Vanhempien puuttuminen tupakin polttoon
Moi Kerttu
Mun vanhemmat puuttuvat mun tupakin polttoon, vaikka oon täysi-ikäinen.
Mun mielestä vanhemmilla ei ole mitään oikeutta puuttua toisen tupakin polttoon, jos toinen on täysi-ikäinen.
Vastaus
Moi
Ymmärrän hyvin, että vanhempien puuttuminen tupakan polttoon harmittaa.
Täysi-ikäisellä on oikeus päättää omista asioistaan. Toisaalta täysi-ikäinenkin on vielä nuori ja vanhemmat haluavat huolehtia lapsensa hyvinvoinnista.
Tupakka on todella haitallista ja siksi vanhempasi puuttuvat siihen.
Tupakointi aiheuttaa pahaa oloa, sairauksia ja heikentää kuntoa.
Tupakka on erityisen haitallista nuorille ja sinä olet vielä nuori.
Suomen tavoite on olla savuton vuoteen 2030 mennessä. Tavoite tarkoittaa, että vuonna 2030 Suomessa ei enää polteta tupakkaa. Silloin ei myöskään käytetä nuuskaa.
Tupakoinnin lopettamiseen saa apua esimerkiksi
- oman kunnan terveysasemalta
- oman kunnan nuorisoasemalta
- oppilaitoksen terveydenhuollosta.
Vernerissä on tietoa tupakasta ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen: Tupakka
Tsemppiä!