Mitä aktiivimalli tarkoittaa?
En oikeen ymmärrä sitä. Miksi siitä niin kiistellään?
Vastaus:
Suomen hallitus määräsi lisävelvotteita työttömille työnhakijoille vuoden 2018 alusta alkaen. Näitä lisävelvotteita kutsutaan aktiivimalliksi. Nyt työttömän työnhakijan täytyy osallistua koulutukseen tai tehdä osa-aikatöitä. Työssä täytyy olla vähintään 18 tuntia kolmen kuukauden aikana. Jos työtön ei löydä osa-aikatöitä tai ei pääse koulutukseen, niin työttömyyskorvaus vähenee.
Yli puolet suomalaisista vastustaa työttömille lisättyjä velvotteita. Monen mielestä velvoitteet ovat epäoikeudenmukaiset. Aktiivimallin puolustajat ovat sitä mieltä, että tämä malli auttaa työttömiä löytämään töitä paremmin kuin aikaisemmin. Mitä mieltä sinä olet?