En pysty puhumaan kunnolla

Mitä minun pitää tehdä, kun haluaisin kommunikoida ihmisten kanssa kirjoittamalla, mutta minulle ei anneta siihen lupaa? En pysty kommunikoimaan puheella tarpeeksi hyvin. Minulle koko ajan jankutetaan, että ihmiset eivät kuule tai saa mitään selvää, mitä sanon. Joudun toistamaan samaa asiaa monta kertaa ja silti minua ei ymmärretä kunnolla.

Jos saisin kirjoittaa, niin ihmiset ymmärtäisivät heti mitä tarkoitan. Miten saan ihmiset ymmärtämään, että haluan kirjoittaa, en puhua? Olen lakannut puhumasta melkein kaikille ihmisille, koska he eivät kuitenkaan ymmärrä.

Vastaus:

Kysyit samaa asiaa kesällä. Ilmeisesti tilanteesi ei ole parantunut, koska kysyt asiaa uudelleen. On tosi ikävää, että ihmiset eivät ymmärrä tilannettasi. Sinulla on kuitenkin oikeus kommunikoida kirjoittamalla. Ei sinulta voida sitä kieltää. Jokaisella ihmisellä on oikeus kommunikoida haluamallaan tavalla. Oletko yrittänyt puhua asiasta esimerkiksi jonkun ohjaajan kanssa? Jos lähimmät ihmiset eivät sinua kuuntele, etsi joku, joka kuuntelee.

En pysty antamaan tämän tarkempia neuvoja, kun en tiedä tilannettasi tarkemmin. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei sinun ympärillä ole ihmisiä, jotka ymmärtävät. Se on tosi ikävä asia.