Apua huoliin ja pelkoihin
Me kaikki tunnemme toisinaan huolta tai pelkoa.
Tällä sivulla on keinoja, joiden avulla voit käsitellä huolia ja pelkoja.
- Pelkoa aiheuttavat monenlaiset asiat
- Kaikki tunteet ovat sallittuja
- Puhuminen auttaa
- Pidä kiinni tutuista tavoista
- Tee mukavia asioita
- Apua huoliin ja pelkoihin
Pelkoa aiheuttavat monenlaiset asiat
Huolta ja pelkoa voivat aiheuttaa monenlaiset asiat.
Sinulle on voinut tapahtua jotain pelottavaa. Ehkä olet nähnyt tai kuullut jotain huolestuttavaa.
Voit olla peloissasi esimerkiksi siitä, mitä sinulle tapahtuu. Sekin voi huolestuttaa, mitä läheisillesi tapahtuu.
Kaikki tunteet ovat sallittuja
Huoleen ja pelkoon liittyy usein myös muita tunteita.
Jos olet kokenut jotain pelottavaa, saatat olla myös
- ahdistunut
- epävarma
- surullinen
- vihainen
- levoton.
Saatat olla myös helpottunut, että olet itse turvassa. Saatat olla helpottunut siitäkin, että sinulle tärkeät ihmiset ovat kunnossa.
Kaikki tunteet ovat sallittuja. Mikään tunne ei ole väärä tai kielletty.
Vaikeat tunteet menevät myös ohi.
Puhuminen auttaa
Huolista ja peloista kannattaa jutella. Puhuminen helpottaa olo.
Voit puhua vaikkapa
- ystävän
- perheenjäsenen
- ohjaajan
- tukihenkilön kanssa.
Kun juttelet tunteistasi, voit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Miltä sinusta tuntuu nyt?
- Mitkä asiat huolestuttavat tai pelottavat sinua?
- Mitkä asiat ovat hyvin?
- Mikä sinua auttaa?
- Mistä sinulle tulee hyvä olo?
Pidä kiinni tutuista tavoista
Jos olet huolissasi tai peloissasi, yritä pitää kiinni tutuista tavoista.
Tuttu päiväohjelma lisää turvallisuutta ja helpottaa oloa. Pelko ja muut vaikeat tunteet vähenevät, kun elät tavallisesti.
- Herää aamulla tavalliseen aikaan.
- Peseydy ja pukeudu.
- Harrasta liikuntaa.
- Tee asioita, joista pidät.
- Syö ja käy nukkumaan tavalliseen aikaan.
Alkoholia kannattaa välttää. Se huonontaa oloa.
Tee mukavia asioita
Jos olet huolissasi, tee asioita, joista tykkäät. Mukavien asioiden tekeminen helpottaa oloasi.
Mistä sinulle tulee hyvä olo? Mikä sinua rentouttaa?
Pidätkö esimerkiksi
- lukemisesta
- musiikin kuuntelusta
- laulamisesta
- liikkumisesta luonnossa
- eläimistä
- maalaamisesta tai piirtämisestä
- kirjoittamisesta
- pelaamisesta?
Pidä ainakin yhteyttä sinulle tärkeisiin ihmisiin.
Myös liikunta kannattaa. Se rentouttaa.
Apua huoliin ja pelkoihin
Muista, et ole ainoa, jolla on huolia ja pelkoja. Et ole myöskään yksin.
Huoliin ja pelkoihin saa apua. Ja vaikeistakin asioista selviää.
Saat apua esimerkiksi seuraavissa paikoissa:
Verkko-Kertun neuvonta
Voit kysyä Verkko-Kertulta mistä vain aiheesta. Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokielellä.
Lähetä kysymys Verkko-Kertulle
MIELI ry:n Kriisipuhelin
MIELI ry:n Kriisipuhelimeen voit soittaa milloin tahansa. Numero on 09 2525 0111.
Lue lisää Kriisipuhelimesta Mieli ry:n sivuilta (mieli.fi)
Sekasin-chat nuorille
Sekasin-chatissa nuoret voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä.
Sekasin-chat on auki maanantaista perjantaihin kello 9–24 sekä lauantaina ja sunnuntaina kello 15–24.
Sekasin-chat on osoitteessa sekasin.fi
Solmussa-chat aikuisille
Solmussa-chatissa aikuiset voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä.
Solmussa-chat on auki maanantaista torstaihin kello 15–19.
Pääset Solmussa-chattiin Tukinetin sivuilta (tukinet.net)
Lähde:
- Pelottavasta kokemuksesta selviäminen -aineisto (papunet.net)
Teksti: Jenni Sipilä ja Susanna Rieppo, 2022
Kuvat: Iiro Vihavainen