Herkkyys ja suuttumus

Olen aina ollut kova ottamaan kaiken henkilökohtaisesti ja yleensä haluan tehdä asiat itse ja yksin.

Huomaan myös monesti, että haluaisin olla joskus oikeassa, mutta muut eivät anna.

Kiukkuan yleensä asioista netissä, vaikka ne eivät liity asiaan, joka kiukuttaa. Ihmiset ajattelevat, että draamailen ja lopettavat sitten yhteydenpidon.

Miten tälläisestä pääsee eroon? Olen myös todella huono kysymään apua.

Vastaus:

Hyvä että kysyit apua minulta.

Tunnistat hyvin omat tunteesi. Osaat myös hienosti kertoa, miksi käyttäydyt niin kuin käyttäydyt.

Haluat siis lopettaa netissä kiukkuamisen? Se onkin hyvä idea.

Netissä kiukkuaminen voi tuntua sinusta hetken aikaa hyvältä. Mutta lopulta siitä seuraa sinulle entistä huonompi olo.

Netissä kiukkuaminen aiheuttaa huonoa oloa myös niille ihmisille, joille kiukkuat.

Sinua siis harmittaa muiden ihmisten käytös. Pahoitat mielesi siitä, mitä muut tekevät. Otat muiden käytöksen henkilökohtaisesti.

Entä jos et keskittyisikään vain omiin tunteisiisi? Entä jos yrittäisit kuvitella, mistä toisen ihmisen käytös johtuu? Miltä hänestä tuntuu?

Yleensä muiden ihmisten käytös ei johdu sinusta. Ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä toimia niin kuin he toimivat.

Kerron esimerkin:

Olin kerran puhumassa koulussa. Yksi oppilaista alkoi käyttää kännykkää kesken puheeni. Se harmitti minua. Ajattelin, että hänen mielestään minun puheeni oli huono ja tylsä. Siksi hän ei jaksanut kuunnella minua vaan käytti ennemmin kännykkää.

Sitten aloin ajatella, että ehkä hänen käytöksensä ei johdukaan minusta:

  • Ehkä oppilas olikin saanut tärkeä viestin äidiltään?
  • Ehkä hän halusi kirjoittaa kännykkäänsä muistiinpanoja puheestani?
  • Ehkä hänellä oli pää kipeä, eikä hän jaksanut keskittyä?

Ymmärsin, ettei minun kannattanut pahoittaa asiasta mieltäni. Minun ei kannattanut ottaa asiaa henkilökohtaisesti.

Joskus on siis parempi keskittyä itsensä sijaan muihin.

Joskus on myös hyvä katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstä. Jos on tehnyt väärin, kannattaa pyytää anteeksi.

Sitten on viisasta siirtyä eteenpäin. Asioita ei kannata vatvoa jälkeenpäin.