Myooman poisto

Kävin leikkauksessa eilen, kohtua leikattiin.

Miten kohtu voi supistella, vaikka siellä ei ole koskaan ollut mitään vauvaa?

Voiko myooma tulla takaisin kohtuun, kun jäi kohdun lihaksiin joitain myooman rippeitä?

Vastaus

Hei

Leikkaukseen liittyvistä asioista kannattaa kysyä lääkäriltä tai hoitajalta.

Kohtu voi supistella muulloinkin kuin synnytyksen aikana. Kohtu supistelee esimerkiksi kuukautisten aikana. Kohtu voi supistella myooman poistamisen jälkeen.

Myoomat eli kohdun lihaskyhmyt ovat yleisiä.

Kohtuun voi tulla uusi myooma, vaikka vanha myooma on poistettu kokonaan.

Myooma ei ole vaarallinen. Myooman oireina voi olla vuotohäiriöitä ja joskus kipua tai painon tunnetta. Usein myoomat ovat oireettomia.