Tavoitteena palkkatyö

Moni kehitysvammainen nuori haluaa tehdä työtä, josta maksetaan palkkaa.

Tällä sivulla nuoret kertovat töihin liittyvistä haaveistaan.

Olisi kiva, jos olisi tilipäivä

Pia Elonen

Piia Elosen opinnot päättyvät pian ja hän alkaa etsiä töitä. Työnhaussa Elosta auttaa Vantaan kaupungin työvalmentaja.

Kokemusta kaupantöistä

Elonen etsii esimerkiksi kaupantöitä ja pesulatyötä.

Elonen on työskennellyt kaupassa aiemminkin. Kaupassa hän muun muassa hyllytti tavaroita.

Myös pesulatyöt ovat Eloselle tuttuja.

“Olen hyvä pesemään pyykkiä”, Elonen sanoo.

Unelmana keittiötyöt

Mieluiten Elonen tekisi töitä ravintolassa tai kahvilassa.

“Haluaisin työskennellä esimerkiksi McDonaldsissa tai pienessä kahvilassa.”

Ravintolan tai kahvilan työntekijän pitää huolehtia siitä, että ruuat pysyvät puhtaina. Sitä varten työntekijän pitää suorittaa hygieniapassi.

Elonen aikoo suorittaa hygieniapassin keväällä.

Osa palkasta säästöön

Mitä Elonen tekisi, jos hän saisi työtä ja palkkaa?

”Säästäisin osan ja lähtisin kihlattuni ja äitini kanssa Tukholman risteilylle”, Elonen sanoo.

“Olisihan se kiva, jos olisi tilipäivä.”

Teksti ja kuva: Mira Vihmo, 2016

Ostaisin itselleni jotain kivaa

Rosa Hyvönen

Rosa Hyvönen on 24-vuotias. Hän harjoittelee työelämän taitoja Aula työkodissa Helsingin Eirassa.

Hyvönen harjoittelee esimerkiksi keittiötaitoja, tarjoilua ja siistimistä.

“Olisi kiva päästä oikeisiin töihin. Rahat ovat tiukoilla”, Hyvönen sanoo.

Matkustelua ja ostoksia

Jos Hyvönen pääsisi palkkatöihin, hän käyttäisi osan palkasta matkusteluun. Hyvösen suosikkikohde on Espanja.

“Espanjassa voisi nauttia lämmöstä”, hän sanoo.

Jos Hyvönen saisi palkkaa, hän menisi myös ostoksille. Ostoslistalla on nyt CD-levyjä, DVD-elokuvia, vaatteita ja polkupyörä.

“Haluaisin ostaa itselleni jotain kivaa”, hän tiivistää.

Kihloihin ja oma asunto

Hyvönen haluaisi mennä kihloihin poikaystävänsä kanssa. Siihen liittyy toinenkin haave – oma asunto.

Nyt Hyvönen asuu yhdessä äitinsä ja kahden kissan – Ellin ja Nellan – kanssa.

Taitava ja rohkea työntekijä

Keittiö- ja ravintolatyöt sujuvat Hyvöseltä hyvin. Hän osaa tarjoilla, siivota ja viedä likaisia astioita tiskiin.

Hyvönen on ollut työharjoittelussa K-Marketissa ja MacDonalds-ravintolassa. K-Marketissa hän hyllytti tavaroita. Hampurilaispaikassa hän siivosi, tiskasi ja vei roskia roskiin.

Millainen työntekijä Hyvönen omasta mielestään sitten on?

“Haluan oppia uusia asioita, ja teen töitä ohjeiden mukaan”, Hyvönen vastaa epäröimättä.

Teksti: Markku Juusola, 2016
Kuva: Pekka Elomaa

Haluaisin maksaa itse laskuni

Panu Jääskeläinen

Vantaalainen Panu Jääskeläinen on ammattitaitoinen varastonhoitaja. Hän haluaa tehdä työtä ja saada siitä palkkaa.

Vakituista työpaikkaa ei kuitenkaan ole vielä löytynyt.

Ammattitaitoinen varastotyöntekijä

Jääskeläisen ammatti on varastonhoitaja. Hän on suorittanut logistiikka-alan perustutkinnon.

“Varastotyö on kiinnostavaa. Oppii uutta ja tutustuu uusiin ihmisiin”, Jääskeläinen kuvailee.

Työkokemusta Jääskeläisellä on Ikean ja Wulffin varastoilta. Ikeassa hän siivosi varastoja ja suoristi tavaralavoja. Wulffin varastossa hän ajoi myös trukkia.

Rahaa tavallisiin asioihin

Jos Jääskeläinen saisi työpaikan ja kunnon palkan, hän käyttäisi rahaa ihan tavallisiin asioihin.

“Voisin maksaa itse laskuni. Ostaisin oman asunnon ja laittaisin rahaa säästöön”, Jääskeläinen suunnittelee.

Uusi työ hakusessa

Tällä hetkellä Jääskeläisellä ei ole töitä. Hän osallistuu työtoimintaan, missä hän pussittaa ruuveja ja seinätulppia.

Työtoiminnasta ei makseta palkkaa, vaan työosuusrahaa, joka on noin 5 euroa päivässä.

Jääskeläinen etsii palkkatöitä.

Miksi työnantajan kannattaisi palkata juuri hänet?

“Olen tunnollinen työntekijä. Noudatan annettuja ohjeita”, Jääskeläinen vastaa.

Teksti: Markku Juusola, 2016
Kuva: Pekka Elomaa

Media ala on mun juttu

KVL 20160316 LAHTI Miska Aropaasi. Kuva Pekka Elomaa

Miska Aropaasi

29-vuotias Miska Aropaasi haluaa palkkatyöhön. Häntä kiinnostaa etenkin media-ala eli työ erilaisten viestintäkanavien parissa.

Kokemusta monelta alalta

Aropaasilla on kokemusta monelta eri alalta. Hän hallitsee pihatyöt, tuntee media-alaa ja on taitava kokki.

Nyt Aropaasi on työtoiminnassa Niemen toimintakeskuksessa. Hän työskentelee toimintakeskuksen keittiössä. Toimintakeskuksen henkilökunnan mukaan Aropaasi onkin taitava ruuanlaittaja.

Säästöillä medialaitteisto

Eniten Aropaasia kiinnostaa kuitenkin media-ala.

Aropaasi on suorittanut muusikon tutkinnon Kaarisillan taide- ja toimintakeskuksessa. Hän on innokas laulaja.

Aropaasilla on kokemusta myös videohaastatteluista. Niitä hän on tehnyt toimintakeskuksen mediapajalla.

Jos Aropaasi saisi palkkatöitä, hän säästäisi rahaa ja hankkisi itselleen oman medialaitteiston. Ostoslistalla on Mac-tietokone ja äänimikseri.

“Media-ala on mun juttuni”, Aropaasi toteaa.

Teksti: Markku Juusola, 2016
Kuva: Pekka Elomaa

Haastatellut nuoret olivat mukana Kehitysvammaliiton Palkkaa mut -kampanjassa.

Tutustu myös näihin: