Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Konataudin oireet ovat yleensä lieviä.

Koronataudin tavallisia oireita ovat

  • päänsärky
  • hajuaistin häiriöt
  • makuaistin häiriöt
  • nuha
  • nenän tukkoisuus
  • yskä
  • hengenahdistus
  • voimattomuus
  • väsymys
  • lihaskivut
  • kurkkukipu
  • kurkun karheus
  • kuume
  • pahoinvointi
  • oksentelu
  • ripuli.

Pieni osa ihmisistä saa vakavampia oireita. Jotkut ihmiset eivät saa oireita ollenkaan.

Jos sinulla on oireita

Jos sinulla on lieviä koronataudin oireita, voit sairastaa kotona.

Yritä välttää kodin ulkopuolisia ihmisiä vähintään viiden päivän ajan. Laske aika siitä päivästä, jolloin oireesi alkoivat.

Jos oireesi ovat voimakkaat, soita terveyskeskukseen tai päivystysavun numeroon 116 117.

Voimakas oire tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sinun on vaikea hengittää.

Rokote suojaa vakavalta taudilta

Kunnat ja kaupungit rokottavat kaikki suomalaiset ilmaiseksi.

Kunnat ja kaupungit tiedottavat siitä, miten koronarokotukseen voi varata ajan.

Rokotetta ei ole pakko ottaa, mutta se kannattaa ottaa. Rokote suojaa hyvin etenkin vakavalta koronavirustaudilta.

Rokotuksen ottaminen on turvallista.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Käytä maskia tilanteen mukaan

Kasvomaski estää koronaviruksen leviämistä.

Käytä maskia julkisissa tiloissa ja liikennevälineissä seuraavissa tilanteissa:

  • Olet menossa koronavirustestiin.
  • Epäilet että sinulla on koronavirus ja olet menossa hoitoon.
  • Sinulla on flunssan oireita.
  • Tiedät, että olet altistunut koronavirukselle.

Kysy koronaviruksesta

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta Kehitysvammaliiton puhelimessa numerossa 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2022
Kuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC