Miksi minä olen niin tyhmä?

Miksi minä olen niin tyhmä kuin olen? Joskus en ymmärrä ihan helppoja asioita ennen kuin joku selittää ne minulle, vaikka kaikki muut ymmärtävät ne asiat heti?

Minun veli sanoo, että häntä hävettää, kun hänen 3-vuotias poikansakin ymmärtää asiat ilman selittämistä, mutta minä en. Niin tyhmä minä olen.

Veljeni mukaan olen kuin 2-vuotias lapsi, joka ei ymmärrä vielä mitään, koska minulla ei ole älyä tai aivoja. En minä osaa edes lukea tai kirjoittaa kovin hyvin.

Vastaus:

Onko sinun veljesi todella puhunut sinulle noin? Tuollaisen kuuleminen tuntuu varmasti todella pahalta.

Kenelläkään ei ole oikeutta puhua toiselle ihmiselle noin kuin viestissä kerrot.

En ymmärrä, mitä häpeämistä siinä on, jos joku ei ymmärrä jotain ilman selittämistä.

Onko sinulla kehitysvamma?

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää asioita. Kehitysvammainen ihminen tarvitsee tavallista enemmän aikaa asioiden ymmärtämiseen ja uusien asioiden oppimiseen.

Meillä jokaisella on omat vaikeutemme tai vammamme. Me kaikki tarvitsemme toisten ihmisten apua ja tukea. Meistä kukaan ei pärjää yksin. Olemme kaikki tärkeitä ja arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme.

Oletko kertonut veljellesi, miltä sinusta tuntuu, kun hän puhuu noin? Oletko pyytänyt häntä lopettamaan?

Tsemppiä!