Miksi kehitysvammaisille ei makseta palkkaa?
Haluaisin mennä avotöihin ja minulle olisi tiedossa sopiva avotyöpaikka, mutta olen kuullut, että avotöistä ei makseta kehitysvammaiselle palkkaa. Eli vaikka kehitysvammainen on töissä avotyöpaikassa, niin hän ei saa yhtään palkkaa työstään. Miksi kehitysvammaisille ei makseta palkkaa työstä? Eikö laki kiellä työn teettämisen ilman palkkaa? Ei minua ainakaan huvita mennä avotöihin tekemään palkatonta työtä vaikka minulle olisi avotyöpaikka tiedossa! Kyllä kaikkien on saatava palkkaa työstä!
Vastaus:
Samaa on ihmetellyt moni muukin. Mutta niin se on, että avotyöstä ei makseta palkkaa. Avotyön idea on, että avotyöntekijä on yhä edelleen työ- tai toimintakeskuksen työntekijä. Sinulle on vain osoitettu työtehtäviä toimintakeskuksen ulkopuolelta. Saat työosuusrahaa kuten muutkin toimintakeskuksen työntekijät. Yleensä työosuusraha on vähintään 5 euroa päivässä ja enintään 12 euroa päivässä. Palkkaa et saa, siinä olet ihan oikeassa.
Miksi tyytyisit avotyöhön? Kehitysvammainen ihminen voi mennä palkkatyöhön, kuten muutkin ihmiset. Siihen tarvitaan kyllä työvalmentajan apua. Työvalmentaja voi auttaa sinua tekemään työsopimuksen ja sopimaan sellaisesta palkasta, ettet menetä eläkettäsi. Hän auttaa myös työnantajaa löytämään sinulle juuri sopivat tehtävät ja valmentaa sinut selviytymään uudessa työssä.
Monet kehitysvammaiset ihmiset eivät tiedä, että hekin voivat tehdä palkkatyötä. Avotyö ei ole ainoa vaihtoehto!