Nuottien lukeminen
Miten nuotteja luetaan? Löytyykö asiasta tietoa selkokielellä?
Vastaus:

Kuvionuotit. Kuva: Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo
Tämä on kysymys, johon en osaa vastata. Jotta voisin asiasta kertoa, pitäisi minun ensin tutustua asiaan. Siihen minulla ei ole mahdollisuutta. En löytänyt selkokielistä tietoa nuottien lukemisesta.
Ovatko kuvionuotit sinulle tuttuja? Niiden avulla kuka tahansa voi oppia soittamaan. Kuvionuotit eivät näytä nuoteilta, mutta ne kertovat saman asian kuin nuotit. Nuotit muodostuvat eri väreistä ja muodoista. Kuvioina käytetään ristiä, palloa, neliötä ja ympyrää.
Kuvionuotit on kehitetty Suomessa. Niitä käytetään nykyisin ympäri maailmaa.