Kysymys metroista
Minä tiedän, että ainakin Helsingissä, Tukholmassa ja Lontoossa voi matkustaa metrolla. Olen joskus miettinyt, että miten metrokarttaa luetaan? Siinähän on hirveästi värikkäitä viivoja ja eri metroasemien nimiä. Mistä voin tietää, että nousen oikeaan metroon ja että pääsenkö sillä varmasti oikealle asemalle?
Vastaus:
Helsingissä metrolla liikkuminen on helppoa, kun linjoja on oikeastaan vain kaksi. Isoissa kaupungeissa metrolla liikkuminen on vaikeampaa.
Eriväriset viivat ovat eri linjoja ja jokaisella linjalla on pääteasema. Ennen kuin lähdet matkalle, sinun pitää selvittää
- Minkä linjan varrella on se paikka, mihin sinä olet menossa?
- Mikä on sen linjan pääteasema?
Jokaisessa metrojunassa lukee sen pääteaseman nimi, mihin se on menossa. Valitset sen metron, jossa lukee oikea pääteaseman nimi. Metroasemilla on yleensä selkeät opastetaulut, jotka kertovat, mikä metro on seuraavaksi tulossa.