Uno-peli

Hei

Mikä on Uno-peli? Kuinka vanha peli se on ja miten sitä pelataan?

Vastaus

Hei

Uno on korttipeli.

Uno kehitettiin vuonna 1971 eli se on yli 50 vuotta vanha.

Unossa jokaiselle pelaajalle jaetaan ensin 7 korttia. Kortteja on eri värisiä ja niissä on eri numeroita. Pelissä on myös erikoiskortteja, kuten “nosta kaksi” -kortti ja suunnanvaihto-kortti.

Pelaajat laittavat kortteja vuorotellen pinoon. Pinoon saa laittaa kortteja, joissa on sama numero kuin pinon päällimmäisessä kortissa. Pinoon saa laittaa myös kortin, joka on samaa väriä kuin pinon päällimmäinen kortti. Myös erikoiskortteja saa laittaa pinoon.

Kun pelaajalla on jäljellä vain yksi kortti, hänen pitää sanoa “uno”.

Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä eroon kaikista korteista.