Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus on pandemia eli tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronavirus voi aiheuttaa monenlaisia oireita.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • päänsärky
  • hajuaistin häiriöt
  • makuaistin häiriöt
  • nuha
  • nenän tukkoisuus
  • yskä
  • hengenahdistus
  • voimattomuus
  • väsymys
  • lihaskivut
  • kurkkukipu
  • kurkun karheus
  • kuume
  • pahoinvointi
  • oksentelu
  • ripuli.

Pieni osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Jos sinulla on oireita, noudata oman kuntasi ohjeita

Jos sinulla on koronaviruksen oireita, mene tarvittaessa koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Käytä kasvomaskia, kun menet testiin.

Katso oman kuntasi tai kaupunkisi verkkosivuilta ohjeet

  • milloin sinun kannattaa mennä testiin
  • miten voit varata ajan testiin
  • missä testejä tehdään.

Voit soittaa myös

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Rokote suojaa vakavalta taudilta

Kunnat ja kaupungit rokottavat kaikki suomalaiset ilmaiseksi.

Kunnat ja kaupungit tiedottavat siitä, miten koronarokotukseen voi varata ajan.

Rokotetta ei ole pakko ottaa, mutta se kannattaa ottaa. Rokote suojaa hyvin etenkin vakavalta koronavirustaudilta.

Rokotuksen ottaminen on turvallista.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta ja pinnoilta, kuten ovenkahvoista.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä taudin leviämistä.

Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Käytä maskia tilanteen mukaan

Kasvomaski estää koronaviruksen leviämistä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee käyttämään maskia julkisissa tiloissa ja liikennevälineissä seuraavissa tilanteissa:

  • Olet menossa koronavirustestiin.
  • Epäilet että sinulla on koronavirus ja olet menossa hoitoon.
  • Sinulla on flunssan oireita.
  • Tiedät, että olet altistunut koronavirukselle.

Kysy koronaviruksesta

Voit kysyä ja jutella koronaviruksesta Kehitysvammaliiton puhelimessa numerossa 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2022
Kuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC