B- ja C-lausuntojen käyttö

Mihin asioihin B- ja C-lausuntoja käytetään? Mihin etuuksiin tai palveluihin?

Vastaus

Hei

B- ja C-lausunnot ovat lääkärin kirjoittamia lausuntoja. Niitä käytetään yleensä Kelan etuuksien sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen hakemiseen.

B-lausunto on laaja lääkärinlausunto. Se sisältää tarkat tiedot potilaan sairaudesta, toimintakyvystä, tehdyistä tutkimuksista ja hoidon tarpeesta.

B-lausuntoa käytetään esimerkiksi seuraavien hakemiseen:

  • sairauspäiväraha
  • kuntoutustuki
  • työkyvyttömyyseläke
  • lääkinnällinen kuntoutus
  • kuntouttava psykoterapia
  • erityiskorvattavat lääkkeet
  • palveluasuminen
  • muut sosiaalipalvelut.

C-lausunto on lyhyempi lääkärinlausunto. Se täydentää usein B-lausuntoa.

C-lausuntoa käytetään usein tukien ja palvelujen jatkohakemuksiin.