Rakkaus
- Hiiret kuutamokeinussa
- Olennaisen äärellä
- Nähty, kuultu, rakastettu
- Palautuspiste
- Silmälasit
- Rauhaa toivon maailmaan
- Joulun sanoma
- Rakkauden tunnustus
- Syksy saapui
- Muuttomatka
- Ymmärrän
- Valo
- Äitienpäivä
- Mittarit
- Kohtaaminen
- Rakkautta
- Mies josta unelmoin
- Romanttiset aikuiset
- Kissarakkaus
- Näkemys
- Muisto
- Rakastan sinua
- Rakastan sinua
- Äidin muistojuttu
- Simple love
- Kesä
- Kesä
- Suutelu
- Rakkaus
- Ollaan hyviä toisillemme
- Ikinä en sinua unohda
- Mä rakastan sua niin että halkeen
- Onni
- Rakkaus
- Rakkaus tärkeä asia
- Hengailija
- Oikea rakkaus
- Rakkaus 3
- Rakkaus 2
- Rakkausruno
- Koru
- Rakkaus
Hiiret kuutamokeinussa
3.3.2025
Käsi kädessä
yhdessä kuutamokeinussa keinuen
peltohiiripoika ja metsähiiri tyttö
rakastaen toisiaan
sydämenmuotoisen kuunsirpin alla.
Taivaalle maalaten tähtitaulua
joka kertoo rakkaudesta
ja lauluista sydämelle.
Tammenlehtopuiden alla
kävyt narskuvat käpäliesi alla.
Joutsenten sinisen purppuranpunaiset siivet
muodostavat sydämen muotoisen kuvion
lammen pintaan.
Kurjenmiekka auringon kultaamana
lävistää sydämesi
rakkauden hengen avulla
kuvastaen rakkautta.
Ja tuoden sen tähtien lähelle pintaa
joutsenen siipien iskun
hajottaessa tähtimeren avaruudessa
kaukaisuudessa.
Avaruususvana hajotessa tähtiin kaukaisuuksiin
universumin tummiin pyörteisiin.
Avaruusvana, tähtien rivistö
laulaa rakkauslaulua
peltohiiripojalle ja metsähiiritytölle.
Universumin tähtien tuolla puolen.
Kuutamokeinussa istuen.
Nimimerkki: Särkynyt enkeli
Olennaisen äärellä
20.9.2024
Sisälläni
vallitsee
kirkkaus ja ilo,
sisälläni
loistaa
aurinko ja valo,
kun olen
olennaisen
äärellä:
musiikin,
yhteyden,
rukouksen
ja syvemmin:
uskon,
toivon
ja rakkauden.
Kirjoittaja: Pia
Nähty, kuultu, rakastettu
11.9.2024
Mummuni aina sanoi,
että kaikki lastenlapset
ovat yhtä rakkaita.
Hänen mallillaan
yritän
osaltani
antaa ihmisille
ymmärretyksi, nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen kokemuksia.
Kristillisellä rakkaudella.
Teorioita soveltaen.
Tarpeita nähden.
Tunneälyä käyttäen.
Autismini raameissa.
Kirjoittaja: Pia
Palautuspiste
2.9.2024
Tietokoneissa
on palautuspiste
eli aiempi tila,
joka on
vielä vakaa
tietokoneen
kaatuessa.
Minun
palautuspisteeni
ihmisenä
on armo.
Kun kaikki
kaatuu päälle,
armo jää.
Armon suoja
jää.
Kirjoittaja: Pia
Silmälasit
2.4.2024
Jos linssien
vahvuus
on vaikka
miinus kuusi,
kauas ei näe
ilman laseja.
Jos linssien
vahvuus
on vaikka
plus kolme,
lähelle ei näe
ilman laseja.
Sanat
toimivat samoin.
Kuusi miljardia ihmistä
auttaa näkemään kauas.
Yhdenvertaisuus
auttaa näkemään lähelle.
Rakkaus
osuu suoraan
elämän ytimeen.
Kirjoittaja: Pia
Rauhaa toivon maailmaan
20.11.2023
Oi Sä Taivas!
