Palkkatöihin: Eläke ja työmarkkinatuki
Eihän ole pakko hakea eläkettä?
Haluan hakea tosissani työmarkkinatukea, mutta toiset eivät hyväksy minun hankkivan töitä. En halua eläkkeelle.
Vastaus
Hei
Ei ole pakko hakea eläkettä.
Voit hakea töitä. Voit pyytää työnhakuun myös tukea. Suuri osa kehitysvammaisista työnhakijoista työllistyy työhönvalmentajan tuella.
Työhönvalmennuksesta käytetään eri hyvinvointialueilla eri nimityksiä.
Näitä ovat esimerkiksi
- työvalmennus
- työhönvalmennus
- tuetun työllistymisen työhönvalmennus.
Työhönvalmennus on maksutonta. Sitä järjestävät hyvinvointialueet sekä TE-toimistot eli työ- ja elinkeinotoimistot.
Voit kysyä työhönvalmennusta oman hyvinvointialueesi vammaispalveluista.
Eläkettä voi hakea myös myöhemmin, jos haluaa.