Kiukkuaminen
Hei Kerttu
Olemme siis kihloissa. Puolison käytös huolettaa välillä jopa häntä itseään. Ja kun mä alan sitten potkia tuota sänkyä.
Toisinaan hän kiukkuaa myös minulle. Ja sitten en ymmärrä, kun mä alan murisemaan. Siitä tulee minullekin tosi paha mieli.
Enkä ymmärrä, että miksi mä heti pillahdan itkuun. Eikä siinä tilanteessa minullakaan monestikaan ole mitään keinoa, miten lohduttaa häntä. Vaikka lähes kaikkea olemme jo kokeilleet.
Vastaus
Hei
Hyvä, että olet miettinyt asiaa ja kysyt neuvoa!
Läheiset ihmiset kiukkuavat ja riitelevät välillä. Se kuuluu läheisiin ihmissuhteisiin.
Kiukkuamisesta voi tulla molemmille huono olo. Itkeminen on hyvä tapa purkaa huonoa oloa.
Kiukkuamisesta ja riidoista kannattaa jutella yhdessä. Juttelu onnistuu yleensä parhaiten silloin, kun pahin kiukku on mennyt ohi.
Voisitte esimerkiksi miettiä yhdessä
- mistä kiukku johtuu
- mitä kiukkuisena saa tehdä
- mitä kiukkuisena ei saa tehdä
- mikä kiukkuun auttaa, mikä helpottaa oloa?
Voitte jutella asiasta kahdestaan tai pyytää mukaan jonkun luotettavan ihmisen. Joskus asioista on helpompi jutella, kun mukana on muitakin.
Tsemppiä!
Lue myös: Ratkaise riidat