirjeenvaihtoilmoituksissa jotkut etsivät elämänkumppania saman sukupuolen ihmisistä. Ei kai se ole oikein? Minulle on kerrottu, että homous ja lesbous on väärin.

Vastaus:

On täysin oikein etsiä elämänkumppania saman sukupuolen ihmisistä. Siinä ei ole mitään väärää. Valitettavasti sinulle on kerrottu väärin.

Jokainen saa tykätä kenestä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin itse haluaa. Kukaan ei voi määrätä kenestä tai miten toinen tykkää.

Voit lukea lisää seksuaalisesta suuntautumisesta Vernerin selkosivuilta.

Voit lukea Vernerin selkosivuilta myös siitä, miten esimerkiksi uskonnot ovat yrittäneet määrätä ihmisten seksuaalisuudesta.

Pääset lukemaan seksuaalisuuden historiasta tästä linkistä.

Sukupuoliyhteys

22.1.2020

Mitä sukupuoliyhteys oikeen tarkottaa?

Vastaus:

Sukupuoliyhteys tarkoittaa yhdyntää.

Yhdynnässä ihmiset yhtyvät toisiinsa kehonosilla
tai jollain välineellä.

On olemassa monia erilaisia tapoja olla yhdynnässä.

Yhdynnässä esimerkiksi mies voi työntää oman peniksensä naisen emättimeen tai toisen ihmisen suuhun tai peräaukkoon.

Emätinyhdynnässä mies liikuttelee penistä naisen emättimessä.

Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa.

Oraaliyhdynnässä toisen sukupuolielimiä hyväillään suulla. Oraaliyhdyntä on sama asia kuin suuseksi tai suihinotto.

Välineellä yhdyntä voi tapahtua esimerkiksi hieromasauvalla tai anaalitapilla.

Voit lukea lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua?

13.1.2020

Hei

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua? Millaista apua vastauksista on ollut?

Oletko saanut vastauksen kysymykseesi? Oletko saanut uutta tietoa seksistä tai seksuaalisuudesta?

Voit lähettää vastauksesi Seksuaalineuvojan kysymyslomakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Kiitos avustasi, vastauksesi on meille tärkeä!

Nännit ja kiihottuminen

8.1.2020

Mistä johtuu, jos rintoja kutittaa ns. oikeasti, kiihottaa kiihottaa kiihottaa ja nännit ovat ihan kovia. En oo ollut kenenkään kaa ja silleen. Niihin kutittaa ja jos rasvaa laittaa, niin kutittaa, että tekis mieli koko ajan tehdä sitä. En osaa sanoa, mutta vaan silloin kun kutittaa ja kun laitan rasvaa, niin kiihotun aika paljon itse siitä? Ja mulla on kummassakin tississä tai nännien vieressä sellaista ihottumaan ja se välillä paranee, välillä on ihan ihottumaa ja verta tulee siitä. Että mitä tää on oikein ja onko Vaarallista? Mikä on syy ja mitä tää on oikein?

Vastaus:

Nännien koskettelu voi tosiaan saada aikaan kiihottumista ja seksuaalisen mielihyvän tunnetta. Se on ihan tavallista, eikä siinä ole mitään väärää.

Verta vuotava ihottuma kannattaa käydä näyttämässä lääkärille. Voit hyvin kertoa nännien kutinasta, rasvaamisesta ja kiihottumisesta lääkärille. Siinä ei ole mitään hävettävää. Lääkäri on tottunut tällaisiin asioihin.

Jatkuvat seksihalut

8.1.2020

Olenko mä nymfomaani, kun koko ajan haluan harrastaa seksiä?

Vastaus:

Jokaisen ihmisen seksuaalisuus on omanlainen ja seksuaalisen halun määrä vaihtelee.

Kaikenlaiset seksuaaliset ajatukset ovat sallittuja. Jos seksuaaliset ajatukset ja teot valtaavat elämän niin, että niitä on vaikea lopettaa tai ne aiheuttavat ongelmia, kannattaa kysyä apua esimerkiksi Sexpon seksuaalineuvonnasta.

Pääset Sexpon seksuaalineuvonnan sivuille tästä linkistä (www.sexpo.fi)

Synnytys

8.1.2020

Voiko saunassa tai kotona synnyttää lapsen? Entä jos on kuukautiset, voiko silloin synnyttää? Ja voiko mies olla tukena synnytyksessä?

