Avotyöpaikka
Voivatko avotyötätekevät ihmiset liittyä ammattiliitton esimerkiksi JHL:ään? Onko avotyötä tekevällä mahdollisuuksia päästä tuettuun palkkatyöhön?
Vastaus:
Avotyöntekijä ei voi liittyä ammattiliittoon, koska hänellä ei ole työsopimusta. Ammattiliitot neuvottelevat työsopimuksiin liittyvistä asioista.
Avotyötoiminta on sosiaalipalvelua, ei sellaista työtä, jonka ehdoista ammattiliitot neuvottelevat.
Avotyöntekijällä on mahdollisuus päästä tuettuun palkkatyöhyön. Jos kunnassasi on työhönvalmentaja, ota häneen yhteyttä. Työhönvalmentaja auttaa kaikissa työn hakemiseen liittyvissä asioissa.
Jos kunnassasi ei ole työhönvalmentajaa, avotyön ohjaaja voi auttaa. Hänen avulla voit ilmoittautua TE-tomistoon ja etsiä uutta työpaikkaa. Avotyön ohjaaja voi myös neuvotella mahdollisuuksista muuttaa sinun nykyinen avotyö työsopimuspohjaiseksi palkkatyöksi.
Lisätietoa työstä Vernerin sivuilla (www.verneri.net/selko).
Verneri.netissä järjestetään lokakuussa Kysy työstä -viikko. Silloin on Vernerin lukijoilla mahdollisuus esittää erilaisia työhön liittyviä kysymyksiä. Tästä kerrotaan tarkemmin syyskuussa Vernerin Ajankohtaista-osiossa.