Eriväriset ylioppilaslakit
Tiedän, että ylioppilaat käyttävät vappuna ylioppilaslakkia. Viime vuonna minä näin muutaman nuoren, joiden lakit olivat ylhäältä valkoiset ja alhaalta siniset. Yhdessä lakissa oli myös ruskea raita. Ja yhden miehen lakki oli alhaalta harmaa ja siinä roikkui iso harmaa tupsu. Olivatko ne värikkäät ylioppilaslakit jotain erikoisjuttuja?
Vastaus:
Perinteiset ylioppilaslakit ovat musta-valkoisia. Sellaisen saa, kun kirjoittaa ylioppilaaksi. Muut lakit ovat niin sanottuja valmistujaislakkeja. Se tarkoittaa sitä, että myös ammattikoulusta valmistuneilla on mahdollisuus saada lakki. Lakkeja on esimerkiksi kokiksi, lastenhoitajaksi ja parturi-kampaajaksi valmistuneille.
Lakki, jossa on harmaa alaosa ja harmaa tupsu on merkonomilakki. Lakkeja on nykyään paljon erilaisia. Esimerkiksi lähihoitajaksi valmistuva saa lakin, jossa on sininen alaosa ja sininen tupsu.