Missä voi kysyä työhön liittyvistä asioista?
Haluaisin kysyä, mitä eroa on avotyöllä ja tuetulla työnteolla. Pääseekö avotöistä tuetuun työhön?
Vastaus:
Sinä voit kysyä työhön liittyvistä asioista minulta.
Avotyöntekijät tekevät tavallisia töitä tavallisilla työpaikoilla, mutta eivät saa työstään palkkaa. Avotyöntekijälle maksetaan työosuusrahaa, joka on keskimäärin 7 euroa päivässä. Avotyöntekijällä ei ole työsuhdetta työnantajaan.
Tuetusti työtä tekevä on työsuhteessa työnantajaan. Hän on siis tehnyt työnantajan kanssa työsopimuksen. Hän saa tekemästään työstään palkkaa. Työhönvalmentaja tukee työntekijää työpaikalla.
Kyllä avotyöstä voi päästä tuettuun työhön. Parasta olisi, että avotyössä ensin harjoitellaan ja sen jälkeen siirryttään tuettuun työhön.
Voit lukea lisää työstä tästä linkistä (www.verneri.net/selko/tyo).