Ukraina Sinun puolestasi Rukoilen!
Sekä maiden,
jotka kärsii.
Rukoilen ja pyydän,
rakas Jumala,
suo rauha maailmaan.
Pidetään yhdessä yhtä,
tukekaamme käsi kädessä,
käsi kädessä.
Pidetään huolta toisistamme.
Nimimerkki: Rauhaa toivon
Joulun sanoma
20.12.2022
Joululla
on monta sanomaa.
On joululahjojen,
joulukoristeiden
ja jouluruokien sanoma,
jota viestivät kaupat
tarjouksillaan.
On yhdessäolon sanoma,
kun usein suku kokoontuu
yhteisen kuusen ympärille.
On joululaulujen sanoma,
joka raikaa
niin marketeissa
kuin hartaammin kirkoissa.
On seimen sanoma,
joulun lapsen
syntymä maailmaan,
talliin eläinten seuraan,
olkipedille.
Olisiko
kaikkien
joulun sanomien
yhteinen tekijä,
jollain tapaa,
rakkaus,
niin sydämissä
kuin kaikuvana
yli taistelujen äänten?
Kirjoittaja: Pia
Rakkauden tunnustus
19.9.2022
Laula kaunein biisi jonka osaat oikeasti,
siitä voit saada voimaa pirteesti.
Ilon siitä voit antaa,
pahuutta et voi kantaa.
Olet kaunein päällä maan tää,
siitä voi yhdessä iloisesti laulua heittää.
Nyt kuullaan upeaa sointua lintujen,
se kestää rautaa sekä lyönnin miekkojen.
Rakas, olet kauneinta musiikkia elämän,
jokainen voi nauttia siitä sydämen lämmöllä tämän.
Voi kun voisin antaa rakkauden syvän sulle,
hoit vaan, että maailmalle voit itsesi antaa mutta et mulle.
Niin yksin saat rakastaa täysin elämäsi työtä,
valvotaan yhdessä miettien toisiamme monta yötä.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Syksy saapui
16.9.2022
On sateet tulleet taivaan rannan takaa,
puissa lehdet kohta tippuu sen jo huomata saa.
Kylmä jo hiipii maahan tähän yöllä,
voiko sitä millään hidastaa edes vyöllä?
Sade se hakkaa maahan ison lätäkön vaan,
johon tanssii upeat värikkäät lehdet syksyn tullessaan.
Silloin illat jo synkkenee pimeisiin iltoihin,
silloin me saamme mennä päin rakkauden siltoihin.
Niinpä voimme sytyttää upeat kynttilät nuo,
voidaan mennä nauttimaan takan ääreen lämpöä se meille suo.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Muuttomatka
10.8.2022
Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.
Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.
Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.
Kirjoittaja: Pia
Ymmärrän
10.7.2022
Olen miettinyt tarkkaan,
mitä sanon.
Mutta kun kerron asiani,
vastassa on
ymmärtämättömyyden muuri.
Jään miettimään, miksi.
Luultavasti siksi,
että on joskus vaikea
ymmärtää
toisen näkökulmaa.
Samalla empatia ehkä katoaa.
Tarvitaan enemmän
toisen rakastamista
samalla itseään rakastaen.
Oma näkökulma,
toisen näkökulma,
valtavasti empatiaa
että viestit
menisivät perille –
molempiin suuntiin.
Kirjoittaja: PH
Valo
3.5.2022
Valo koostuu
sateenkaaren eri väreistä,
jotka voi nähdä,
prisman avulla
tai sateenkaaressa.
Rauhan tasapaino
koostuu ehkä samoin,
erilaisuuden kirjosta.
Valoa vastaa ehkä rakkaus,
joka sulkee kaiken piiriinsä,
kaikki värit, kaikki aaltopituudet.
Rakkaus on tie.
Kirjoittaja: PH
Äitienpäivä
28.4.2022
Muisto:
Aamukuudelta metsään
poimimaan valkovuokkoja,
vielä kastepisaroita niiden lehdillä.
Kahvi tippumaan, kakkupala lautaselle.
