Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Suomessa leviää nyt kaksi uutta koronaviruksen muunnosta. Ne tarttuvat ihmisiin helposti. Siksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee yli 2 metrin turvaväliä muihin ihmisiin.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronaviruksen tavallisia oireita ovat

  • kuume
  • yskä
  • päänsärky
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • lihaskipu
  • kurkkukipu
  • nuha
  • hengenahdistus
  • hajuaistin tai makuaistin menetys.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Hakeudu koronatestiin, jos sinulla on oireita

Jos sinulla on koronavirukseen sopivia oireita, hakeudu koronatestiin.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Voit soittaa

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä hätätilanteessa.

Koronatesti otetaan nenän kautta pumpulitikulla.

Pidä yli kahden metrin turvaväli

Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin yli 2 metrin turvaväli.

Älä kättele muita.

Vältä suuria ihmisjoukkoja.

Jos olet sairas, älä liiku muiden ihmisten joukossa.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Käytä maskia

Maski eli kasvosuojus estää koronavirusta leviämästä.

Käytä maskia kaikissa julkisissa tiloissa ja julkisessa liikenteessä, kuten bussissa, junassa tai metrossa.

Kunnat jakavat maskeja ilmaiseksi vähävaraisille henkilöille. Voit kysyä maskeista esimerkiksi omasta sosiaalitoimistosta tai terveyskeskuksesta.

Katso THL:n video Näin käytät kasvomaskia oikein:

Lataa Koronavilkku

Koronavilkku-sovellus varoittaa koronatartunnasta.

Lataa koronavilkku puhelimeesi. Löydät koronavilkun puhelimesi sovelluskaupasta. Sovellus on ilmainen.

Koronavilkku varoittaa, jos olet ollut lähellä sairastunutta ja altistunut virukselle. Koronavilkusta saat ohjeet, miten sinun pitää toimia.

Jos sairastut koronavirustautiin, saat terveyskeskuksesta salasanan, jolla voit ilmoittaa tartunnastasi Koronavilkkuun. Koronavilkku varoittaa lähelläsi olleita ihmisiä.

Jos tarvitset apua koronavilkun lataamiseen, saat neuvontaa numerosta 0295 535 535. Neuvontaa saa arkisin kello 8-21 ja lauantaisin kello 9-15.

Jos et voi puhua puhelimessa, saat neuvontaa tekstiviestillä numerosta 050 902 0163.

Katso THL:n video Näin lataat Koronavilkun:

Suomi rokottaa kaikki halukkaat ilmaiseksi

Suomalaisten rokottaminen koronavirusta vastaan on alkanut. Rokote suojaa etenkin vakavalta koronavirustaudilta.

Suomi rokottaa kaikki halukkaat ilmaiseksi.

Rokotetta ei ole pakko ottaa. Mutta kun tarpeeksi moni ottaa rokotteen, koronavirus ei enää leviä.

Rokote on tutkittu hyvin ja sitä on testattu kymmenillä tuhansilla ihmisillä.

Suurin osa suomalaisista aikoo ottaa rokotteen.

Rokotetta ei kuitenkaan riitä heti kaikille.

Rokote tarjotaan ensin

  • terveydenhuollon ja hoivakotien työntekijöille
  • ikääntyneille ihmisille
  • koronasairauden riskiryhmille.

Riskiryhmiin kuuluvat ihmiset, joilla on sairaus, jonka takia he voivat saada vakavan koronataudin.

Tämän jälkeen rokotteen saavat kaikki muut aikuiset.

Rokotteet pistetään kahtena annoksena. Ne annetaan kolmen viikon välein.

Kysy ja keskustele koronaviruksesta

Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa. Jos et voi tavata läheisiäsi, pidä heihin yhteyttä puhelimella tai netissä.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa: 09 348 09 348

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaina ja torstaina kello 15-17.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2021
Kuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC