Miten pääsen hermostumisesta eroon?

Ruokalistassa lukee, että mitä asuntolassa on ruokana. Tänään iltaruoka olikin tarjolla päivällä ja minä hermostuin. Samoin minä hermostun, jos vaikka minun pyykkejä ei pestä heti kun haluan.

Miten pääsen hermostumisesta eroon?

Vastaus:

Hei

Minäkin hermostun joissain tilanteissa. En tiedä pääseekö hermostumisesta kokonaan eroon, mutta sitä voi helpottaa.

Hermostuminen on tunne. Tunteet tulevat ja ne menevät aina ohi. Omia tunteita voi oppia säätelemään. Eri ihmisillä on erilaiset keinot säädellä hermostumisen tunnetta.

Mikä voisi olla sinun keinosi? Mikä sinua voisi auttaa?

Voiko esimerkiksi ohjaaja auttaa sinua hermostumisen hetkellä? Voiko ohjaaja muistuttaa, että sinulla on tapana hermostua, mutta hermostuminen menee hetken päästä ohi?

Auttaako sinua, jos joku istuu viereesi, kun hermostut? Haluatko, että joku pitää sinua kädestä ja puhuu sinulle rauhallisesti?

Mitä muuta toivot itsellesi hermostumisen hetkellä?