Lasten saaminen eri maissa

Olen kuullut, että joissain Aasian maissa monet vanhemmat haluavat saada poikavauvan, mutta eivät tyttövauvaa. Mistä sellainen johtuu? Jos joku pariskunta saa tytön, annetaanko vauva heti pois?

Vastaus:

Tämä johtuu perinteistä. Perinteisesti poika on tarkoittanut sitä, että perheen suku jatkuu. Poika on myös taloudellinen tuki ja turva vanhemmilleen. Tytär voi olla perheelle taakka, jos hän ei pääse naimisiin. Naiset eivät ole Aasiassa yhtä tasa-arvoisia miesten kanssa kuin täällä Suomessa

Esimerkiksi Kiinassa vallitsi pitkään yhden lapsen politiikka. Se tarkoitti sitä, että valtio oli määrännyt, että perheeseen sai syntyä vain yksi lapsi. Perheet halusivat saada poikia. Tämä johti muun muassa siihen, että tyttösikiöitä abortoitiin. Syntyneitä tyttövauvoja hylättiin ja jopa tapettiin.

Kiinassa on tämän vuoksi ikäryhmiä, joissa miehiä on paljon enenmmän kuin naisia. Kaikille miehille ei riitä vaimoja. Naiset ovat myös itsenäistyneet, eivätkä välttämättä edes halua naimisiin. He pärjäävät ilman miestä. Nykyisin Kiinassa saa saada enemmän kuin yhden lapsen.