Tietoa tupakasta

Tällä sivulla on tietoa tupakasta ja vinkkejä tupakasta kieltäytymiseen.

Tupakkatuotteita on monenlaisia

Tupakka on kasvi, jonka lehdistä valmistetaan erilaisia tupakkatuotteita.

Tupakkatuotteita ovat esimerkiksi savuke ja nuuska.

Savuke on jauhettua tupakkaa, joka on kääritty paperiin. Tupakoija imee savukkeesta tupakan savua filtterin läpi.

Nuuska on jauhettua tupakkaa, johon on lisätty esimerkiksi vettä ja makuaineita. Nuuska laitetaan huulen alle.

Sähkösavuke on laite, jossa höyrystyy nestettä. Höyryssä on nikotiinia. Tupakoija imee höyryä keuhkoihinsa.

Tupakka on haitallista terveydelle

Myös nuuskassa on nikotiinia.

Tupakka ja tupakansavu sisältävät monia myrkyllisiä aineita.

Tupakan myrkkyjä ovat esimerkiksi

  • terva
  • häkä
  • nikotiini.

Nuuskan myrkkyjä ovat

  • nikotiini
  • arsenikki
  • lyijy.

Myös sähkösavukkeessa on nikotiinia ja muita haitallisia aineita.

Tupakointi on monin tavoin haitallista terveydelle:

  • Tupakointi aiheuttaa hammaskiveä ja tulehduksia ikenissä.
  • Tupakointi on haitallista keuhkoille, aivoille ja sydämelle.
  • Tupakointi aiheuttaa yskää.
  • Tupakointi pahentaa flunssaa, astmaa ja allergioita.
  • Tupakointi aiheuttaa syöpää.
  • Tupakointi heikentää kuntoa.
  • Tupakointi lisää riskiä sairastua sydän- tai verisuonitauteihin.

Tupakka on erityisen haitallista nuorille. Tupakka haittaa nuoren aivojen kehitystä ja vaikeuttaa oppimista.

Opit siis paremmin, kun et polta!

Mieti:

  • Miten sinä huolehdit terveydestäsi?
  • Mitä terveellisiä tapoja sinulla on?

Tupakka aiheuttaa riippuvuutta

Tupakassa, nuuskassa ja sähkösavukkeissa on nikotiinia. Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta.

Riippuvuus  syntyy nopeasti, jopa muutaman kokeilun jälkeen.

Näin riippuvuus syntyy:

  1. Ihminen polttaa tupakkaa tai käyttää nuuskaa.
  2. Nikotiini imeytyy verenkiertoon ja aivoihin.
  3. Nikotiini aiheuttaa aivoissa mielihyvän tunnetta.
  4. Tupakoijan tai nuuskaajan aivot tottuvat nikotiiniin.
  5. Aivot tarvitsevat yhä enemmän nikotiinia, jotta mielihyvän tunne palaisi.

Jos riippuvainen ihminen ei saa nikotiinia, hänelle tulee vieroitusoireita.

Nikotiinin vieroitusoireita ovat esimerkiksi:

  • ärtyneisyys ja keskittymisvaikeudet
  • kärsimättömyys ja levottomuus
  • univaikeudet
  • päänsärky
  • tupakanhimo
  • makean himo
  • ruokahalun lisääntyminen.

Riippuvuus voi liittyä myös tunteisiin.

Tupakoija voi esimerkiksi kokea, että tupakanpoltto antaa itsevarmuutta hankalassa tilanteessa.

Tupakoija voi myös palkita itsensä tupakalla. Hän saattaa polttaa tupakan, kun on selvinnyt vaikeasti tilanteesta.

Mieti:

  • Mistä sinä saat itsevarmuutta?
  • Miten palkitset itsesi, kun selviydyt vaikeasta tilanteesta tai onnistut hyvin?

    Suurin osa nuorista ei polta

    Jotkut nuoret aloittavat tupakoinnin, koska kaverit polttavat.

    Yhteiset tupakkahetket voivat lisätä tunnetta siitä, että kuulutaan samaan porukkaan.

    Nuori saattaa pelätä, että hän jää porukan ulkopuolelle, jos ei polta. Siksi tupakasta kieltäytyminen voi olla vaikeaa.

    Onneksi suurin osa nuorista ei polta!

    Näin kieltäydyt tupakasta

    Selvis-hanke kysyi nuorilta, miten he kieltäytyvät tupakasta.

    Näin nuoret vastaavat, kun heille tarjotaan tupakkaa:

    • “Ei kiitos!”
    • “Tupakointi ei kuulu minun tapoihini.”
    • “Olen lopettanut tupakoinnin.”

    Entä sinä? Mikä on sinun tapasi kieltäytyä?

    Katso Selvis-hankkeen video Tupakasta voi kieltäytyä:

        Tupakkalaki suojaa tupakan haitoilta

        Tupakkalaki suojelee ihmisiä tupakan haitoilta. Laki suojelee etenkin lapsia ja nuoria.

        Siksi tupakointi on kielletty esimerkiksi:

        • kouluissa ja niiden pihoilla
        • ravintoloissa
        • kahviloissa.

        Lain mukaan

        • alle 18-vuotias ei saa pitää tupakkatuotteita hallussaan, esimerkiksi taskussaan.
        • alle 18-vuotias ei saa polttaa tupakkaa.
        • alle 18-vuotiaalle ei saa myydä tupakkaa.
        • kaverit tai vanhemmat eivät saa antaa tai ostaa tupakkaa alle 18-vuotiaalle.

        Sarjakuvassa alaikäinen nuori pyytää täysi-ikäistä nuorta ostamaan tupakkaa. Täysi-ikäinen nuori empii. Kaverit tulevat apuun ja kieltävät täysi-ikäistä ostamasta tupakkaa alaikäiselle.

        Savuton Suomi

        Suomen tavoite on olla savuton vuoteen 2030 mennessä. Tavoite tarkoittaa, että vuonna 2030 Suomessa ei enää polteta tupakkaa. Silloin ei myöskään käytetä nuuskaa.

        Tupakoinnin lopettamiseen saa apua esimerkiksi

        • oman kunnan terveysasemalta
        • oman kunnan nuorisoasemalta
        • oppilaitoksen terveydenhuollosta.

        Apua saa myös EHYT ry:n Päihdeneuvonnasta numerosta 0800 900 45.

        Päihdeneuvontaan soittaminen ei maksa mitään. Neuvontaan voi soittaa nimettömänä ja mihin aikaan tahansa.

        Lue myös Näin lopetat tupakoinnin

        Teksti: Selvis-hanke, 2020

        Kuvat: iStock

        Lähteet ja lisätietoa: