Henkilökohtainen avustaja ja tukihenkilö

Mitä eroa on henkilökohtaisella avustajalla ja tukihenkilölällä?

Minulle sanottiin, että kaupunki ei myönnä enää henkilökohtaisia avustajia. Mutta miksi ei, kun ennen myönsi
henkilökohtaisia avustajia.

Vastaus:

Henkilökohtainen avustaja auttaa vaikeasti vammaista ihmistä selviämään jokapäiväisistä asioista. Tällaisia ovat esimerkiksi pukeutuminen, pesulla käynti ja työssä käynti. Henkilökohtainen avustaja mahdollistaa itsenäisen elämän vaikeavammaiselle henkilölle. Vaikeavammaisella ihmisellä on oikeus saada henkilökohtaista apua.

Tukihenkilö tukee vammaisen ihmisen mahdollisuuksia osallistua harrastuksiin ja vapaa-ajanviettoon. Tukihenkilö voi myös olla apuna esimerkiksi ostoksilla ja erilaisten asioiden hoidossa. Tukihenkilötoiminta on hyvin erilaista eri puolilla Suomea.

Minä en valitettavasti voi tietää, miksi henkilökohtaisia avustajia ei enää myönnetä. Tästä sinun pitäisi saada kaupungilta päätös, jossa se on perusteltu. Sinulla on oikeus valittaa päätöksestä.