Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronaviruksen tavallisia oireita ovat

  • kuume
  • yskä
  • päänsärky
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • lihaskipu
  • kurkkukipu
  • nuha
  • hengenahdistus
  • hajuaistin tai makuaistin menetys.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Hakeudu koronatestiin, jos sinulla on oireita

Jos sinulla on koronavirukseen sopivia oireita, hakeudu koronatestiin.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Voit soittaa

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä hätätilanteessa.

Koronatesti otetaan nenän kautta pumpulitikulla.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Pidä yli kahden metrin turvaväli

Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin yli 2 metrin turvaväli.

Älä kättele muita.

Vältä suuria ihmisjoukkoja.

Jos olet sairas, älä liiku muiden ihmisten joukossa.

Käytä maskia

Maski eli kasvosuojus estää koronavirusta leviämästä.

Käytä maskia kaikissa julkisissa tiloissa ja julkisessa liikenteessä, kuten bussissa, junassa tai metrossa.

Kunnat jakavat maskeja ilmaiseksi vähävaraisille henkilöille. Voit kysyä maskeista esimerkiksi omasta sosiaalitoimistosta tai terveyskeskuksesta.

Katso THL:n video Näin käytät kasvomaskia oikein:

Lataa Koronavilkku

Koronavilkku-sovellus varoittaa koronatartunnasta.

Lataa koronavilkku puhelimeesi. Löydät koronavilkun puhelimesi sovelluskaupasta. Sovellus on ilmainen.

Koronavilkku varoittaa, jos olet ollut lähellä sairastunutta ja altistunut virukselle. Koronavilkusta saat ohjeet, miten sinun pitää toimia.

Jos sairastut koronavirustautiin, saat terveyskeskuksesta salasanan, jolla voit ilmoittaa tartunnastasi Koronavilkkuun. Koronavilkku varoittaa lähelläsi olleita ihmisiä.

Jos tarvitset apua koronavilkun lataamiseen, saat neuvontaa numerosta 0295 535 535. Neuvontaa saa arkisin kello 8-21 ja lauantaisin kello 9-15.

Jos et voi puhua puhelimessa, saat neuvontaa tekstiviestillä numerosta 050 902 0163.

Katso THL:n video Näin lataat Koronavilkun:

Rokote suojaa vakavalta taudilta

Jokainen suomalainen saa koronarokotteen ilmaiseksi.

Rokotetta ei ole pakko ottaa, mutta se kannattaa ottaa. Rokote suojaa etenkin vakavalta koronavirustaudilta.

Rokote pistetään kahtena annoksena.

Kysy ja keskustele koronaviruksesta

Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa.

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa: 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12. Tukipuhelin on kiinni heinäkuussa.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2021
Kuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC