Entä jos minä en halua muuttaa?
Minulle on ruvettu puhumaan, että minun pitäisi muuttaa nykyisestä asuntolasta johonkin toiseen asuntolaan, koska täällä asuntolassa on liian vähän toimintaa minulle. Pitäisi muuttaa asuntolaan, jossa on enemmän toimintaa. Täällä asuntolassa ohjaajat sanovat, että he eivät osaa hoitaa ja auttaa minua sillä tavalla kuin pitäisi. Muuttoa on nyt alettu suunnittelemaan ja etsimään uutta asuntolaa.
Mutta mitä, jos minä en halua muuttaa täältä pois? En ole varma, että ovatko asiat uudessa asuntolassa paremmin ja osataanko minua sielläkään auttaa.
Entä jos asiat ovat siellä huonosti? Eivät ne nykyisessäkään asuntolassa ole kovin hyvin, mutta ainakin tämä on tuttu asuntola. Uudessa asuntolassa kaikki on uutta.
Vastaus:
Hei
Muuttaminen onkin iso asia. Usein muutos ja uudet asiat herättävät meissä epävarmuutta, huolta ja pelkoa.
On siis ymmärrettävää ja hyvä, että pohdit näitä asioita.
Oletko jutellut asiasta kenenkään kanssa? Oletko kertonut, että olet huolissasi?
Muut eivät saa päättää muuttamisesta sinun puolestasi. Ohjaajien, sosiaalityöntekijän ja läheisten ihmisten pitää kuunneella sinun toiveitasi. Kerro heille, että olet huolissasi. Kerro myös, mikä sinua huolestuttaa. Miettikää yhdessä, mikä vähentäisi huoltasi.
Minusta muuttaminen kuulostaa hyvältä mahdollisuudelta. Voit saada elämääsi uusia, hyviä asioita. Mutta ymmärrän hyvin, että se jännittää. Muutos ja uudet asiat jännittävät myös minua.
Kukaan ei voi tietää, mitä kaikkea uutta muutos tuo tullessaan. Mutta kaikkiin asioihin on aina ratkaisu.
Tsemppiä!