Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronavirus voi aiheuttaa monenlaisia oireita.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • päänsärky
  • hajuaistin häiriöt
  • makuaistin häiriöt
  • nuha
  • nenän tukkoisuus
  • yskä
  • hengenahdistus
  • voimattomuus
  • väsymys
  • lihaskivut
  • kurkkukipu
  • kurkun karheus
  • kuume
  • pahoinvointi
  • oksentelu
  • ripuli.

Pieni osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Hakeudu koronatestiin, jos sinulla on oireita

Jos sinulla on koronavirukseen sopivia oireita, mene koronatestiin.

Katso oman kuntasi tai kaupunkisi nettisivuilta

  • missä testejä tehdään
  • miten voit varata testiin ajan.

Voit soittaa myös

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Koronatesti otetaan nenän kautta pumpulitikulla.

Rokote suojaa vakavalta taudilta

Kunnat ja kaupungit rokottavat kaikki suomalaiset ilmaiseksi.

Kunnat ja kaupungit tiedottavat siitä, miten koronarokotukseen voi varata ajan.

Rokotetta ei ole pakko ottaa, mutta se kannattaa ottaa. Rokote suojaa etenkin vakavalta koronavirustaudilta.

Ihmisille saa antaa vain rokotteita, jotka ovat tarpeeksi tehokkaita ja turvallisia.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Käytä maskia tilanteen mukaan

Maski eli kasvosuojus estää koronavirusta leviämästä.

Käytä maskia julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan.

Käytä maskia esimerkiksi julkisessa liikenteessä, kuten bussissa, junassa tai metrossa.

Katso THL:n video Näin käytät kasvomaskia oikein:

Käytä Koronavilkkua

Koronavilkku-sovellus varoittaa koronatartunnasta.

Lataa koronavilkku puhelimeesi. Löydät koronavilkun puhelimesi sovelluskaupasta. Sovellus on ilmainen.

Koronavilkku varoittaa, jos olet ollut lähellä sairastunutta ja altistunut virukselle. Koronavilkusta saat ohjeet, miten sinun pitää toimia.

Jos sairastut koronavirustautiin, saat terveyskeskuksesta salasanan, jolla voit ilmoittaa tartunnastasi Koronavilkkuun. Koronavilkku varoittaa lähelläsi olleita ihmisiä.

Katso THL:n video Näin lataat Koronavilkun:

Kysy koronaviruksesta

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta Kehitysvammaliiton puhelimessa numerossa 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kehitysvammaliiton puhelimen numero on .

Digi- ja väestötietoviraston puhelinpalvelusta saat tietoa koronaviruksesta, rokotteesta ja Koronavilkku-sovelluksesta.

Puhelinpalvelusta ei saa terveysneuvontaa. Jos kysymyksesi koskee koronatartuntaa tai omaa rokotustasi, ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Neuvonta palvelee arkipäivisin kello 8–18 ja lauantaisin klo 9–15.

Puhelinpalvelun numero on 0295 535 535.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2021
Kuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC