Vaippa yöllä

Moi

Olen 23-vuotias nainen. Minulla tulee joskus öisin pissa sänkyyn.

Olin lapsena pitkään pissaamatta sänkyyn, mutta noin 16-vuotiaana kiusaamisen seurauksena minulla oli kovaa ahdistuneisuutta ja pissa tuli joskus sänkyyn.

Silloin asuin vielä vanhemmillani ja pelkäsin, että he huomaavat märät lakanat ja vaatteet. Ostin siis paketin yövaippoja salaa ja käytin niitä hetken. Mutta kerran äiti näki käytetyn vaipan roskiksessani ja suuttui.

Pelästyin tilannetta kovasti ja valehtelin, että minulla on fetissi vaippoihin. Hän suuttui vielä enemmän ja sanoi, että minun pitäisi kertoa terapeutilleni asiasta.

En äitini reaktion vuoksi uskaltanut ottaa asiaa puheeksi terapiassa, kun minulla ei oikeasti ole vaippafetissiä. Vaan välillä pissa tulee vahingossa housuun öisin.

Nyt tapahtumasta on jo monta vuotta ja asun omassa asunnossa. Minulla käy täällä tuetun asumisen hoitaja.

En tiedä, miten voisin ottaa asian puheeksi niin, että äiti ei saisi tietää. Pelkään että hän suuttuu taas. Mutta on kurjaa, kun sänky on välillä märkä ja patjaani on jäänyt tahroja, vaikka saan lakanat vaihdettua ja pestyä itse.

Saanko minä käyttää vaippoja öisin vai onko se väärin, että aikuisella tulee pissa housuun yöllä?

Omanohjaajani kanssa olemme myös miettineet, että minulla saattaisi olla autismi.

Oma psykiatrini on kuitenkin minulle töykeä asiasta ja sanoo, että minulla ei voi olla autismia. Vaikka omaohjaajani ja ystäväni ovat kanssani sitä mieltä, että minulla voisi olla autismi.

Voiko autismi vaikuttaa yöllä sänkyyn pissaamiseen?

Vastaus

Hei!

Jos tarvitset vaippoja, voit hyvin käyttää niitä.

Olet aikuinen ja sinulla on oikeus ja velvollisuus huolehtia itsestäsi. Saat tukea asumiseen ja itsenäiseen elämään omaohjaajalta. Vaippa-asia ei kuulu enää äidillesi.

Moni aikuinen nainen on saanut autisminkirjon diagnoosin aikuisena. Diagnoosia varten pitää tehdä tutkimukset, joihin pitää saada lähete lääkäriltä.

Voit listata oman ohjaajasi kanssa ominaisuuksiasi, jotka mielestäsi sopivat autisminkirjoon. Voit myös listata tilanteita, joissa oireista on haittaa. Ehkä tämä auttaa keskusteluissa psykiatrisi kanssa.

Jos oman psykiatrin kanssa puhuminen on vaikeaa, voit käydä toisella lääkärillä.

Lue lisää autismikirjon diagnoosista aikuisiällä (paut.fi)

En ole kuullut, että sänkyyn pissaaminen liittyisi autismiin. Se voi liittyä nuorena kokemaasi kiusaamiseen. Kiusaaminen on voinut aiheuttaa sinulle psyykkisen trauman.

Trauma syntyy, kun ihmisen sietokyky ylittyy esimerkiksi jatkuvan kiusaamisen takia. Silloin ihminen jää turvattomaan ja avuttomaan mielentilaan. Silloin ei enää pysty käsittelemään kokemuksiaan.

Trauma jää mieleen ja vaikuttaa vielä aikuisenakin ihmisen ajatuksiin ja toimintaan.

Jos haluat lukea lisää kiusaamisen aiheuttamasta traumasta, voit etsiä netistä tietoa hakusanoilla ”kiusaaminen psyykkinen trauma”.

Tästä linkistä pääset Talentia-lehden juttuun kiusaamisesta aiheesta (talentia-lehti.fi)

Jutun voi myös kuunnella.

Kaikkea hyvää elämääsi!