Koronavirus: Miksi jotkut väittävät että koronaa ei ole olemassa?
Olen lukenut internetistä, että jotkut ihmiset eivät usko koronaviruksen olemassaoloon. Olen lukenut, että jotkut ihmiset väittävät, että ihmisillä on joukkopsykoosi, kun he uskovat koronan olemassaoloon. Siihen sairastuneet ja sairaalaan joutuneet ihmiset ovat vain näyttelijöitä, jotka näyttelevät sairasta. Ja ne rokotteet ovat pelkkää suolavettä eli vettä, jossa on joukossa suolaa. Tai että koronavirukset on valmistettu jossain laboratoriossa, josta ne päästettiin tahallaan leviämään ihmisten joukkoon, että saadaan rajoittaa ihmisten elämää ja antaa heille rokotuksia, jotka eivät tehoa.
Vastaus:
Hei
Netissä kirjoitetaan paljon valheita ja väitetään asioita, jotka eivät ole totta.
Siihen on monia erilaisia syitä. Jotkut ihmiset valehtelevat netissä tahallaan. Joskus tieto voi olla vahingossa virheellistä.
Nämä sinun mainitsemat asiat eivät ole totta.
Oikean ja luotettavan tiedon tunnistaminen voi olla tosi vaikeaa.
Tärkeistä asioista kannattaa lukea vain nettisivuilta, jotka ovat luotettavia.
Näin tunnistat luotettavan nettisivuston:
- Sivuilla kerrotaan, kuka ne on tehnyt.
- Sivuilla kerrotaan, mihin tieto perustuu.
- Sivuilla kerrotaan, milloin ne on tehty tai päivitetty.
- Sivujen tarkoitus on tiedottaa tai opettaa, ei myydä tai mainostaa.
- Sivut ovat pysyvät.
Koronasta saat selkeää ja luotettavaa tietoa esimerkiksi seuraavilta sivustoilta:
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Koronavirus selkokielellä (thl.fi)
- Selkosanomat (selkosanomat.fi)