Kehitysvamma ja äitiys
Minusta kehitysvammainen voin synnyttää siinä missä muutkin, mutta mitä sinä tähän sanot?
Vastaus:
En ole aivan varma, tarkoitatko kysymykselläsi lasten hankkimista vai itse synnyttämistä. Siksi vastaan näihin molempiin asioihin, ensin lasten hankkimiseen.
Kehitysvammaisetkin ihmiset voivat hankkia lapsia. Lasten hankkimista ei voi kieltää keneltäkään. Kaikkien vanhempien on kuitenkin pohdittava sitä, pystyykö huolehtimaan lapsesta.
Lapsi vaatii pitkäaikaista sitoutumista ja jatkuvaa huolenpitoa. Vanhemmuuteen vaikuttavat ihmisen muut kyvyt, kokemukset omista vanhemmista, läheisten tuki, kyky etsiä ja ottaa vastaan apua sekä ympäristö. Vanhemmuuteen voi saada myös tukea.
Jokainen raskaus ja synnytys on erilainen kuin muut. Naisen raskaus päättyy synnyttämiseen ja siihen, kun uusi perheenjäsen syntyy. Sitä ennen nainen on jo käynyt äitiysneuvolassa. Neuvolassa seurataan, miten raskaus sujuu. Lisäksi neuvolassa puhutaan synnyttämisestä ja tehdään naiselle tutkimuksia.
Neuvolassa esimerkiksi arvioidaan, kuinka iso lapsi on. Nämä tutkimukset ovat samanlaisia kaikille, myös kehitysvammaisille ihmisille. Neuvolassa arvioidaan, miten lapsi kannattaa synnyttää.
Näistä asioista kannattaa puhua myös oman lääkärin kanssa jo silloin, kun suunnittelette lapsen hankkimista.