Koronavirus

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä

Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa.

Koronavirus on pandemia. Pandemia on tauti, joka on levinnyt kaikkialle maailmaan.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskivut
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli.

Osa ihmisistä saa myös vakavampia oireita. Heillä on yleensä myös jokin muu sairaus.

Suomessa koronavirukseen sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Jos sinulla on koronaviruksen oireita

Jos sinulla on koronaviruksen oireita, ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Voit soittaa

  • omaan terveyskeskukseesi
  • lähimmän sairaalan päivystykseen
  • päivystysnumeroon 116 117.

Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä hätätilanteessa.

Lue selkokieliset ohjeet sairastamiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (thl.fi)

Pidä huolta puhtaudesta

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä koronaviruksen leviämistä.

Näin huolehdit puhtaudesta:

  • Pese kädet usein ja huolellisesti. Käytä vettä ja saippuaa.
  • Jos et voi pestä käsiäsi, käytä käsidesiä.
  • Älä koskettele silmiäsi, nenääsi tai suutasi.
  • Jos kotonasi asuu monta ihmistä, käyttäkää omia käsipyyhkeitä.
  • Pyyhi säännöllisesti kodin pinnat, joihin kosketaan paljon. Näitä ovat esimerkiksi ovenkahvat ja kaukosäätimet.

Näin yskit ja aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä kertakäyttöistä nenäliinaa ja heitä nenäliina heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yksi tai aivasta hihaan, älä käsiin.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla.

Ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla (thl.fi)

Pidä riittävästi etäisyyttä

Muista myös nämä asiat arjessasi:

  • Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin ainakin metri etäisyyttä.
  • Vältä suuria ihmisjoukkoja.
  • Älä kättele.
  • Älä vieraile yli 70-vuotiaiden ihmisten luona. He kuuluvat riskiryhmään.
  • Älä vieraile sairaaloissa tai hoitolaitoksissa.

Kysy ja keskustele koronaviruksesta

Koronavirus voi herättää huolta ja kysymyksiä.

Asiasta kannattaa jutella läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa. Jos et voi tavata läheisiäsi, pidä heihin yhteyttä puhelimella tai netissä.

Lue vinkit huolien ja pelkojen käsittelyyn

Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi koronasta selkokielellä

Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuva: Istockphoto