Haluaisin kaiken tapahtuvan heti
Kun minä haluaisin jotain tapahtuvan, niin haluaisin sen tapahtuvan heti eikä vasta myöhemmin.
Kun minulle piti hankkia uusi kännykkä, niin olisin halunnut lähteä ostamaan sitä heti. Ja sitten suutuin, kun sanottiin, että se voidaan ostaa vasta myöhemmin. Pelkäsin, että en saa sitä sitten ollenkaan.
Miten pystyn lopettamaan sen, että en hermostu ja suutu, kun joku minun haluama asia ei tapahdu heti?
Vastaus
Hei
Tunnistat hienosti tunteesi! Tunnistat sen, että olet vihainen. Ja tunnistat myös sen, miksi suutut.
Minäkin suutun herkästi silloin, kun minua pelottaa.
Pelko, viha ja kaikki muutkin tunteet ovat tärkeitä. Mitään tunnetta ei tarvitse vältellä. Kaikkien tunteiden voi antaa tulla ja olla. Tunteet kestävät jonkin aikaa ja menevät sitten ohi.
Eli vihainen saa olla, mutta vihaisena ei saa satuttaa itseä tai muita tai rikkoa paikkoja.
Jos vihan tunne menee herkästi yli, kannattaa miettiä, mitkä ovat omia keinoja rauhoittua.
Joku menee omaan rauhaa, joku huuhtelee naaman kylmällä vedellä, joku kuuntelee musiikkia.
Kun minua suututtaa, lasken hitaasti kymmeneen ja hengitän samaan aikaan rauhallisesti. Joskus lähden kävelylle, se auttaa minua rauhoittumaan.
Mikä on sinun keinosi rauhoittua?
Kun huomaat, että sinua alkaa suututtaa, tee niitä asioita, jotka auttavat sinua rauhoittumaan.
Kun suuttumus on mennyt ohi, juttele asiasta jonkun kanssa.
Tsemppiä!