Rautavalmiste
Mitä tarkoitetaan lääkkeellä?
Minä tiedän, että esimerkiksi särkylääke on lääke. Ja että on eri lääkkeitä eri vaivoihin.
Minulle määrättiin rautavalmiste, kun minulla on raudanpuutos. Lääkäri määräsi sen, siihen oli resepti ja se haettiin apteekista. Onko se rautavalmiste lääke?
Hoitajat sanovat, että se on lääke.
Mutta rauta on ravintoaine ja sitä saa ruoasta. Joissain ruoissa on rautaa, mutta minä tarvitsen rautalisää tableteista. Onko rautavalmiste muka lääke?
Siinä on ravintoaineita, rautaa ja c-vitamiinia. Niitä on ruoassakin, mutta ruoka ei ole lääkettä.
Vastaus
Hei
Lääke on ainetta, joka parantaa, lievittää tai ehkäisee sairautta tai sairauden oireita.
Rautavalmiste voi olla lääkettä tai ravintolisää.
Sinulle määrätty rautavalmiste on varmastikin lääkettä, koska sen on määrännyt lääkäri.
Rautalääkkeellä hoidetaan tai ehkäistään raudan puutosta.
Rautaa saa tosiaan ruuasta, mutta joskus se ei riitä. Silloin ihminen tarvitsee lisää rautaa ravintolisänä tai lääkkeenä.
Kun lääkäri on määrännyt rautavalmistetta, on tärkeä noudattaa lääkärin ohjeita sen käytössä.