Numerot ja huono onni

Miksi jotkut sanovat, että numero 13 tarkoittaa huonoa onnea?
Yksi serkkuni kertoi, että kiinalaiset uskovat, että numero 4 tuo huonoa onnea. Mistä sellainen johtuu?

Vastaus:

Kyse on vanhasta uskomuksesta, että numero 13 tuottaa huonoa onnea. Kaukaisina aikoina matemaatikot pitivät numeroa 12 täydellisenä ja hyvää onnea tuovana numerona. Koska numero 12 tuottaa hyvää onnea, sitä seuraava numero 13 tuottaa huonoa onnea. Tällaiset uskomukset olivat tuolloin yleisiä, koska ihmiset eivät ymmärtäneet monia asioita. Näitä asioita selitettiin erilaisilla uskomuksilla.

Yksi esimerkki numero 13 tuottavasta huonosta onnesta on Raamatun kertomus Jeesuksen viimeisestä ateriasta. Kertomuksessa pöydässä istui 12 ihmistä, kun Juudas Iskariot tuli pöytään. Hän oli 13. vieras pöydässä. Hieman myöhemmin Juudas Iskariot petti Jeesuksen ja Jeesus ristiinnaulittiin.

Nykyisin numeroa 13 pidetään huonoa onnea tuovana erityisesti Pohjois-Amerikassa. Esimerkiksi monissa kerrostaloissa ei ole kerrosta numero 13. Vaaleissa kukaan ehdokkaista ei halua numeroa 13. Formulakisoissa kenelläkään kilpailijalla ei ole numeroa 13.

Kiinalaiset tosiaan uskovat, että numero neljä tuottaa huonoa onnea. Tämä johtuu siitä, että numero neljä kuulostaa kiinankielellä hyvin samalta kuin sana “kuolema”.