En jaksa tehdä tarpeeksi kotitöitä

Minä asun omassa asunnossa ja saan tukea itsenäiseen asumiseen. Minä en jaksa tehdä niin paljon kotitöitä, kuin minun vaaditaan tekemään. En jaksa imuroida melkein joka päivä tai vaihtaa sänkyyn lakanoita kahta kertaa viikossa. En jaksa tehdä aina ruokaa itse, vaan haluaisin joskus syödä eineksiä. Kuitenkin minut pakotetaan tekemään kotitöitä paljon, koska minulle sanotaan, että muuten en saa täällä asua.

Kun olen ollut päivän toimintakeskuksessa, en jaksaisi enää pestä vaatteita, laittaa niitä kuivumaan, vaihtaa sänkyyn lakanoita, tehdä ruokaa, tiskata ja imuroida. Minua alkaa melkein itkettää väsymyksestä ja kun komennellaan.

Miksi kodin pitää olla täydellisen puhdas, että siellä saa asua? Ohjaajat vain tykkäävät komentaa, siksi minua komennetaan niin paljon. Kai se on kiva komentaa ja itkettää minua.

Vastaus:

Kuulostaa kyllä hurjilta vaatimuksilta. Asiasta on hyvä jutella ohjaajien kanssa. Sano heille, että et halua siivota niin usein. Sinulla on oikeus määrätä itse, mihin käytät vapaa-aikasi. Jos et jaksa tai halua siivota ja tehdä ruokaa, niin ei sinun tarvitse.

On tietysti hyvä asia, että kotona on siistiä. Siisti koti ei kuitenkaan tarvitse jatkuvaa siivoamista. Tsemppiä!