Valkoista terskassa
Kuuluuko terskassa näkyä haalean valkoisia kohtia, jotka eivät ole talia?
Ne eivät lähde pois, kun pesen terskan useasti viikossa.
En ole ollut suojaamattomassa yhdynnässä.
Vastaus
Terskan ihon väri vaihtelee. Iho voi olla punertavaa, vaaleaa ja jopa haalean valkeaa.
Ihon väri voi olla epätasainen, jos siinä on esimerkiksi kuivia alueita.
Terskan iho voi kuivua esimerkiksi silloin, jos sitä pesee usein tai käyttää pestessä saippuaa.
Terskassa voi olla myös pieniä vaaleita nystyjä, joita kutsutaan helmiäisnystyiksi. Nämä ovat tavallisia ja vaarattomia.
Jos iho vaikuttaa kuivalta, vältä liiallista pesua. Käytä pestessä lämmintä vettä tai mietoa, hajusteetonta pesuaineitta. Älä käytä saippuaa, se kuivattaa ihoa.
Ihon voi rasvata kerran päivässä apteekin perusvoiteella. Perusvoiteita ovat esimerkiksi Aqualan ja Ceralan.
Lääkärissä kannattaa käydä, jos valkoinen alue leviää, paksuuntuu tai arpeutuu. Myös peniksen kipu, kirvely, kutina, punoitus ja haavat ovat syy käydä lääkärissä.