Lomat
Onko avotyötä tekevällä samat lomat kun tuetun työn tekijällä?
Vastaus:
Avotyö on kunnan tarjoamaa sosiaalipalvelua. Jokainen kunta päättää, millaisia taukoja avotyössä käyvillä henkilöillä on. Usein avotyöntekijöillä on neljän viikon kesätauko.
Tuetussa työssä käyvä on työsuhteessa. Kun työntekijä on työsuhteessa, hänelle kertyy vuosilomaa. Lomaa kertyy yleensä 2 tai 2,5 päivää kuukaudessa.
Myös osa-aikaisesta työstä kertyy lomaa, jos työntekijä tekee töitä vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kuukaudessa.
Loman pituus riippuu siis siitä, kuinka paljon henkilö on tehnyt töitä.
Työntekijä saa loman ajalta palkkaa. Monilla työpaikoilla työntekijä saa myös lomarahaa, joka on noin puolet vuosiloman ajan palkasta.