Nimipäivät

Miksi 1.1. ja 25.12. ei juhlita kenenkään nimipäivää?
Miksi joinain päivinä nimipäiväkalenterissa on vain yksi nimi ja seuraavana päivänä kalenterissa saattaa lukea seitsemän eri nimeä?

Esimerkiksi 28.6. on Leon nimipäivä ja 29.6. on Petrin, Pekan, Petterin, Petran, Pietarin, Pekon ja Peetun nimipäivä. Mistä tällainen ero johtuu?

Mistä nimipäivät ovat saaneet alkunsa? Voitaisiinko Verneri.netin sivuilla kertoa nimipäivistä ja niiden historiasta selkokielellä?

Vastaus:

Nimipäivä on osa kristillistä perinnettä. Joulua (25.12) juhlitaan Jeesuksen syntymän vuoksi. Uusivuosi (1.1.) on kristillisessä perinteessä Jeesuksen nimen saamisen päivä. Näille päiville ei ole haluttu laittaa muita nimiä.

Huomaat varmasti, että Petri, Pekka, Petteri, Petra, Pietari, Pekko ja Peetu ovat hyvin samankaltaisia nimiä. Siksi ne ovat kaikki samana päivänä.

Nimillä voi olla myös yhteinen kantanimi. Edellä mainituilla nimillä se on Petrus. Jos nimiä on vain yksi, johtuu se siitä, että ei ole muita samankaltaisia nimiä.

Olen vastannut kerran aikaisemmin kysymykseen mistä nimipäivät ovat saaneet alkunsa. Kopioin vastauksen tähän.

Suomessa nimipäivien vietolla on pitkä historia. Niitä on vietetty jo 1300-luvulta alkaen. Nimipäivien vietto alkoi kirkon pyhimyskalenterista. Pyhimyskalenterissa oli nimipäivä jokaiselle tärkeälle pyhimykselle. Myöhemmin kalenteriin lisättiin tavallaisia suomalaisia nimiä.