Äitiyspakkauksesta kysymys

Kun perheeseen syntyy vauva, niin saadaan äitiyspakkaus. Se saadaan jo ennen vauvan syntymää, eikö niin? Mutta jos vauva syntyykin kuolleena, niin täytyykö pakkaus palauttaa?

Onko oikein, että oikein rikkaatkin saavat pakkauksen, vaikka heillä on varmasti varaa ostaa lapselleen vaatteita? Varmasti Suomen presidentti Sauli Niinistökin saa Jennin Haukion kanssa sen paketin, vaikka heillä on varmasti paljon rahaa.

Vastaus:

Kyllä, äitiyspakkauksen saa jo ennen vauvan syntymää. Pakkausta ei tarvitse palauttaa, jos vauva syntyy kuolleena.

Äitiyspakkauksen saa, jos tekee Kelalle hakemuksen. Sitä ei lähetetä automaattisesti kaikille vauvaa odottaville perheille. Voi olla, että rikkaat ihmiset eivät tee hakemusta ja eivät silloin saa pakkausta.

Mitä mieltä sinä olet? Onko oikein, että myös rikkaat saavat äitiyspakkauksen? Minusta on hyvä asia, että pakkauksen saa jokainen, joka sen haluaa. Se kertoo tasa-arvoisesta suomalaisesta yhteiskunnasta. Myös presidentti ja hänen puolisonsa saavat äitiyspakkauksen.

Tämä olisi hyvä aihe Minun mielestäni! -palstalle. Voit lähettää mielipidekirjoituksen tästä linkistä (www.verneri.net/selko).