Mikä naapuria vaivaa?
Minun naapuri on minulle välillä todella kiltti ja ystävällinen. Silloin hän myös auttaa minua mielellään ja kysyy ihan omasta tahdostaan, että miten voisi auttaa. Sitten hän voi olla ihan yllättäen hirveän vihainen ja ilkeä. Silloin hän haukkuu, puhuu ilkeitä asioita. Koskaan ei voi tietää, että onko hän kiltti vai vihainen. Minusta tuntuu, että hän ei itse muista niitä hetkiä, kun hän on ilkeä. Ainakaan hän ei koskaan pyydä anteeksi eikä ole sanonut mikä vaivaa. Olen kuullut, että on olemassa tauti, jossa ihmisen mielialat vaihtelevat kovasti. Onko hänellä kenties sellainen tauti ja jos on, niin miten voisin oppia välttämään häntä, kun hän on vihainen?
Vastaus:
En osaa sanoa, miksi naapurisi mielialat vaihtelevat. Siihen voi olla monta syytä.
On varmasti vaikea tietää etukäteen, millaisella tuulella hän milloinkin on. Mutta voisitko vältellä naapurisi seuraa silloin, kun huomaat, että hän on vihainen?
Voisit myös kertoa naapurillesi, miltä sinusta tuntuu. Voisit jutella hänen kanssaan asiasta sellaisena päivänä, kun hän ei ole vihainen.
Jos asut esimerkiksi ryhmäkodissa, voisit jutella asiasta myös ohjaajien kanssa.