Kirjoita runoja

Nainen kirjoittaa muistikirjaan.Tällä sivulla on vinkkejä ja tehtäviä runojen kirjoittamiseen.

Pian vinkit runojen kirjoittamiseen

Olen autisti ja tykkään kirjoittaa runoja.

Runot ovat mielestäni hyvä tapa ilmaista itseään ja omia ajatuksia.

Runot ovat yleensä lyhyitä ja muistuttavat vähän lauluja.

Minä kirjoitan usein siitä, mitä aistin ympäristöstä eli mitä vaikkapa kuulen tai näen.

Kirjoitan myös siitä, mitä tapahtuu. Kirjoitan esimerkiksi vuodenaikojen vaihtelusta ja omista tekemisistä, kuten retkestä tai juhlista.

Runoissa voi kirjoittaa myös tunteista. Voi esimerkiksi miettiä, mistä on iloinen tai surullinen.

Runoissa voi kirjoittaa myös omista ajatuksista ja mielipiteistä.

Mitä mieltä sinä olet esimerkiksi vammaisten yhdenvertaisuudesta?

Runoissa voi kertoa myös omia kokemuksia.

Miten esimerkiksi sinun lomasi sujui?

Runoista voi sitten keskustella runojen lukijoiden kanssa. Yhdessä voi miettiä, mitä tunteita ja ajatuksia runosta syntyy.

Runot ovat hyvä keino tuoda omia näkökulmia esille ja jakaa niitä toisten kanssa.

Kirjoittaja: Pia Hämäläinen, 2022

Kirjoita runo itsestäsi

Tämän tehtävän avulla voit kirjoittaa runon itsestäsi.

Kirjoita runon 1. riville jokin eläin.

Kirjoita runon 2. riville jokin väri ja hedelmä.

Kirjoita runon 3. riville jokin kaunis sana.

Kirjoita runon 4. riville vuodenaika ja paikka, jossa vuodenaika on.

Kirjoita runon 5. riville soitin, joka tekee jotain.

Lisää jokaisen rivin alkuun sanat Minä olen.

Esimerkiksi näin:

Minä olen

Minä olen siili.
Minä olen punainen omena.
Minä olen rakkaus.
Minä olen kevät puutarhassa.
Minä olen rumpu, joka pärisee.

Tehtävä perustuu Lukemon runotehtäviin: Lukemon runotehtävät (lukemo.fi)

Kirjoita runo tunteista

Tämän tehtävän avulla voit kirjoittaa runon tunteista.

Valitse runon nimeksi jokin tunne. Tunteita ovat esimerkiksi ilo, suru ja pelko.

Kirjoita runon 1. riville kaksi väriä. Värejä ovat esimerkiksi, sininen, punainen, keltainen ja vihreä.

Kirjoita runon 2. riville jokin muoto ja eläin. Muotoja ovat esimerkiksi pyöreä, kulmikas ja soikea. Eläimiä ovat esimerkiksi siili, kissa ja hiiri.

Kirjoita runon 3. riville kaksi makua. Makuja ovat esimerkiksi makea, suolainen ja kirpeä.

Kirjoita runon 4. riville jokin ääni ja soitin. Ääniä ovat esimerkiksi pärisevä, kopiseva ja suhiseva. Soittimia ovat esimerkiksi rumpu, kitara ja huilu.

Lisää jokaisen rivin alkuun sanat Ilo on.

Esimerkiksi näin:

Ilo

Ilo on keltainen ja valkoinen.
Ilo on pyöreä ankka.
Ilo on makea ja suolainen.
Ilo on pärisevä viulu.

Tehtävä perustuu Lukemon runotehtäviin: Lukemon runotehtävät (lukemo.fi)

Lähetä runosi julkaistavaksi

Lähetä runosi meille julkaistavaksi. Julkaisemme runoja Vernerin sivuilla ja somessa.

Voit lähettää runon meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Lähetä runon mukana nimesi tai nimimerkkisi. Julkaisemme sen runon yhteydessä.

Voit lähettää runon meille myös Runot-sivun lomakkeella.

Pääset Runot-sivulle tästä linkistä