Vastaus:

Suomessa synnytetään pääasiassa sairaalassa. Kotona voi synnyttää, mutta se on hyvin harvinaista. Synnytyspaikaksi suositellaan sairaalaa turvallisuussyistä.

Kotisynnytyksessä on paikalla kätilö. Kotisynnytyksessä synnyttäjä valitsee itse, missä hän synnyttää. Suuri osa kotisynnytyksistä on vesisynnytyksiä, joissa vauva syntyy synnytysammeeseen. Siksi moni synnyttää pesuhuoneessa. Myös saunassa on mahdollista synnyttää.

Ennen vanhaan sauna oli yleinen synnytyspaikka. Mutta ei enää.

Kun nainen tulee raskaaksi, kuukautiset jäävät pois. Kuukautisten aikana ei siis voi synnyttää.

Mies voi olla tukena synnytyksessä.

Mikä minun siskolla on?

7.1.2020

Minun sisko on aikuinen 30 vuotta vanha nainen, mutta nyt hänen nimensä on muuttunut miehen nimeksi, hän on alkanut näyttämään mieheltä ja hänen äänensäkin on muuttunut miehen ääneksi. Mikä häntä vaivaa ja miksi hän sanoo nyt olevansa mies? Onko hänellä joku murrosikä vai mikä? Kysyin asiasta minun siskolta ja vanhemmilta, mutta he sanovat, että minä olen hullu, kun en ymmärrä sitä itse. Minun sisko suuttuu minulle, kun kutsun häntä hänen entisellä naisen nimellä ja uhkailee minua.

Vastaus:

En osaa sanoa varmasti, kun en tunne siskoasi. Mutta kuvauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että siskosi ei koe itseään naiseksi vaan mieheksi.

Minusta on hyvä, että olet kysynyt asiasta siskoltasi ja vanhemmiltasi. Kurjaa, jos he eivät ole vastanneet kysymyksiisi ja puhuneet asiasta kanssasi. Asia voi tuntua heistäkin vaikealta.

On ymmärrettävää, että asia mietityttää sinua. On tärkeää, että saat jutella asiasta jonkun kanssa.

Voisit ottaa yhteyttä vaikkapa Nuortennettiin. Nuortennetissä voi kysyä ja jutella ihan kaikista asioista.

Pääset Nuortennettiin tästä linkistä (www.nuortennetti.fi)

Kondomin käyttö

7.1.2020

Voiko kondomia käyttää paikasta riipumatta, kunhan se on sellainen paikka, missä saa olla rauhassa, eikä kukaan näe?

Vastaus:

Kyllä, kondomia voi käyttää omassa rauhassa paikasta riippumatta.

Kiitos kysymyksistä ja hyvää joulua!

19.12.2019

Seksuaalineuvoja on saanut tänä vuonna paljon tärkeitä kysymyksiä.

Kiitos jokaiselle kysyjälle! Ja kiitos kaikille lukijoille!

Toivottavasti vastauksista on ollut apua.

Seksuaalineuvoja jää nyt joululomalle. Vastaan kysymyksiin seuraavan kerran tammikuussa 2020.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua?

19.12.2019

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua?

Millaista apua seksuaalineuvojan vastauksista on sinulle ollut?

Lähetä vastauksesi seksuaalineuvojan kysymyslomakkeella. Pääset lomakkeelle tästä linkistä: Kysy seksuaalineuvojalta.

Voit lähettää vastauksen myös Vernerin sähköpostiosoitteeseen: verneri(at)kvl.fi.

Vastauksesi on meille tärkeä!

Käytämme vastauksia palvelumme kehittämiseen.

Kiitos avustasi!

Meidän keharilikkojen rakkaudesta

17.12.2019

Minä ja minun tyttöystäväni rakastetaan toisiamme ja me tehdään yhdessä kaikkea kivaa, kuten käydään elokuvissa, kesällä me käydään uimassa ja me pidetään toisiamme kädestä kiinni ja pussaillaan ja harrastetaan seksiä.

Me haluttais mennä naimisiin ja muuttaa tavalliseen vuokra-asuntoon. Siinä on se, kun ohjaajat sanoo, ettemme pärjäisi tavallisessa asunnossa. Tai minä pärjäisin, mutta tyttöni ei pärjäisi, koska on minua heikkotasoisempi älyllisesti. Mutta minähän voin auttaa häntä asioissa, joissa hän tarvitsee apua.