Kahvit ja kukat äidille sänkyyn…
Paljon onnea ja kiitoksia
äitiydestä!
Oma kissaäitiys opetti minulle
äitiyden arvon:
huolenpitoa, pyyteetöntä rakkautta,
toisinaan sydän syrjällään
huolesta…
mutta suurimpana
rakkaus.
Kirjoittaja: PH
Mittarit
6.4.2022
Mittarimato
mittaa matkaa
lehdeltä toiselle.
Mikä mittaisi
matkaa
erilaisuudesta toiseen?
Kunnioitus, arvostus,
rakkaus?
Kirjoittaja: PH
Kohtaaminen
8.4.2021
Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.
Taipumukset eivät ole periytyneet.
Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.
Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.
Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.
Nimimerkki: PH
Rakkautta
1.4.2021
Tule lähelleni
halaa, suutele, pidä hyvänä.
Anna tuntea itseni rakastetuksi.
Kuinka kaipaankaan kosketustasi
oma rakkaani.
Nimimerkki: Hyasintti
Mies josta unelmoin
30.3.2021
Vain lyhyen aikaa tunsin sinut
kun minä menin kaupunkiin asumaan
ja sinä menit kaukaiseen maahan
josta olit kotoisin.
Salaa rakastin sinua
haaveissani olet lähtemättömästi.
Nimimerkki: Tytti
Romanttiset aikuiset
22.3.2021
Ole sinä romanttinen
sinä kaunis, ruma.
Sinä söpö siellä, söpöliini.
Joka tökötti siellä,
odotti morsianta.
Muisku, muisku.
Suatille, shuitsille.
Sitten meni kauppaan,
osti herkkuja ja pisti koreasti pöydän.
Tulkaa! Täällä on avajaiset, ovet on avoinna kaikille.
Nimimerkki: AP
Kissarakkaus
27.10.2019
Kis kis kissa.
Ihana syö kerma,
kun tyttö on seura.
Nimimerkki:
Jasmin
Näkemys
14.1.2019
Rakkaus
Rakastamaista Rakkautta Rakastamatta.
Nimimerkki: Kanto
Muisto
14.1.2019
Kuulin, askeleesi tutut.
Kuulin, äänesi innon.
Tunsin, kosketuksesi hellän.
Tuoksusi. aistin.
Kuiskaat Rakastat minua.
Kuiskaan Rakastan sinua.
Joka aamu muistan.
Joka ilta muistan.
Vain sinun
Nimimerkki: Kanto
Rakastan sinua
11.6.2018
Älä eroo, unta nään susta, ihanaa unta.
Rakas ota minut.
Nimimerkki: Mira
Rakastan sinua
30.1.2018
Ihanan kauniita oman kullan kuvia
ikävä sua niin paljon että siitä on tullut myös sen.
Nimi: Ville
Äidin muistojuttu
8.5.2017
Äitini muistojuttu, tarina mulle tuttu.
Oli nuorena jo toimelias, tarmokas,
kauppa-ala äitiä kiinnosti ja vaatemyynti.
Teki meille tenaville nutut,
korjasi housujen takamukset,
kun me pojankoltiaiset Tarzania leikittiin.
Muisto on oikea kultajyvä.
Nimimerkki: äidinmuistot
Simple love
10.5.2016
Sun svetaris ketju
kiinni jäi mun junttipaitaani.
Irti ei meinannu lähteä,
varmasti kiinni.
Lopulta kuitenkin onnistuin
ne erottamaan,
mutta erottamaan
en kyennyt
meitä kahta.
Nimimerkki: Runojapart1
Kesä
3.5.2016
Oih sä kesä sulhaseni
minä vaimokses tuun.
Nimimerkki: Stella ja mun pikkusisko
Kesä
26.4.2016
Kesä raikaa
hääkellot meille kaikaa.
Nimimerkki: Eerin
Suutelu
18.4.2016
Ihanaa kesän aikaa
ihanaa suudella poikaa.
Kesä on ovella
polku raikaa ja kaikuu
hyvää kevättä ja kesää.
