Olenko riippuvainen?
Juon kevyt colaa joka päivä mukillisen tai monta. Ainakin aamulla on saatava sitä. En juo kahvia vaan colaa. Jos se on lopussa, tulee pakko saada sitä ja alan kävellä edestakaisin, enkä osaa tehdä mitään, kun ajattelen vaan sitä. Sitten lähden kauppaan, vaikka olisi sadetta tai tosi kylmä.
Onko paha, jos juo colaa joka päivä? Kevyt cola ei kai lihota, kun ei ole sokeria? Mutta joku sanoi, että se on silti paha juttu hampaille, onko se totta? Olenko riippuvainen ja pitäisikö vähentää? Ja miten riippuvuus lopetetaan, olisiko sinulla vinkkejä?
Vastaus:
Hei
Kevyt cola on tosiaan haitallista hampaille. Se kuluttaa hampaiden kiillettä. Siksi colan juomista kannattaa vähentää.
Colassa on kofeiinia. Kofeiini aiheuttaa riippuvuutta. Colan juomisen vähentäminen voi aiheuttaa vieroitusoireita, kuten päänsärkyä ja levottomuutta.
Vieroitusoireet ovat voimakkaimmat 1-2 päivää vähentämisen jälkeen. Oireet voivat kestää useita päiviä, mutta ne alkavat lieventyä jo muutaman päivän kuluttua.
Vieroitusoireiden takia colan juomista ei kannata vähentää kerralla liian paljon. Määrää kannattaa vähentää vähän kerrallaan.
Aloita esimerkiksi niin, että juot päivässä yhden mukillisen vähemmän. Kun huomaat, että vieroitusoireet alkavat helpottaa, vähennä taas päivittäistä määrää yhdellä mukillisella.
Voit myös juoda kerralla vähän pienempiä määriä colaa. Älä juo kerralla täyttä mukillista vaan esimerkiksi puolikas mukillinen.
Näin helpotat vieroitusoireita:
- Nuku riittävästi
- Lisää liikuntaa
- Syö säännöllisesti ja terveellisesti
Colan juonti voi olla tapa. Keksi colan juonnin tilalle uusia tapoja.
Korvaa cola esimerkiksi
- purukumilla
- sokerittomilla pastilleilla
- hedelmillä tai vihanneksilla.
Keksi colan tilalle mukavaa puuhaa. Käy vaikka kävelyllä tai soita kaverille.
Näin huolehdit hampaiden terveydestä:
- Pese hampaat aamulla ennen aamupalaa.
- Syö viisi ateriaa päivässä.
- Juo colaa vain aterioiden yhteydessä.
- Huuhtele suu vedellä colan jälkeen.
- Pese hampaat aamulla ja illalla.
Tsemppiä!