Joskus ohjaajat sanoo, että te olette kumpikin kehitysvammaisia nuoria neitejä, kun me unelmoidaan. Me sanottiin takas, että kai me nyt se tiedetään, että me olemme kehitysvammaisia nuoria neitejä.

Niin me olemme kaksi nuorta neitiä, jotka ovat kehitysvammaisia, mutta ei se meitä haittaa. Sehän on vaan hidaste ei este. Mieluumin me ollaan kehareita, kun oltais asenene vikaisia.

Vastaus:

Moni kehitysvammainen henkilö asuu niin sanotussa tavallisessa asunnossa. Tuen ja avun tarve ei ole este itsenäiselle asumiselle. Myös omaan kotiin voi saada tarvitsemansa tuen ja ohjauksen.

Unelmoitteko molemmat yhteisestä kodista? Oletteko kysyneet ohjaajilta, miksi he epäilevät, että unelma ei toteutuisi?

Jotta unelmanne voisi tulevaisuudessa toteutua, teidän pitää suunnitella ja valmistautua.

Onko sinulle ja tyttöystävällesi tehty palvelusuunnitelma?

Kun seuraavan kerran päivitätte suunnitelman, kertokaa, että unelmoitte omasta asunnosta. Silloin suunnitelmaan kirjataan tukitoimet, joiden avulla voitte opetella omassa kodissa asumisen taitoja.

Kun yhteinen koti on saavutettu, suunnitelmaan kirjataan, millaisia tukitoimia tarvitsette asumiseen.

Palvelusuunnitelmasta saat lisää tietoa Papunetista.

Pääset Papunettiin tästä linkistä (www.papunet.net)

Lapsen nimi

17.12.2019

Jos saa lapsen ja se on tyttö, voiko sille antaa saman nimen kun äidillänsä?

Vastaus:

Kyllä lapselle voi antaa saman nimen kuin äidillä. Saman etunimen antaminen on kuitenkin harvinaista.

Yleisempää on, että lapselle annetaan sama toinen nimi kuin vanhemmalla. Esimerkiksi jos äidin toinen nimi on Tiina, tytön toiseksi nimeksi annetaan Tiina.

Mikä minua vaivaa?

17.12.2019

Minä olen 13 vuotta vanha poika ja haluaisin pölliä tyttöjä peräpäähän minun pippelillä. Minä minua vaivaa? Pelkään olevani hullu.

Vastaus:

Sinulla on haluja ja fantasioita, kuten kaikilla ihmisillä. Fantasiat eivät ole hyviä tai pahoja, ne ovat mielikuvitusta, osa aivojen toimintaa.

Omassa mielikuvituksessa voi tehdä mitä vain, se ei ole vaarallista.

Fantasioiden avulla aivot purkavat voimakkaita tunnekokemuksia. Fantasiat voivat liittyä esimerkiksi jännittämiseen tai pelkäämiseen.

Jännittääkö sinua kovasti tyttöjen seurassa? Pelottaako sinua, mitä tytöt sinusta ajattelevat?

Joskus voi käydä niin, että pelästyy omia fantasioitaan. Silloin alkaa vahtia mielikuvitustaan ja fantasiat alkavat toistua hallitsemattomasti.

Voi auttaa, jos ajattelee, että fantasiat ovat vain mielikuvitusta, niistä ei ole haittaa kenellekään.

Jos fantasiat vaivaavat sinua kovasti, kannattaa jutella asiasta jonkun aikuisen kanssa. Esimerkiksi koulukuraattori tai oman koulun terveydenhoitaja voivat auttaa.

Myös Nuorten netistä voisi olla apua. Pääset Nuorten nettiin tästä linkistä (www.nuortennetti.fi)

Ovulointi

17.12.2019

Jos harrastan suojaamatonta yhdyntää kuun 1. päivä ja ovuloin 10-12. päivän välillä, onko mahdollista että tulen raskaaksi?

Vastaus:

Hei!

Voisit käydä juttelemassa terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa raskaaksi tulemisesta ja ehkäisystä. He osaavat kertoa sinulle tarkemmin siitä, miten ja milloin voit tulla raskaaksi. Heiltä saat neuvoja myös ehkäisyyn.

Voit ottaa yhteyttä vaikka lähimpään terveyskeskukseen.