Nimimerkki: Stella ja siskot
Rakkaus
4.4.2016
Rakastetaan toisiamme,
jaetaan ilot surut ja murheet,
annetaan anteeksi toisillemme,
mennään naimisiin, suudellaan,
hankitaan lapsia.
Siinä on rakkautta paljon.
Nimimerkki: Eerin
Ollaan hyviä toisillemme
7.9.2015
Rakastetaan toisiamme.
Välitetään toisistamme.
Yksi hyvä teko päivässä.
Voi olla jo hyvä alku elämässä.
Hyvät teot luovat ympärille hyvää.
Ehkä jopa laittavat hyvän kiertämään.
Muistetaan katsoa jokaisen sydämeen.
Sieltä voit löytää valoa huomiseen.
Kiusaaminen jättää haavan.
Siitä toipuminen voi viedä kauan aikaa.
Joten eihän kiusata lainkaan.
Nimimerkki: Kaisuli
Ikinä en sinua unohda
25.11.2014
Ikinä en sinua unohda,
olet mielessäni
vaikka et ole vieressäni.
Nimimerkki: Mirkku
Mä rakastan sua niin että halkeen
2.10.2014
Kun muutin, mulle tultiin kysyyn.
Ja blondi sano mulle,
että mä oon ihastunut sinuun.
10 min sen jälkeen tuli tää blondi sanomaan,
että haluuks alkaas seurustelee mun kans.
Mä rakastan sua niin että halkeen.
Nimimerkki: v.sirensuomi24.fi
Onni
29.9.2014
Iloita sä ja mä saamme,
kun yhteisen ajan jaamme.
Nimimerkki: Mirkku
Rakkaus
2.8.2014
Hyvä keksintö toi rakkaus.
Kun löytyy miellyttävä pakkaus,
yhteinen sävel.
Elonmarkkinoille,
joille kukkii lakkahilla,
iloa on silloin kaikkialla.
Nimimerkki: Rakkaus
Rakkaus tärkeä asia
6.5.2014
On se lasia rakkaus. Tärkeä asia.
Nimimerkki:
Rakkaus tärkeä asia
Hengailija
15.1.2014
Moi mä oon hengailija-Hertta
mä hengailen vaan
ja rakkautta ja kultaa saan
yksin oon vain kaipaan
siks sua vain.
Nimimerkki: Vesa
Oikea rakkaus
19.11.2012
Oikea rakkaus ei koskaan katoa,
katselis kuuta, tai latoa,
ei se katoa.
Nimimerkki: Ei katoa
Rakkaus 3
19.9.2012
On se weijari toi rakkaus,
vaativa on sen pakkaus,
mutta reipasta oloa vaan,
hymyä suuhun tai kiipeen kuuhun
eiku puuhun.
Nimimerkki: Hoi hui
Rakkaus 2
20.4.2012
Oih, voih, humppa soi,
vai oliko se pesukone, voih.
Ajatukset jotenkin mulla mättää,
no, ei mittää hättää.
Aurinkoinen ilma piristää,
eiku kaverin kanssa lenkille vaan.
Nimimerkki: Rakkaus 2
Rakkausruno
13.1.2012
Rakkausruno, tuumi miesi,
hän se sen vaan tiesi,
on kelpo miesi.
Runoja ei voi pakastaa,
mutta aina voi rakastaa, laulaen,
vaikka mukavia jutellen, virkoen.
Onnestakin sihistä,
sehän vaan miestä piristää,
muista tää.
Nimimerkki: Runomussu
Koru
25.10.2011
Koru, joka rasiassani pysyy,
on tuo
muistojeni rakkaus.
Sinä olet se ihana pakkaus.
Koru, joka on
kaulassani aina ollut,
näkyy kuvasi sinun.
Jossain täällä päin on
lapsuudenkotini minun.
Koru, joka on hävinnyt jonnekin,
on jossain,
mistä sitä ei löydä koskaan.
Mikään ei muutu joskaan.
Nimimerkki: Nimetön
Rakkaus
25.10.2011
Rakkaus on kaunista mutta katoavaa.
Kirjoittaja: Vesa Siren