Keskittyminen

Mikä auttaa keskittymiseen, kun pitää istua ja kuunnella pitkän aikaa ja keskittyminen herpaantuu jo 10 minuutin jälkeen?

Vastaus

Keskittymisen vaikeudet voivat johtua monista eri syistä. Siksi keskittymiseen voivat myös auttaa erilaiset asiat.

Tässä on joitain vinkkejä:

  • Nuku riittävästi, syö terveellisesti ja liiku säännöllisesti.
  • Jos käytät paljon digilaitteita, vähennä niiden käyttöä.
  • Harrasta liikuntaa ennen tilannetta, jossa sinun pitää keskittyä.
  • Kun keskityt vaikkapa kuuntelemiseen, laita kännykkä äänettömälle ja eri huoneeseen.
  • Jos mieleesi tulee kesken kuuntelun jokin tärkeä asia, kirjoita se lapulle ja palaa asiaan myöhemmin.
  • Pidä keskittymisen välissä riittävästi taukoja. Tauolla kannattaa liikkua ja venytellä.

Keskittymisen harjoittelu vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Omien tapojen muuttaminen ei tapahdu hetkessä.

Mielenterveystalon sivuilla on lisää ohjeita keskittymiskyvyn lisäämiseen: Mielenterveystalo.fi

Voit tutustua ohjeisiin yksin tai yhdessä jonkun kanssa.

Tsemppiä!