Kysymyksiä YouTubesta
Minun äitini sanoi, että YouTubeen videoita laittavien luona käy varkaita koko ajan. Eli minusta ne youtubetajat pitäisi poistaa kokonaan. Äitini sanoi niin.
Minun äitini sanoi, jos tubettajat laittaa YouTubeen videoita itsestään, niin niiden koulukaverit alkavat haukkua
niitä tubettajia.
Minun äitini sanoi, ettei niissä videoissa saa esiintyä muita ihmisiä lainkaan niin kuin minunkaan videoissa ei saa esiintyä muita ihmisiä kuin tubettajia, koska se on oikeasti rikos
Vastaus:
Olet lähettänyt monta kysymystä YouTubesta. En laita niitä kaikkia tähän. Teetkö sinä omia videoita YouTubeen? Toivotko, että voisit tehdä sinne omia videoita?
Sinua ja äitiäsi selvästi askarruttaa se, onko YouTubeen turvallista tehdä omia videoita. Äitisi pelkää muun muassa, että videoiden tekijää kiusataan. Häntä pelottaa, että tuntemattomat ihmiset komentoivat sinun videoitasi. Hän luulee, että videoiden tekeminen tuo varkaita kotiin. Hänen mielestään on rikos, jos kuvaa videoon toisia ihmisiä.
Videoita on turvallista tehdä, jos muistaa muutamia tärkeitä asiota. Tärkein sääntö on, että älä kerro videoilla mitään henkilökohtaisia tietoja. Tällaisia ovat esimerkiksi
- missä asut
- missä opiskelet
- missä käyt töissä.
Kun et kerro, missä asut, videon katsoja ei voi saada sitä tietoonsa. Jos kuvaat kotona, kuvaa niin, ettei paikkaa voida tunnistaa. Älä koskaan kerro, että olet lähdössä matkalle tai olet muuten poissa kotoa.
Toisia ihmisiä saa kuvata, jos olet saanut siihen heiltä luvan. Sinua saa kuvata, jos olet antanut siihen luvan. Sinun videoillasi saa esiintyä muita ihmisiä, jos olette siitä yhdessä sopineet. Se ei ole rikos.
Jos olet täysi-ikäinen, sinä saat itse päättää teetkö videoita YouTubeen. Äitisi ei voi kieltää sinua tekemästä videoita. Jos videoita voi kaikki nähdä, niitä voi kaikki myös kommentoida. Ikävät kommentit eivät tunnu kivalta, mutta niistä ei kannata välittää.