Suuseksi

10.12.2019

Onko mahdollista, että suuseksin seurauksena, suun huuhtelun sekä hampaiden harjauksen jälkeen suussani olisi vielä elävää spermaa, joka seuraavan suuseksin ja yhdynnän myötä voisi saattaa minut raskaaksi tarttumalla suustani penikseen ja siitä sisääni?

Vastaus:

Ei ole mahdollista.

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua?

4.12.2019

Hei!

Onko seksuaalineuvojan vastauksista ollut sinulle apua?

Millaista apua seksuaalineuvojan vastauksista on sinulle ollut?

Lähetä vastauksesi seksuaalineuvojan kysymyslomakkeella. Pääset lomakkeelle tästä linkistä: Kysy seksuaalineuvojalta.

Voit lähettää vastauksen myös Vernerin sähköpostiosoitteeseen: verneri(at)kvl.fi.

Vastauksesi on meille tärkeä!

Käytämme vastauksia palvelumme kehittämiseen.

Kiitos avustasi!

Kondomin käyttö

4.12.2019

Tarvitseeko joka kerta olla kondomia?

Vastaus:

Kondomia kannattaa käyttää, koska se suojaa sukupuolitaudeilta ja estää naista tulemasta raskaaksi.

Jos ei käytä kondomia, pitää naisella olla käytössä jokin muu ehkäisymenetelmä. Seksikumppaneiden pitää myös tietää, ettei kummallakaan ole sukupuolitauteja.

Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivustolla on lisää tietoa ehkäisystä (www.seteke.fi)

Miehen peseytyminen ennen seksiä

4.12.2019

Miten miehen pitää peseytyä, jos harrastaa seksiä naisen kanssa?

Vastaus:

Seksin harrastaminen on mukavaa, kun kumpikaan ei haise hielle tai virtsalle. Hien ja virtsan haju lähtee suihkussa.

Miehen kannattaa muutenkin pestä sukuelimet joka päivä.

Sukuelimet pestään haalealla vedellä. Saippuaa ei tarvita. Myös esinahan alta kannattaa pestä.

Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivustolla on hyvät ohjeet peniksen pesuun. Tästä linkistä pääset Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivustolle.

Alle 16-vuotiaiden seksi?

4.12.2019

Onko totta, että kaikki alle 16-vuotiaat lapset saavat harrastaa seksiä vapaasti keskenään? Ei voi olla, sillä silloinhan vaikka 15-vuotias poika ja 17-vuotias poika voisivat raiskata yhdessä 3-vuotiaan tytön ja nuorempi ei saisi mitään rangaistusta, koska on alle 16 vuotta.

Mutta ohjaaja toimintakeskuksessa sanoi, että alle 16-vuotiailla on seksiä keskenään, eikä siinä ole mitään pahaa, vaikka raiskaus on paha asia.

Vastaus:

Raiskaus on aina rikos. Se ei liity mitenkään ihmisen ikään.

Raiskaus on eri asia kuin seksin harrastaminen.

Seksin harrastamisen pitää aina olla vapaaehtoista, molempien pitää haluta sitä. Ketään ei saa koskaan pakottaa tai painostaa seksiin.

Lain mukaan yli 16-vuotias ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Laki suojaa alle 16-vuotiaita siltä, että joku vanhempi alistaa heidät seksisuhteeseen.

Jos 15-vuotias ja 16-vuotias seurustelevat ja heillä on seksiä, eivät rikoksen merkit yleensä täyty. Ajatellaan, että heillä on tasavertainen suhde.

Laki ei kiellä kahta alle 16-vuotiasta harrastamasta seksiä, jos molemmat sitä haluavat.

Miksi mies ei saa käyttää mekkoa?

26.11.2019

Olen mies ja haluaisin joskus omassa huoneessa pukeutua mekkoon. Mutta minulle on sanottu, että sellaisia ei saa puhua, koska miehet eivät saa käyttää mekkoa. Miten niin ei saa?

Jos naisen vaatteita käyttäisin joskus yksin, kun kukaan ei näe, niin mitä pahaa siinä on? Käyttäväthän naisetkin nykyään yleisesti housuja, vaikka niitä ennen käyttivät vain miehet.

Vastaus:

Olet ihan oikeassa. Tietenkin saat pukeutua mekkoon. Ja saat myös puhua asiasta. Siinä ole mitään pahaa tai väärää.