Masennus ja ahdistus

Hei

Minulla on ollut jo jonkin aikaa masennusta ja ahdistusta. Tämä ei nyt millään mene ohi. Olen vain alakuloinen ja itkuinen ja en saa oikein mitään aikaan, vaikka pitäisi.

Tuntuu että kaikki masentaa, jopa sekin masentaa, kun olen kehitysvammainen.

Minulle on kyllä usein sanottu, että olen hyvä ja arvokas ihminen.

Yleensä olen iloinen ja hymyilevä ja nauravainen nuori nainen, mutta nyt on paha olla.

Vastaus:

Hei

Onpa kurjaa, että sinulla on paha olla.

Hyvä että kirjoitit minulle.

Masennus on yleistä ja onneksi siihen saa apua.

Kenen kanssa voisit jutella asiasta? Keneltä voisit pyytää apua?

Masennukseen saa apua esimerkiksi lääkäriltä. Lääkärille voi varata ajan omasta terveyskeskuksesta. Ajanvaraukseen voi pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Masennusta voi hoitaa esimerkiksi terapialla ja lääkkeillä.

Terapiassa masentunut ihminen juttelee tunteistaan ja elämästään asiantuntijan kanssa.

Omista tunteista kannattaa muutenkin jutella luotettavien ja läheisten ihmisten kanssa. Puhuminen helpottaa oloa.

Mielenterveystalon sivuilla on lisää tietoa masennuksesta. Sivuilla on myös ohjeita masennuksen hoitoon. Sivusto ei ole selkokielinen, mutta voisit tutustua siihen vaikkapa yhdessä luotettavan ihmisen kanssa.

Pääset Mielenterveystalon sivuille tästä linkistä (mielenterveystalo.fi)

Sininauhaliitto on tehnyt selkokielisen oppaan masennuksesta.

Pääset lukemaan Masennus-oppaan tästä linkistä (pdf)

Toivottavasti olosi helpottaa!