Koronavirus

Nuori mies aivastaa nenäliinaan.

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Tältä sivulta voit lukea ajankohtaista tietoa koronaviruksesta. Päivitämme sivua säännöllisesti.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa. Virus on levinnyt myös Suomeen.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä.

Koronaviruksen lieviä oireita ovat

  • yskä
  • kurkkukipu
  • lihassärky
  • kuume.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Lue selkokieliset ohjeet sairastamiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (thl.fi)

Näin estät koronavirusta leviämästä

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Koronavirus tarttuu myös kosketuksen kautta. Virus voi tarttua pinnoilta, kuten ovenkahvoista ja hanoista.

Myös oireeton ihminen voi tartuttaa muita.

Jokainen voi vaikuttaa siihen, että koronavirus leviää mahdollisimman hitaasti. Kun tauti leviää hitaasti, terveydenhuolto pystyy hoitamaan kaikki potilaat hyvin.

Jos olet terve

Jos olet terve, voit hoitaa pakolliset ostokset kaupassa ja apteekissa.

Voit myös ulkoilla. Pidä kuitenkin vähintään 1 metrin väli muihin. Älä mene ihmisjoukkoihin. Älä kättele ketään.

Vältä seuraavia asioita:

  • työpaikalla tai koulussa käynti
  • julkinen liikenne
  • ystävien tapaaminen.

Seuraavat asiat on kielletty:

  • ihmisjoukot
  • yli 70-vuotiaiden ihmisten tapaaminen.

Jos asut ryhmäkodissa tai asuntolassa, noudata ohjaajien neuvoja. He tietävät, miten tartuntoja vältetään.

Jos kuulut koronaviruksen riskiryhmään

Voit ulkoilla, jos oma vointisi sen sallii. Pidä kuitenkin vähintään 1 metrin etäisyys muihin ihmisiin. Älä mene ihmisjoukkoihin. Älä kättele ketään.

Vältä seuraavia asioita:

  • kaupassa ja apteekissa käynti.

Pyydä ostoksiin apua luotettavalta ihmiseltä.

Seuraavat asiat on kielletty:

  • työpaikalla tai koulussa käynti
  • julkinen liikenne
  • ystävien tapaaminen
  • yli 70-vuotiaiden ihmisten tapaaminen
  • ihmisjoukot.

Jos asut ryhmäkodissa tai asuntolassa, noudata ohjaajien neuvoja. He tietävät, miten tartuntoja vältetään.

Jos sinulla on flunssan oireita

Voit ulkoilla, jos vointisi sallii sen. Pidä kuitenkin vähintään 1 metrin etäisyys muihin ihmisiin. Älä mene ihmisjoukkoihin. Älä kättele ketään.

Seuraavat asiat on kielletty:

  • työpaikalla tai koulussa käynti
  • kaupassa ja apteekissa käynti
  • julkinen liikenne
  • ystävien tapaaminen
  • yli 70-vuotiaiden ihmisten tapaaminen
  • ihmisjoukot.

Pyydä ostoksiin apua luotettavalta ihmiseltä.

Jos asut ryhmäkodissa tai asuntolassa, noudata ohjaajien neuvoja. He tietävät, miten tartuntoja vältetään.

Huolehdi myös hygieniasta

Nuori mies aivastaa hihaansa.

Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä saippuaa ja vettä.

Pese kädet esimerkiksi

  • ennen ruokailua ja ruuanlaittoa
  • ulkoilun jälkeen
  • vessassa käynnin jälkeen
  • yskimisen tai aivastamisen jälkeen.

Jos et ole juuri pessyt käsiäsi, älä koskettele silmiä, nenää tai suuta.

Jos et voi pestä käsiäsi, käytä käsidesiä.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiisi.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Jos kotonasi asuu monta ihmistä, käyttäkää omia käsipyyhkeitä.

Pyyhi säännöllisesti kodin pinnat, joihin kosketaan paljon. Näitä ovat esimerkiksi ovenkahvat ja kaukosäätimet. Käytä tavallista puhdistusainetta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet kansalaisille (thl.fi) Sivut eivät ole selkokieliset.

Ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla (thl.fi) Sivut eivät ole selkokieliset.

Vammaisilla on sama oikeus hoitoon kuin muilla

Julkisuudessa on väitetty, että kehitysvammaiset ihmiset eivät pääse koronaviruksen takia tehohoitoon. Tämä väite ei pidä paikkaansa.

Vammaisilla ihmisillä on sama oikeus tehohoitoon kuin muillakin.

Ketään ei voi rajata tehohoidon ulkopuolelle vammaisuuden takia.

Lääkäri arvioi ja päättää, kuka hyötyy tehohoidosta. Lääkäri arvioi asian jokaisen potilaan kohdalla yksilöllisesti.

    Kysy ja keskustele koronaviruksesta

    Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

    Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa. Pidä läheisiin yhteyttä soittamalla ja vaikkapa somessa.

    Voit kysyä ja jutella koronaviruksen vaikutuksista arkeesi Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa numerossa 09 348 09 348.

    Neuvonta on auki maanantaista perjantaihin kello 12-16.

    Neuvonnassa ei vastata lääketieteellisiin kysymyksiin. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

    Voit jutella ja kysyä koronaviruksesta Kaveripiirissä (kaveripiiri.fi)

    Myös Tukiliiton verkkokahvilassa voi jutella koronaviruksesta (tukiliitto.fi)

    Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiin koronaviruksesta selkokielellä

    Pidetään toisistamme huolta!

    Luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

    Teksti: Jenni Sipilä, 2020
    Kuvat: Istockphoto